Sähköiset ylioppilaskokeet ja Abitin kaavaeditori lukion matematiikassa
Metsäranta, Maiju (2022)
Metsäranta, Maiju
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211088247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211088247
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on sähköiset ylioppilaskokeet matematiikassa erityisesti derivaatan näkökulmasta. Derivaatta on yksi keskeinen matematiikan käsite ja sitä käsitellään lukiossa niin pitkässä kuin lyhyessä matematiikassa. Lukiossa derivaatasta käydään kummassakin matematiikassa läpi sen määritelmä sekä derivoimiskaavoja ja pitkässä matematiikassa myös soveltavampaa differentiaalilaskentaa. Ylioppilaskokeissa on yleensä useampia tehtäviä, joissa käsitellään derivaattaa. Tehtävät ovat sekä yksinkertaisia laskutehtäviä että soveltavampia esimerkiksi derivaatan määritelmää koskevia tehtäviä.
Työssä keskitytään derivaatan lisäksi sähköisiin ylioppilaskokeisiin, sähköisten kokeiden koejärjestelmä Abittiin sekä Abitin kaavaeditoriin. Matematiikan ylioppilaskokeet ovat olleet useamman vuoden ajan sähköisiä, joten sähköisten järjestelmien käyttämisestä on tullut jo normaalia. Työtä varten on haastateltu kolmea eri lukion matematiikan opettajaa heidän kokemuksistaan näihin liittyen. Työssä käydään yleisesti läpi Abitti-järjestelmän perusteita, tarkemmin kokeen tekemistä Abittiin sekä haastateltujen opettajien kokemuksia Abitin kaavaeditorin käytöstä.
Sähköinen koejärjestelmä Abitti käynnistetään ulkoiselta USB-muistilta kokelaan omalla koneella. Tällöin kokelas ei voi käyttää oman tietokoneensa käyttöjärjestelmää vaan saa käyttöönsä vain koekysymykset, niihin liittyvät aineistot sekä kokeessa käytettävät ohjelmistot. Abittiin on mahdollista tehdä monenlaisia eri tehtäviä ja niihin pystytään liittämään erilaisia aineistoja. Abitin kaavaeditorilla on mahdollista kirjoittaa matemaattista tekstiä joko WYSIWYG-tekniikalla klikkailemalla tai kirjoittamalla LATEXia.
Haastattelujen perusteella Abitin kaavaeditorin käyttöä ei opeteta mitenkään erityisesti lukioissa. Kurssien aikana harjoitustehtävissä sekä kurssikokeissa on käytössä jo sähköinen vastaaminen, joten se tulee tutuksi tehtäviä tehdessä. Opiskelijat omaksuvat järjestelmän, ohjelmat sekä kaavaeditorin pikku hiljaa kurssien edetessä. Haastateltujen opettajien mukaan sähöisen vastaamisen omaksumisessa tai sähköisissä ylioppilaskokeissa ei ole ollut erityisiä ongelmia. Lähestulkoon kaikki opiskelijat suosivat kaavaeditorilla kirjoittaessa WYSIWYG-tekniikkaa.
Työssä keskitytään derivaatan lisäksi sähköisiin ylioppilaskokeisiin, sähköisten kokeiden koejärjestelmä Abittiin sekä Abitin kaavaeditoriin. Matematiikan ylioppilaskokeet ovat olleet useamman vuoden ajan sähköisiä, joten sähköisten järjestelmien käyttämisestä on tullut jo normaalia. Työtä varten on haastateltu kolmea eri lukion matematiikan opettajaa heidän kokemuksistaan näihin liittyen. Työssä käydään yleisesti läpi Abitti-järjestelmän perusteita, tarkemmin kokeen tekemistä Abittiin sekä haastateltujen opettajien kokemuksia Abitin kaavaeditorin käytöstä.
Sähköinen koejärjestelmä Abitti käynnistetään ulkoiselta USB-muistilta kokelaan omalla koneella. Tällöin kokelas ei voi käyttää oman tietokoneensa käyttöjärjestelmää vaan saa käyttöönsä vain koekysymykset, niihin liittyvät aineistot sekä kokeessa käytettävät ohjelmistot. Abittiin on mahdollista tehdä monenlaisia eri tehtäviä ja niihin pystytään liittämään erilaisia aineistoja. Abitin kaavaeditorilla on mahdollista kirjoittaa matemaattista tekstiä joko WYSIWYG-tekniikalla klikkailemalla tai kirjoittamalla LATEXia.
Haastattelujen perusteella Abitin kaavaeditorin käyttöä ei opeteta mitenkään erityisesti lukioissa. Kurssien aikana harjoitustehtävissä sekä kurssikokeissa on käytössä jo sähköinen vastaaminen, joten se tulee tutuksi tehtäviä tehdessä. Opiskelijat omaksuvat järjestelmän, ohjelmat sekä kaavaeditorin pikku hiljaa kurssien edetessä. Haastateltujen opettajien mukaan sähöisen vastaamisen omaksumisessa tai sähköisissä ylioppilaskokeissa ei ole ollut erityisiä ongelmia. Lähestulkoon kaikki opiskelijat suosivat kaavaeditorilla kirjoittaessa WYSIWYG-tekniikkaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]