Onnistuneen tietojohtamisen edellytykset TE-toimistoissa
Tuomi, Essi (2022)
Tuomi, Essi
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211218504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211218504
Tiivistelmä
Tietojohtaminen ja tietoperustainen päätöksenteko ovat ajankohtaisia ilmiöitä julkishallinnossa. Tiedon merkitystä päätöksenteossa painotetaan Sanna Marinin hallitusohjelmassa (10.12.2019), jossa tavoitteeksi on asetettu mm. tietopolitiikan vahvistaminen ja julkisen tiedon avoimuuden lisääminen. Valtionhallinnossa on käynnissä useita kehittämistoimia, jotka tähtäävät hallitusohjelmassa asetettuihin tavoitteisiin.
Tietojohtaminen (knowledge management) on yksi tietoyhteiskunnan johtamisparadigmoista. Tietojohtaminen voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: tiedolla johtamiseen (knowledge-based management) ja tiedon johtamiseen (information management). Tässä tutkielmassa tarkastellaan tietojohtamisen tilaa työ- ja elinkeinohallinnossa, työvoimapalveluja tuottavissa TE-toimistoissa. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa TE-toimistojen tietojohtamisen onnistumisen edellytyksiä, toisin sanoen tietojohtamisen menestystekijöitä. Lisäksi tavoitteena on nostaa esiin TE-toimistojen tietojohtamisen kehittämiskohteita.
Tämän tutkielman tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat 1) Mitkä tekijät mahdollistavat tietojohtamisen onnistumisen TE-toimistoissa? ja 2) Mitä tekijöitä tulisi vielä kehittää tietojohtamisen vahvistamiseksi TE-toimistoissa? Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analyysissä hyödynnettiin abduktiivista eli teoriasidonnaista teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston perusteella TE-toimistojen tietojohtamisen menestystekijöiksi voitiin tunnistaa laajat tietorekisterit, suuri määrä seurantamittareita, avoin tieto, tiedon jakaminen, julkisten työvoimapalvelujen yhteinen asiakastietojärjestelmä (URA) sekä Business Intelligence -analyysityökalu QlikView. URA-järjestelmä tulee tulevaisuudessa vaiheittain päivittymään Työmarkkinatori-järjestelmäksi ja BI-työkalu saa rinnalleen Mylly-tietoalustan. Kirjallisuuskatsauksen perusteella TE-toimistojen tietojohtamisen kehittämiskohteiksi nostettiin valtionhallinnon strategisten tietojohtamisen tavoitteiden vieminen käytäntöön, tilastoaineiston ja analyysityökalujen hyödyntäminen organisaation johtamisessa, tiedolla johtamisen välineiden kehittäminen ja uuden BI-järjestelmän (Mylly) käyttöönotto, vaikuttavuutta kuvaavien seurantamittareiden kehittäminen sekä organisaatioiden välistä tiedonvaihtoa ja -yhdistelyä rajoittavan lainsäädännön kehittäminen.
Tietojohtaminen (knowledge management) on yksi tietoyhteiskunnan johtamisparadigmoista. Tietojohtaminen voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: tiedolla johtamiseen (knowledge-based management) ja tiedon johtamiseen (information management). Tässä tutkielmassa tarkastellaan tietojohtamisen tilaa työ- ja elinkeinohallinnossa, työvoimapalveluja tuottavissa TE-toimistoissa. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa TE-toimistojen tietojohtamisen onnistumisen edellytyksiä, toisin sanoen tietojohtamisen menestystekijöitä. Lisäksi tavoitteena on nostaa esiin TE-toimistojen tietojohtamisen kehittämiskohteita.
Tämän tutkielman tutkimuskysymyksiksi muotoutuivat 1) Mitkä tekijät mahdollistavat tietojohtamisen onnistumisen TE-toimistoissa? ja 2) Mitä tekijöitä tulisi vielä kehittää tietojohtamisen vahvistamiseksi TE-toimistoissa? Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Kirjallisuuskatsauksen aineiston analyysissä hyödynnettiin abduktiivista eli teoriasidonnaista teemoittelua.
Kirjallisuuskatsauksen aineiston perusteella TE-toimistojen tietojohtamisen menestystekijöiksi voitiin tunnistaa laajat tietorekisterit, suuri määrä seurantamittareita, avoin tieto, tiedon jakaminen, julkisten työvoimapalvelujen yhteinen asiakastietojärjestelmä (URA) sekä Business Intelligence -analyysityökalu QlikView. URA-järjestelmä tulee tulevaisuudessa vaiheittain päivittymään Työmarkkinatori-järjestelmäksi ja BI-työkalu saa rinnalleen Mylly-tietoalustan. Kirjallisuuskatsauksen perusteella TE-toimistojen tietojohtamisen kehittämiskohteiksi nostettiin valtionhallinnon strategisten tietojohtamisen tavoitteiden vieminen käytäntöön, tilastoaineiston ja analyysityökalujen hyödyntäminen organisaation johtamisessa, tiedolla johtamisen välineiden kehittäminen ja uuden BI-järjestelmän (Mylly) käyttöönotto, vaikuttavuutta kuvaavien seurantamittareiden kehittäminen sekä organisaatioiden välistä tiedonvaihtoa ja -yhdistelyä rajoittavan lainsäädännön kehittäminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]