Ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutuminen varhaiskasvatuksessa: "Naurettavaa on, että riittää, kunhan suhdeluvut ovat kohdallaan pienen hetken päivästä"
Rajala, Elina; Rantanen, Reetta (2022)
Rajala, Elina
Rantanen, Reetta
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211118337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211118337
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitetään varhaiskasvatuksen suhdelukujen toteutumista ryhmäkohtaisesti. Suhdeluvut tarkoittavat kasvattajien määrää suhteessa lapsimäärään eli kuinka monta kasvattajaa tulee olla tiettyä lapsimäärää kohden. Varhaiskasvatuslaki velvoittaa seuraamaan suhdelukuja vain yksikkötasolla eli käytännössä ryhmissä voi olla liian paljon lapsia suhteessa kasvattajien määrään, mutta lakia ei rikota, jos koko yksikössä toteutuu suhdeluvut.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Microsoft Forms-kyselylomakkeella joulukuussa 2021 sekä tammi-helmikuussa 2022. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhden kaupungin varhaiskasvatusyksiköistä sekä kahdesta varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook-ryhmästä. Vastauksia kertyi yhteensä 112 kappaletta, joista tutkimuksessa käytettiin 85 vastausta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen eli kyselylomakkeen kysymysten vastaukset käsiteltiin SPSS Statistics 27.0 -ohjelmalla.
Taustamuuttujina kyselylomakkeella on ammattinimike, työvuosien määrä, työpaikkakunnan asukasluku, oman lapsiryhmän ikärakenne sekä oman varhaiskasvatusyksikön muoto eli kunnallinen vai yksityinen. Varsinaiseen tutkimukseen taustamuuttujina valikoitui työvuosien määrä, työpaikkakunnan asukasluku sekä lapsiryhmän ikärakenne. Tutkimuskysymyksiä tutkimuksessa on kaksi, joista ensimmäinen käsittelee paikkakunnan koon yhteyttä ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumiseen ja toinen työvuosien sekä lapsiryhmän ikärakenteen yhteyttä ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumiseen arjen tilanteissa. Kyselylomakkeella tutkimuskysymyksiä oli yhteensä 20, joista kahdeksan oli monivalintakysymyksiä, viisi Likert-asteikollisia ja viisi avointa kysymystä. Näiden lisäksi oli kaksi tietosuojakysymystä. Monivalintakysymykset olivat kaikki pakollisia, kun taas avoimiin kysymyksiin vastaaja sai halutessaan tarkentaa omaa vastaustaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että paikkakunnan koolla on yhteyttä suhdelukujen toteutumiseen ryhmäkohtaisesti päivittäin, mutta paikkakunnan koolla ei ole yhteyttä suhdelukujen toteutumiseen ryhmäkohtaisesti kolmena päivänä viikossa. Lisäksi työvuosien määrällä ei ole yhteyttä näkemykseen ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumisesta arjen tilanteissa, kun taas lapsiryhmän ikärakenteella on yhteys näkemykseen ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumisesta arjen tilanteissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Microsoft Forms-kyselylomakkeella joulukuussa 2021 sekä tammi-helmikuussa 2022. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhden kaupungin varhaiskasvatusyksiköistä sekä kahdesta varhaiskasvatuksen ammattilaisten Facebook-ryhmästä. Vastauksia kertyi yhteensä 112 kappaletta, joista tutkimuksessa käytettiin 85 vastausta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen eli kyselylomakkeen kysymysten vastaukset käsiteltiin SPSS Statistics 27.0 -ohjelmalla.
Taustamuuttujina kyselylomakkeella on ammattinimike, työvuosien määrä, työpaikkakunnan asukasluku, oman lapsiryhmän ikärakenne sekä oman varhaiskasvatusyksikön muoto eli kunnallinen vai yksityinen. Varsinaiseen tutkimukseen taustamuuttujina valikoitui työvuosien määrä, työpaikkakunnan asukasluku sekä lapsiryhmän ikärakenne. Tutkimuskysymyksiä tutkimuksessa on kaksi, joista ensimmäinen käsittelee paikkakunnan koon yhteyttä ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumiseen ja toinen työvuosien sekä lapsiryhmän ikärakenteen yhteyttä ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumiseen arjen tilanteissa. Kyselylomakkeella tutkimuskysymyksiä oli yhteensä 20, joista kahdeksan oli monivalintakysymyksiä, viisi Likert-asteikollisia ja viisi avointa kysymystä. Näiden lisäksi oli kaksi tietosuojakysymystä. Monivalintakysymykset olivat kaikki pakollisia, kun taas avoimiin kysymyksiin vastaaja sai halutessaan tarkentaa omaa vastaustaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että paikkakunnan koolla on yhteyttä suhdelukujen toteutumiseen ryhmäkohtaisesti päivittäin, mutta paikkakunnan koolla ei ole yhteyttä suhdelukujen toteutumiseen ryhmäkohtaisesti kolmena päivänä viikossa. Lisäksi työvuosien määrällä ei ole yhteyttä näkemykseen ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumisesta arjen tilanteissa, kun taas lapsiryhmän ikärakenteella on yhteys näkemykseen ryhmäkohtaisten suhdelukujen toteutumisesta arjen tilanteissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]