Ulkoilureittien opastuksen kehittäminen ja yhdenmukaistaminen Tampereella
Salo, Konsta (2022)
Salo, Konsta
2022
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211018065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202211018065
Tiivistelmä
Ulkoilureittien opastuksen nykytila Tampereella on hyvin sekalainen. Eri vuosikymmeninä reittien varteen on laitettu monenlaisia merkkejä ja opasteita, jotka eivät tänä päivänä ole enää linjassa keskenään. Esimerkiksi osa ulkoilureiteistä voi olla kesäkaudella mukana pyöräliikenteen reittiverkossa, mutta talvisin ne voidaan muuttaa hiihtoladuiksi. Pyörätieverkon vuodenaikasidonnainen muuttuminen luo ymmärrettävästi haasteita pyöräliikenteelle. Ulkoilureittien merkintätavan kehittämistarpeelle on ollut kaksi keskeistä taustasyytä: pyöräilijän paikan määrittäminen ulkoilureiteillä sekä oikeanlaisen opastuksen kehittäminen ulkoilureiteille, erityisesti eri reittityyppien risteyskohtiin.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ulkoilureitteihin liittyviä käsitteitä ja ulkoilureittejä määrittävää lainsäädäntöä ja muita säännöksiä. Ulkoilureitit jäävät tieliikennelain vaikutuspiirin ulkopuolelle eikä reiteillä voida käyttää tavallisia liikennemerkkejä. Siten ulkoilureiteillä on käytössä standardin SFS 4424 mukaiset opasteet. Koska standardi ei ole osa virallista lainsäädäntöä, ei sen mukaisia opasteita ole pakko ulkoilureiteillä käyttää. Sen sijaan reitinpitäjä voi halutessaan käyttää erilaisia opasteita vapaasti oman mielensä mukaan. Osin tästä johtuen ulkoilureittien opasteiden nykytila on sekalainen ympäri Suomen, mikä selvisi osana projektia tehdyssä haastattelututkimuksessa.
Tavoitteena tässä työssä on saavuttaa mahdollisimman yhdenmukainen ja tarkoituksenmukainen opastustyyli ulkoilureiteille Tampereen alueella. Tämä tehdään tunnistamalla nykytilan ongelmallisia tyyppitapauksia Tampereen nykyisillä ulkoilureiteillä ja luomalla tyyppitapauksille toimintamallit, miten opastus kohteissa olisi syytä toteuttaa. Tavoitteen saavuttamiseksi diplomityössä on toteutettu kirjallisuuskatsaus ja haastattelututkimus.
Tyyppitapausten esimerkkejä noudattamalla on mahdollista kehittää Tampereen reittien opastusta tulevaisuudessa siten, että opasteet olisivat yhdenmukaisia kautta reitistön. Toimiviin opastekäytäntöihin haetaan mallia haastatteluiden ja kirjallisuuden kautta esiin nousseista, hyväksi todetuista referenssikohteista. Työn lopputuloksena esitetään Tampereelle soveltuvat ulkoilureittien yleiset opastusperiaatteet. Sanallisia opastusperiaatteita täsmennetään eri reittityypeille soveltuvilla karttaesityksillä. The current status of the recreational trail's signage in Tampere is very miscellaneous. During different decades the routes have been marked with various kind of signs which are not uniform with each other. For example, in the summertime, some recreational trails may be part of the cycle route network of Tampere, whereas in the wintertime the same route can be transformed into a ski track. The seasonal changes in the cycling network understandably creates difficulties for cycle traffic. There are two core reasons behind the need for development of the recreational trails' signage: defining the place for cycling on the trails and developing a proper way of signage on the trails, especially in the crossing points of two different route types.
