Opettajien tieto- ja viestintäteknologian käytön haasteita peruskoulussa
Aninko, Akseli (2022)
Aninko, Akseli
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-12-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211188471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211188471
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksesta oli selvittää, minkälaisia haasteita suomalaiset peruskoulun opettajat kokevat tieto- ja viestintäteknologian käytössä työssään. Tutkimuksen tavoitteena oli saada uutta tietoa suomalaisia peruskoulunopettajia koskevista tvt:n käytön haasteista. Jokainen opettaja käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa työssään, mutta kohtaa sen kanssa myös haasteita. Tvt:n käytön haasteita selvittämällä saadaan tietoon konkreettisia asioita, joita kehittämällä voidaan mahdollisesti helpottaa opettajien työtä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusstrategiana on fenomenologinen tutkimus ja joka omaa myös hermeneuttisia piirteitä.
Tutkimusaineisto on kerätty alkuvuodesta 2022 Alakoulun aarreaitta Facebook-ryhmään jaetulla kyselylomakkeella. Vastaajia oli 19 kappaletta. Kyselylomakkeeseen vastanneilta kerättiin taustatiedot. Tutkimukseen osallistujat arvioivat omat tvt-taitonsa viisiportaisella Likertin asteikolla. Lopuksi he vastasivat kuuteen avokysymykseen. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia. Aineiston ilmauksia pelkistettiin ja muodostettiin kolmeen pääkategoriaan. Pääkategorioiksi muodostui laitteisiin ja sovelluksiin liittyvät haasteet, pedagogiaan liittyvät haasteet sekä asenteeseen liittyvät haasteet.
Tutkimuksen tuloksien perusteella suurin yksittäinen haaste on tieto- ja viestintäteknologisten laitteiden puute sekä niiden toimimattomuus. Laitteiden puute vaikuttaa myös suoraan sekä opettajien käyttämään pedagogiaan että asenteisiin. Muita haasteita olivat opetukseen soveltuvien sovelluksien vähyys ja toimimattomuus, opettajien heikot tvt-taidot esimerkiksi ohjelmoinnissa, täydennyskoulutuksien puute sekä negatiivinen suhtautuminen tvt:n käyttöön. Tieto- ja viestintäteknologialla on oltava myös jokin pedagoginen tarkoitus opetuksessa. Kouluille tarvittaisiin lisää rahoitusta, jotta esimerkiksi laitekantaa saataisiin parannettua. Etäopetuksesta omien tvt-taitojen kanssa oli selvitty suurimmaksi osaksi hyvin, mutta se oli lisännyt opettajien työkuormaa. Erityisesti opettajan omalla positiivisella asenteella ja kollegoiden tuella selviää monesta tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvästä haasteesta.
Tutkimusaineisto on kerätty alkuvuodesta 2022 Alakoulun aarreaitta Facebook-ryhmään jaetulla kyselylomakkeella. Vastaajia oli 19 kappaletta. Kyselylomakkeeseen vastanneilta kerättiin taustatiedot. Tutkimukseen osallistujat arvioivat omat tvt-taitonsa viisiportaisella Likertin asteikolla. Lopuksi he vastasivat kuuteen avokysymykseen. Aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa analyysia. Aineiston ilmauksia pelkistettiin ja muodostettiin kolmeen pääkategoriaan. Pääkategorioiksi muodostui laitteisiin ja sovelluksiin liittyvät haasteet, pedagogiaan liittyvät haasteet sekä asenteeseen liittyvät haasteet.
Tutkimuksen tuloksien perusteella suurin yksittäinen haaste on tieto- ja viestintäteknologisten laitteiden puute sekä niiden toimimattomuus. Laitteiden puute vaikuttaa myös suoraan sekä opettajien käyttämään pedagogiaan että asenteisiin. Muita haasteita olivat opetukseen soveltuvien sovelluksien vähyys ja toimimattomuus, opettajien heikot tvt-taidot esimerkiksi ohjelmoinnissa, täydennyskoulutuksien puute sekä negatiivinen suhtautuminen tvt:n käyttöön. Tieto- ja viestintäteknologialla on oltava myös jokin pedagoginen tarkoitus opetuksessa. Kouluille tarvittaisiin lisää rahoitusta, jotta esimerkiksi laitekantaa saataisiin parannettua. Etäopetuksesta omien tvt-taitojen kanssa oli selvitty suurimmaksi osaksi hyvin, mutta se oli lisännyt opettajien työkuormaa. Erityisesti opettajan omalla positiivisella asenteella ja kollegoiden tuella selviää monesta tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvästä haasteesta.