Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aikuisten kokemuksia etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä

Liljeqvist, Taru; Nyberg, Milla (2022)

 
Avaa tiedosto
Liljeqvist_Nyberg.pdf (491.4Kt)
Lataukset: 



Liljeqvist, Taru
Nyberg, Milla
2022

Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211178449
Tiivistelmä
Sähköisten terveyspalveluiden kehittäminen on ollut viime vuosina maailmanlaajuisesti terveydenhuollon yksi suurimmista kehittämisen kärkihankkeista. Niiden avulla haetaan kehittyvän teknologian turvin kustannustehokasta ja turvallista tapaa tuottaa palveluita tavoitellen esimerkiksi tehokkaampaa terveydenhuoltoa ja palveluiden parempaa saatavuutta. Asiakkaiden kokemukset etäpalveluista on tärkeää huomioida palveluita kehitettäessä, jotta heidän tarpeisiinsa päästäisiin vastaamaan mahdollisimman hyvin ja etäpalveluiden suosiota saataisiin kasvatettua.
Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata aikuisten kokemuksia etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä. Tiedonhaku tehtiin touko-kesäkuussa 2022 terveysalan tietokantoihin Cinahl, Medic, Medline ja Cochrane. Hakusanoina käytettiin eHealth, e-health, chat, telecare, telemedicine, telehealth, online, digital, adult, counselling, terveysneuvonta, interventio, ohjaus, video, applikaatio ja sovellus tai näiden sanojen synonyymejä. Tietokantarajauksiksi asetettiin julkaisukieli (suomi ja englanti) ja vertaisarvioidut tutkimukset. Haun kokonaistulos oli 6489 viitettä. Sisäänottokriteereinä oli, että tutkimus käsittelee asiakkaan kokemuksia etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä ja terveysneuvontaa etäpalveluna. Lisäksi kyseessä piti olla suora terveysneuvontatilanne ja kokotekstin tuli olla saatavilla. Lopulliseksi aineistokooksi muodostui 18 viitettä, joista 17 oli tutkimusartikkeleita ja yksi väitöskirja. Kaikille kirjallisuuskatsaukseen valituille aineistoille tehtiin laadunarviointi Joanna Briggs -instituutin (JBI) laadunarviointikriteerien mukaan. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen mukaan asiakkaiden kokemukset etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä liittyvät etäpalvelun teknologiaan, etäpalvelun turvallisuuteen, etävastaanoton ja fyysisen vastaanoton vertailuun, arjen helpottumiseen, etäpalvelun arvostukseen, kielteisiin kokemuksiin, vuorovaikutukseen etävastaanotolla, etäpalvelun tulevaisuuteen sekä tarpeisiin vastaamiseen. Etäpalvelu koetaan helppona palvelumuotona, joka säästää aikaa ja resursseja sekä parantaa terveyspalveluiden saatavuutta. Etäpalveluiden koetaan lisäksi helpottavan arkea ja niille osallistuttaisiin mielellään uudelleen. Etävastaanottojen koetaan myös vastaavan hyvin asiakkaiden tarpeisiin ja niitä pidetään turvallisina sekä yksityisyyttä kunnioittavina palvelumuotoina.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kokemukset etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä ovat pääasiassa positiivisia ja asiakkaat pitävät etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä. Ammattilaisen ja asiakkaan välisellä kohtaamisella on suuri merkitys palvelukokemuksessa. Tulosten perusteella ei voida antaa suoraa vastausta siihen, pitävätkö asiakkaat parempana etävastaanottoa vai fyysistä vastaanottoa. Se, kumpaa palvelumuotoa asiakkaat suosivat, riippuu heidän asenteista, tarpeista ja syystä etävastaanotolle hakeutumiseen. Asiakkaiden kokemusten perusteella terveydenhuollon etäpalvelut ovat toivottava palvelumuoto myös tulevaisuudessa. Tulevaisuudessa olisi syytä tutkia ammattilaisten kokemuksia etäpalveluista terveysneuvonnan välineenä. Jatkossa olisi myös hyödyllistä tutkia millaisia etäpalvelumuotoja asiakkaat mieluiten käyttäisivät ja millaisia palveluita he toivoisivat etänä tuotettavan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9204]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste