Lasten temperamenttien huomioiminen steinerpäiväkodissa
Haataja, Lilla (2022)
Haataja, Lilla
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018813
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten temperamentit näyttäytyvät steinerpäiväkodissa steinerpedagogisten varhaiskasvattajien mukaan sekä miten steinerpedagogiset varhaiskasvattajat huomioivat lasten yksilölliset temperamentit toimiessaan steinerpäiväkodissa. Lisäksi tämän tutkimuksen päämääränä oli saada selville, miten steinerpedagogiset varhaiskasvattajat kokevat lasten temperamenttien vaikuttavan omiin toimintatapoihinsa. Temperamentin nähdään olevan yksilön synnynnäinen ominaisuus, jonka kautta yksilö reagoi ja toimii eri tilanteissa. Temperamenttien tarkastelussa sovellettiin steinerkouluissa käytettyä temperamenttijaottelua, jota syvennettiin Cloningerin, Rothbartin ja Eysenckin temperamenttiteorioilla. Lasten temperamenttien tuntemus korostuu etenkin lasten ja kasvattajien välisten vuorovaikutussuhteiden muodostumisessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä steinerpedagogista varhaiskasvattajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut toteutettiin pari- ja yksilöhaastatteluina loka-marraskuussa vuonna 2022. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena oli 12 pääluokkaa, jotka liittyivät lasten temperamenttien ilmentymismuotoihin ja -tilanteisiin, lasten temperamenttien huomioimisen keinoihin sekä lasten temperamenttien vaikutukseen kasvattajien toimintatavoissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että steinerpedagogisten varhaiskasvattajien mukaan lasten temperamentit ilmentyvät lapsuuden ominaispiirteen, ulos- ja sisäänpäinsuuntautuneisuuden sekä kokonaisvaltaisen kehityksen kautta. Lisäksi arjen tilanteista konfliktien, leikin sekä siirtymätilanteiden koettiin tuovan lasten temperamentit erityisen selkeästi esiin. Lasten yksilöllisten temperamenttien huomioimiseksi steinerpedagogiset varhaiskasvattajat esittivät neljä keinoa, jotka olivat toiminnan suunnittelu yksilöllisesti, lasten tasavertainen huomioiminen, tilanteiden ennakointi sekä lapsihavaintojen jakaminen kollegoiden kanssa. Steinerpedagogisten varhaiskasvattajien toimintatapoihin lasten temperamenttien koettiin vaikuttavan siten, että omaa toimintaa mukautettiin lasten temperamenttien vaatimalla tavalla. Omien toimintatapojen kriittinen tarkastelu nähtiin myös tärkeänä lasten kanssa toimiessa. Ammatillisuuteen vedoten steinerpedagogiset varhaiskasvattajat kokivat osaavansa kohdata jokaisen lapsen temperamentista riippumatta yksilöllisesti. Tutkimus osoitti lasten temperamenttien tunnistamisen ja huomioimisen tärkeyden varhaiskasvatuksessa. Vaikka tutkimus toteutettiin steinerpäiväkodeissa, voi tuloksia soveltaa muuallakin varhaiskasvatuksessa pedagogiikasta riippumatta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä steinerpedagogista varhaiskasvattajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut toteutettiin pari- ja yksilöhaastatteluina loka-marraskuussa vuonna 2022. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tuloksena oli 12 pääluokkaa, jotka liittyivät lasten temperamenttien ilmentymismuotoihin ja -tilanteisiin, lasten temperamenttien huomioimisen keinoihin sekä lasten temperamenttien vaikutukseen kasvattajien toimintatavoissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että steinerpedagogisten varhaiskasvattajien mukaan lasten temperamentit ilmentyvät lapsuuden ominaispiirteen, ulos- ja sisäänpäinsuuntautuneisuuden sekä kokonaisvaltaisen kehityksen kautta. Lisäksi arjen tilanteista konfliktien, leikin sekä siirtymätilanteiden koettiin tuovan lasten temperamentit erityisen selkeästi esiin. Lasten yksilöllisten temperamenttien huomioimiseksi steinerpedagogiset varhaiskasvattajat esittivät neljä keinoa, jotka olivat toiminnan suunnittelu yksilöllisesti, lasten tasavertainen huomioiminen, tilanteiden ennakointi sekä lapsihavaintojen jakaminen kollegoiden kanssa. Steinerpedagogisten varhaiskasvattajien toimintatapoihin lasten temperamenttien koettiin vaikuttavan siten, että omaa toimintaa mukautettiin lasten temperamenttien vaatimalla tavalla. Omien toimintatapojen kriittinen tarkastelu nähtiin myös tärkeänä lasten kanssa toimiessa. Ammatillisuuteen vedoten steinerpedagogiset varhaiskasvattajat kokivat osaavansa kohdata jokaisen lapsen temperamentista riippumatta yksilöllisesti. Tutkimus osoitti lasten temperamenttien tunnistamisen ja huomioimisen tärkeyden varhaiskasvatuksessa. Vaikka tutkimus toteutettiin steinerpäiväkodeissa, voi tuloksia soveltaa muuallakin varhaiskasvatuksessa pedagogiikasta riippumatta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]