Käyttäjäkokemussuunnittelijan eettinen vastuu
Vaarala, Katri (2022)
Vaarala, Katri
2022
Master's Programme in Human-Technology Interaction
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202212018811
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdyn käyttökokemussuunnittelijan eettiseen vastuuseen. Teoreettinen osuus esittelee akateemisen maailman tunnetuimman eettisen suunnitteluviitekehyksen ja menetelmän, arvosensitiivisen suunnittelun (value sensitive design), sekä muita suunnittelualalla käytössä olevia menetelmiä ja työkaluja. Käytännön osuudessa selvitettiin alan ammattilaisten kokemuksia suunnittelun eettisistä näkökulmista, käytännön tilanteista ja heidän omista kokemuksistaan työelämässä.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla web-kyselyllä suunnittelualan ammattilaisilta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Vastaukset jaettiin vastauksista esiin nousseisiin teemoihin, jotka olivat kokemukset eettisistä haasteista käytännön työelämässä, suunnitteluetiikan vastuu, eettisen suunnittelun koulutus ja oppiminen sekä työkalut ja menetelmät.
Tutkimuksen mukaan suunnittelun etiikka käytännön työssä koettiin suunnittelijoiden keskuudessa eri lailla riippuen suunnittelijan taustasta, koulutuksesta, omista arvoista ja työkokemuksesta. Suunnittelijoiden omat arvot, mutta myös työympäristö, vaikuttivat siihen, miten suunnittelun etiikka otettiin huomioon käytännön työssä.
Vastaajat kokivat myös eri lailla sen, miten suunnittelun etiikkaa tulisi opetella ja opettaa. Case-kuvaukset nähtiin kuitenkin hyödyllisenä ja konkreettisena tapana oppia suunnittelun etiikkaa. Suunnittelun etiikka olisi myös hyödyllistä opettaa osana yliopistojen kursseja.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksen avulla web-kyselyllä suunnittelualan ammattilaisilta. Aineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Vastaukset jaettiin vastauksista esiin nousseisiin teemoihin, jotka olivat kokemukset eettisistä haasteista käytännön työelämässä, suunnitteluetiikan vastuu, eettisen suunnittelun koulutus ja oppiminen sekä työkalut ja menetelmät.
Tutkimuksen mukaan suunnittelun etiikka käytännön työssä koettiin suunnittelijoiden keskuudessa eri lailla riippuen suunnittelijan taustasta, koulutuksesta, omista arvoista ja työkokemuksesta. Suunnittelijoiden omat arvot, mutta myös työympäristö, vaikuttivat siihen, miten suunnittelun etiikka otettiin huomioon käytännön työssä.
Vastaajat kokivat myös eri lailla sen, miten suunnittelun etiikkaa tulisi opetella ja opettaa. Case-kuvaukset nähtiin kuitenkin hyödyllisenä ja konkreettisena tapana oppia suunnittelun etiikkaa. Suunnittelun etiikka olisi myös hyödyllistä opettaa osana yliopistojen kursseja.