Distant but Present : Rebuilding intersubjectivity in video-mediated interaction
Ilomäki, Sakari (2022)
Ilomäki, Sakari
Tampere University
2022
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2631-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2631-9
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenten aikana videovälitteisestä vuorovaikutuksesta ja tullut Skypen ja Teams-kokousten myötä erottamaton osa jälkiteollisen maailman arkea. Yleisyydestään huolimatta videovälitteinen vuorovaikutus koetaan usein vaillinaisena, ja sosiaalisten vihjeiden, kuten eleiden ja äänensävyn, merkitystä painottavat lähestymistavat korostavat, kuinka videovälitteinen vuorovaikutus on kasvokkaiseen verrattuna kylmää tai epäluonnollista. Vähemmän kuitenkin tiedetään videovälitteisen toiminnan vuorovaikutusdynamiikasta ja siitä, miten ilmeisistä rajoitteistaan huolimatta, tämä teknologinen alusta tarjoaa mahdollisuuksia jaetun ymmärryksen ylläpitoon ja korjaamiseen. Tässä neljästä tutkimusartikkelista ja yhteenvetoluvusta koostuvassa väitöskirjatutkimuksessa tarkastelen, miten tätä jaettua ymmärrystä meneillään olevasta toiminnasta, intersubjektiivisuutta, rakennetaan ja korjataan videovälitteisessä vuorovaikutuksessa ja miten kyseinen viestintäteknologia tulee toiminnan kannalta olennaiseksi näissä prosesseissa. Hyödynnän työssäni etnometodologista keskustelunanalyysia selvittääkseni, miten teknologian aiheuttamia yhteisymmärryksen ongelmia tunnistetaan ja korjataan sekä miten videovälitteisyys muokkaa näitä prosesseja.
Käytän väitöskirjani tutkimusaineistona videotaltiointeja kolmenlaisista vuorovaikutustilanteista sosiaali- ja terveysalan todellisissa asiakastapaamisissa: 1) videovälitteisistä elintapaohjausryhmistä, jotka taltioitiin sekä ryhmän että ohjaajan näkökulmasta, 2) kotihoidon etäkäynneiltä, jotka taltioitiin joko hoitajien tai kotihoidon palveluja käyttävien ikäihmisten näkökulmasta sekä 3) etäkonsultaatioilta, joissa potilas ja yleislääkäri ovat yhteydessä erikoislääkäriin videoyhteyden kautta. Tämä monipuolinen aineisto mahdollistaa kahden aiemmassa tutkimuksessa tunnistetun videovälitteisen vuorovaikutuksen perusilmiön tutkimisen. Ensinnäkin, teknologiavälitteisyyteen liittyvä viive tuottaa jakamattomia vuorovaikutustodellisuuksia, joissa toimintojen ajoitukset suhteessa toisiinsa vääristyvät. Toiseksi, videovälitteisissä kohtaamisissa kehollisia toimintoja tuotetaan ja tulkitaan toisistaan irrallisissa pirstoutuneissa toimintaympäristöissä, mikä vaikuttaa näiden toimintojen tulkitsemiseen ja ymmärtämiseen.
Analyysini osoittavat, että kuten kasvokkaisessa myös videovälitteisessä vuorovaikutuksessa yhteisymmärryksen ongelmia tunnistetaan edellisten vuorovaikutustekojen ja toimintojen luomia toiminnallisia odotuksia vasten: mikäli toinen osapuoli jättää tekemättä odotuksenmukaisen teon tai tekee jotain, mikä ei näyttäydy odotuksenmukaisena, voi toinen kohdella tätä yhteisymmärryksen hajoamisen merkkinä. Ratkoessaan näitä ongelmia, osallistujien pitää tuoda oma näkökulmansa toiselle tiettäväksi ja vastaavasti saada toisen näkökulma omaan tietoonsa. Tämän näkökulmien vastaavuuden aikaansaamiseksi osallistujat hyödyntävät kahdentyyppisiä yhteisymmärrystä korjaavia toimintoja, sanallisia eksplikointeja ja fyysisiä demonstraatioita. Koska videovälitteisyys irrottaa toiminnan tuottamisen ja tulkinnan ajallisesti ja tilallisesti toisistaan, sekä toimintojen odotuksenmukaisuuden tulkitsemisen että näkökulmien jakamisen edellytykset muuttuvat. Niinpä osallistujat sovittavat vuorovaikutustaan niihin toiminnallisiin mahdollisuuksiin, joita videoneuvotteluteknologia tarjoaa, saadakseen intersubjektiivisuuden palautettua.
