Kielellisesti tuettu opetus : Yläkouluikäiset maahanmuuttajaoppilaat opetuskieltä ja oppiainesisältöjä oppimassa
Harju-Autti, Raisa (2022)
Harju-Autti, Raisa
Tampere University
2022
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2666-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2666-1
Tiivistelmä
Väitöskirja tarkastelee vastasaapuneille maahanmuuttajaoppilaille suunnattua kielipedagogista tukea perusopetuksen vuosiluokilla 7–9. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää kielellisen tuen toteuttamista ja kehittämistarpeita asian parissa työskentelevien asiantuntijoiden (artikkeli I), perusopetuksen vuosiluokilla 7–9 työskentelevien opettajien (artikkeli II) ja kietu-opetukseen osallistuneiden oppilaiden (artikkeli III) näkökulmista. Erityisenä tarkastelun kohteena on kielellisesti tuetun opetuksen toimintamalli (kietu), jolla tarkoitetaan kielipedagogista tukea, joka kohdennetaan koulun opetuskielen oppimiseen oppiainesisältöjen opetuksen yhteydessä. Kietu-opetusta tarjotaan sekä samanaikaisopetuksena että erillisopetuksena. Sen tavoitteena on tukea koulun opetuskielen oppimista ja maahanmuuttajaoppilaiden osallisuutta sekä kouluyhteisössä että yhteiskunnassa. Tutkimus nojaa sosiokulttuuriseen kielenoppimisen teoriaan, erityisesti ekologiseen lähestymistapaan sekä kielellisesti vastuullisen pedagogiikan viitekehykseen. Tutkimus tukeutuu hermeneuttis-fenomenologiseen tutkimusotteeseen. Laadullinen tutkimusaineisto on analysoitu aineisto- ja teorialähtöisillä sisällönanalyysin menetelmillä.
Tutkimuksen mukaan kielellisesti ja kulttuurisesti moninaista perusopetusta luonnehtii pedagogisten opetusjärjestelyiden kirjo. Tavat, joilla perusopetukseen valmistavaa opetusta, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus oppimäärän (S2) -opetusta, oman äidinkielen opetusta sekä kaikilta opettajilta edellytettyä kielitietoista pedagogiikkaa toteutetaan, vaihtelevat. Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijat ja opettajat tiedostivat yläkouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden tuen tarpeet, mutta haasteita aiheuttivat liian lyhyeksi koettu perusopetukseen valmistava opetus, S2-opetuksen vaihtelevat opetusjärjestelyt sekä yläkoulun aineenopettajajärjestelmä, joka vaikeuttaa yksittäisiin oppilaisiin ja heidän taustoihinsa perehtymistä. Niissä kouluissa, joissa kielellisesti tuetun opetuksen opettajaresurssi oli käytössä, se koettiin hyödylliseksi, mutta toimenkuva vaatii edelleen kehittämistä ja vahvistamista.
Oppilaiden kokemukset kielellisesti tuetusta opetuksesta nostivat esiin koulun keskeisen roolin uuden kotimaan kielen oppimisessa. Jotta oppilaat hyötyvät heille suunnatusta tuesta, sen täytyy olla pitkäjänteistä ja säännöllistä, aktiiviseen toimintaan kannustavaa sekä oppilaiden osaamia kieliä arvostavaa. Pedagogisen tuen dialogi on mahdollista vain riittävän pienissä oppilasryhmissä, joissa oppilaat kokevat olonsa turvalliseksi. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kokivat monikielisyytensä vahvuutena, ja erityisesti suomen kielen osaamisen tärkeys korostui. Oppilaat pitivät myös englannin osaamista tärkeänä muun muassa siksi, että suomen kielellä ei tule toimeen Suomen ulkopuolella.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että ympäröivän yhteisön kielen osaaminen on avain osallisuuden syntymiseen, minkä vuoksi maahanmuuttajaoppilaille suunnattuihin kielenoppimisen tukimuotoihin on perusopetuksessa kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota. Tutkimuksen tulosten perusteella näyttääkin siltä, että olisi tarpeen pienentää opetusryhmiä sekä lisätä kielellisesti tuettua opetusta ja opetusresurssia etenkin sellaisissa yläkouluissa, joissa maahanmuuttajaoppilaiden osuus on suuri.
Tutkimuksen mukaan kielellisesti ja kulttuurisesti moninaista perusopetusta luonnehtii pedagogisten opetusjärjestelyiden kirjo. Tavat, joilla perusopetukseen valmistavaa opetusta, suomi toisena kielenä ja kirjallisuus oppimäärän (S2) -opetusta, oman äidinkielen opetusta sekä kaikilta opettajilta edellytettyä kielitietoista pedagogiikkaa toteutetaan, vaihtelevat. Tutkimuksen tulosten mukaan asiantuntijat ja opettajat tiedostivat yläkouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden tuen tarpeet, mutta haasteita aiheuttivat liian lyhyeksi koettu perusopetukseen valmistava opetus, S2-opetuksen vaihtelevat opetusjärjestelyt sekä yläkoulun aineenopettajajärjestelmä, joka vaikeuttaa yksittäisiin oppilaisiin ja heidän taustoihinsa perehtymistä. Niissä kouluissa, joissa kielellisesti tuetun opetuksen opettajaresurssi oli käytössä, se koettiin hyödylliseksi, mutta toimenkuva vaatii edelleen kehittämistä ja vahvistamista.
Oppilaiden kokemukset kielellisesti tuetusta opetuksesta nostivat esiin koulun keskeisen roolin uuden kotimaan kielen oppimisessa. Jotta oppilaat hyötyvät heille suunnatusta tuesta, sen täytyy olla pitkäjänteistä ja säännöllistä, aktiiviseen toimintaan kannustavaa sekä oppilaiden osaamia kieliä arvostavaa. Pedagogisen tuen dialogi on mahdollista vain riittävän pienissä oppilasryhmissä, joissa oppilaat kokevat olonsa turvalliseksi. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kokivat monikielisyytensä vahvuutena, ja erityisesti suomen kielen osaamisen tärkeys korostui. Oppilaat pitivät myös englannin osaamista tärkeänä muun muassa siksi, että suomen kielellä ei tule toimeen Suomen ulkopuolella.
Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että ympäröivän yhteisön kielen osaaminen on avain osallisuuden syntymiseen, minkä vuoksi maahanmuuttajaoppilaille suunnattuihin kielenoppimisen tukimuotoihin on perusopetuksessa kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota. Tutkimuksen tulosten perusteella näyttääkin siltä, että olisi tarpeen pienentää opetusryhmiä sekä lisätä kielellisesti tuettua opetusta ja opetusresurssia etenkin sellaisissa yläkouluissa, joissa maahanmuuttajaoppilaiden osuus on suuri.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]