Loogisen ajattelun oppimateriaali yläkoulun matematiikan opetukseen
Ahola, Niina (2022)
Ahola, Niina
2022
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211118323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211118323
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on kehittämistutkimus, jonka tavoitteena on kehittää loogisen ajattelun oppimateriaalia peruskoulun matematiikan opetukseen, yläkoulun seitsemännelle vuosiluokalle. Lisäksi tavoitteena on kerryttää pedagogista tietoa materiaalin kehittämisestä ja käyttämisestä osana matematiikan opetusta.
Looginen ajattelu on suuressa roolissa matematiikan oppiaineessa peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden mukaan. Matematiikan oppikirjoissa loogisen ajattelun kehittämiseen liittyviä tehtäviä on kuitenkin melko vähän. Tämän vuoksi materiaalin kehittämiselle on todellinen tarve.
Kehittämistutkimuksen luonteen mukaisesti tutkimus koostuu materiaalin kehittämisen sykleistä. Tutkimuksen alussa tehtiin teoreettinen ongelma-analyysi. Tämän pohjalta kehitettiin ”Matka logiikkaan” -materiaalin ensimmäinen versio. Materiaalia kehitettiin sykleittäin kerätyn aineiston pohjalta. Ensimmäisen syklin aineisto kerättiin asiantuntija-arviolla. Korjailtua materiaalia testattiin toisessa syklissä neljän oppitunnin ajan seitsemännellä luokalla. Toisen syklin aineisto kerättiin materiaalin testaamisen aikana havainnoinnilla sekä sähköisillä kyselyillä testaamiseen osallistuneilta oppilailta.
Aineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella ”Matka logiikkaan” -materiaali soveltuu hyvin yläkoulun matematiikan opetukseen. Oppilaat kokivat oppineensa uutta loogisesta ajattelusta jakson aikana ja olivat motivoituneita. Tehtävät olivat vaikeustasoltaan suurimmaksi osaksi sopivia tai helppoja. Lisäksi oppilaiden mielestä materiaali oli selkeä ja materiaalia kuvailtiin useimmiten positiivisesti. Kehitetty oppimateriaali on vapaasti käytettävissä opetukseen ja löytyy liitteestä B.
Looginen ajattelu on suuressa roolissa matematiikan oppiaineessa peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden mukaan. Matematiikan oppikirjoissa loogisen ajattelun kehittämiseen liittyviä tehtäviä on kuitenkin melko vähän. Tämän vuoksi materiaalin kehittämiselle on todellinen tarve.
Kehittämistutkimuksen luonteen mukaisesti tutkimus koostuu materiaalin kehittämisen sykleistä. Tutkimuksen alussa tehtiin teoreettinen ongelma-analyysi. Tämän pohjalta kehitettiin ”Matka logiikkaan” -materiaalin ensimmäinen versio. Materiaalia kehitettiin sykleittäin kerätyn aineiston pohjalta. Ensimmäisen syklin aineisto kerättiin asiantuntija-arviolla. Korjailtua materiaalia testattiin toisessa syklissä neljän oppitunnin ajan seitsemännellä luokalla. Toisen syklin aineisto kerättiin materiaalin testaamisen aikana havainnoinnilla sekä sähköisillä kyselyillä testaamiseen osallistuneilta oppilailta.
Aineistoa lähestyttiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella ”Matka logiikkaan” -materiaali soveltuu hyvin yläkoulun matematiikan opetukseen. Oppilaat kokivat oppineensa uutta loogisesta ajattelusta jakson aikana ja olivat motivoituneita. Tehtävät olivat vaikeustasoltaan suurimmaksi osaksi sopivia tai helppoja. Lisäksi oppilaiden mielestä materiaali oli selkeä ja materiaalia kuvailtiin useimmiten positiivisesti. Kehitetty oppimateriaali on vapaasti käytettävissä opetukseen ja löytyy liitteestä B.