Väitöskirjatutkimukseni täydentää videovälitteistä vuorovaikutusta käsittelevää keskustelunanalyyttista tutkimuskirjallisuutta käsittelemällä sanallisten ekpslikointien ja fyysisten demosntraatioiden roolia intersubjektiivisuuden korjaamisen keinoina kolmessa erilaisessa palvelukontekstissa. Analyysini ja yleisen etnometdologisen teoretisoinnin pohjalta ehdotan, että laajempi teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen tutkimuskenttä hyötyisi näiden lähestymistapojen tarjoamasta toimintojen kontekstisidonnaista merkitystä korostavasta lähestymistavasta kahdella tapaa: ensinnäkin, tutkimuksen huomio siirtyisi teknologioiden rajoittuneisuuden tarkastelusta ihmisten moninaisten ja luovien toimintatapojen tarkasteluun teknologiavälitteisissä ympäristöissä, ja toiseksi, tämä siirtymä tarjoaisi mahdollisuuden kestävämpien teoretisointien muotoilulle, ja siten ihmisen ja teknologian välisen suhteen tarkemmalle ymmärtämiselle.
Käytän väitöskirjani tutkimusaineistona videotaltiointeja kolmenlaisista vuorovaikutustilanteista sosiaali- ja terveysalan todellisissa asiakastapaamisissa: 1) videovälitteisistä elintapaohjausryhmistä, jotka taltioitiin sekä ryhmän että ohjaajan näkökulmasta, 2) kotihoidon etäkäynneiltä, jotka taltioitiin joko hoitajien tai kotihoidon palveluja käyttävien ikäihmisten näkökulmasta sekä 3) etäkonsultaatioilta, joissa potilas ja yleislääkäri ovat yhteydessä erikoislääkäriin videoyhteyden kautta. Tämä monipuolinen aineisto mahdollistaa kahden aiemmassa tutkimuksessa tunnistetun videovälitteisen vuorovaikutuksen perusilmiön tutkimisen. Ensinnäkin, teknologiavälitteisyyteen liittyvä viive tuottaa jakamattomia vuorovaikutustodellisuuksia, joissa toimintojen ajoitukset suhteessa toisiinsa vääristyvät. Toiseksi, videovälitteisissä kohtaamisissa kehollisia toimintoja tuotetaan ja tulkitaan toisistaan irrallisissa pirstoutuneissa toimintaympäristöissä, mikä vaikuttaa näiden toimintojen tulkitsemiseen ja ymmärtämiseen.
Analyysini osoittavat, että kuten kasvokkaisessa myös videovälitteisessä vuorovaikutuksessa yhteisymmärryksen ongelmia tunnistetaan edellisten vuorovaikutustekojen ja toimintojen luomia toiminnallisia odotuksia vasten: mikäli toinen osapuoli jättää tekemättä odotuksenmukaisen teon tai tekee jotain, mikä ei näyttäydy odotuksenmukaisena, voi toinen kohdella tätä yhteisymmärryksen hajoamisen merkkinä. Ratkoessaan näitä ongelmia, osallistujien pitää tuoda oma näkökulmansa toiselle tiettäväksi ja vastaavasti saada toisen näkökulma omaan tietoonsa. Tämän näkökulmien vastaavuuden aikaansaamiseksi osallistujat hyödyntävät kahdentyyppisiä yhteisymmärrystä korjaavia toimintoja, sanallisia eksplikointeja ja fyysisiä demonstraatioita. Koska videovälitteisyys irrottaa toiminnan tuottamisen ja tulkinnan ajallisesti ja tilallisesti toisistaan, sekä toimintojen odotuksenmukaisuuden tulkitsemisen että näkökulmien jakamisen edellytykset muuttuvat. Niinpä osallistujat sovittavat vuorovaikutustaan niihin toiminnallisiin mahdollisuuksiin, joita videoneuvotteluteknologia tarjoaa, saadakseen intersubjektiivisuuden palautettua.
Väitöskirjatutkimukseni täydentää videovälitteistä vuorovaikutusta käsittelevää keskustelunanalyyttista tutkimuskirjallisuutta käsittelemällä sanallisten ekpslikointien ja fyysisten demosntraatioiden roolia intersubjektiivisuuden korjaamisen keinoina kolmessa erilaisessa palvelukontekstissa. Analyysini ja yleisen etnometdologisen teoretisoinnin pohjalta ehdotan, että laajempi teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen tutkimuskenttä hyötyisi näiden lähestymistapojen tarjoamasta toimintojen kontekstisidonnaista merkitystä korostavasta lähestymistavasta kahdella tapaa: ensinnäkin, tutkimuksen huomio siirtyisi teknologioiden rajoittuneisuuden tarkastelusta ihmisten moninaisten ja luovien toimintatapojen tarkasteluun teknologiavälitteisissä ympäristöissä, ja toiseksi, tämä siirtymä tarjoaisi mahdollisuuden kestävämpien teoretisointien muotoilulle, ja siten ihmisen ja teknologian välisen suhteen tarkemmalle ymmärtämiselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4901]