The concepts related to recreational trails and the legal issues defining recreational trails are handled in the theory part of the thesis. Since recreational trails are excluded from the Road Traffic Act's (2020) sphere of influence, regular traffic signs can not be used on the trails. Thus, the signs from the standard SFS 4424 are used instead. Because the standard is not part of the Finnish legislation, the signs in accordance with the standard are not mandatory to use on the recreational trails. Instead, the entity managing the route can freely use different kind signage. Partially due to this, the current status of the trails' signage is miscellaneous throughout Finland which became clear in the interviews made as a part of the thesis project.
The goal of the project is to achieve as standardized and suitable way of signage as possible to the trails of Tampere. This is to be done by recognizing the present problematic ways of signage in the recreational trails of Tampere and by creating operations models for different example cases, that how should the signage be implemented in each of them. There is a literature review and interviews done in the research to achieve this goal.
Following the example of the cases it is possible to develop the trails' signage in the future so, that signage is standardized throughout the route network in Tampere. Reasonable practices of signage and suitable reference objects are being searched through interviews and literature. General principles of signage, suitable for the routes of Tampere, are presented as the outcome of the research. The verbal principles are being clarified by map presentations suited for different route types.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ulkoilureitteihin liittyviä käsitteitä ja ulkoilureittejä määrittävää lainsäädäntöä ja muita säännöksiä. Ulkoilureitit jäävät tieliikennelain vaikutuspiirin ulkopuolelle eikä reiteillä voida käyttää tavallisia liikennemerkkejä. Siten ulkoilureiteillä on käytössä standardin SFS 4424 mukaiset opasteet. Koska standardi ei ole osa virallista lainsäädäntöä, ei sen mukaisia opasteita ole pakko ulkoilureiteillä käyttää. Sen sijaan reitinpitäjä voi halutessaan käyttää erilaisia opasteita vapaasti oman mielensä mukaan. Osin tästä johtuen ulkoilureittien opasteiden nykytila on sekalainen ympäri Suomen, mikä selvisi osana projektia tehdyssä haastattelututkimuksessa.
Tavoitteena tässä työssä on saavuttaa mahdollisimman yhdenmukainen ja tarkoituksenmukainen opastustyyli ulkoilureiteille Tampereen alueella. Tämä tehdään tunnistamalla nykytilan ongelmallisia tyyppitapauksia Tampereen nykyisillä ulkoilureiteillä ja luomalla tyyppitapauksille toimintamallit, miten opastus kohteissa olisi syytä toteuttaa. Tavoitteen saavuttamiseksi diplomityössä on toteutettu kirjallisuuskatsaus ja haastattelututkimus.
Tyyppitapausten esimerkkejä noudattamalla on mahdollista kehittää Tampereen reittien opastusta tulevaisuudessa siten, että opasteet olisivat yhdenmukaisia kautta reitistön. Toimiviin opastekäytäntöihin haetaan mallia haastatteluiden ja kirjallisuuden kautta esiin nousseista, hyväksi todetuista referenssikohteista. Työn lopputuloksena esitetään Tampereelle soveltuvat ulkoilureittien yleiset opastusperiaatteet. Sanallisia opastusperiaatteita täsmennetään eri reittityypeille soveltuvilla karttaesityksillä.
The concepts related to recreational trails and the legal issues defining recreational trails are handled in the theory part of the thesis. Since recreational trails are excluded from the Road Traffic Act's (2020) sphere of influence, regular traffic signs can not be used on the trails. Thus, the signs from the standard SFS 4424 are used instead. Because the standard is not part of the Finnish legislation, the signs in accordance with the standard are not mandatory to use on the recreational trails. Instead, the entity managing the route can freely use different kind signage. Partially due to this, the current status of the trails' signage is miscellaneous throughout Finland which became clear in the interviews made as a part of the thesis project.
The goal of the project is to achieve as standardized and suitable way of signage as possible to the trails of Tampere. This is to be done by recognizing the present problematic ways of signage in the recreational trails of Tampere and by creating operations models for different example cases, that how should the signage be implemented in each of them. There is a literature review and interviews done in the research to achieve this goal.
Following the example of the cases it is possible to develop the trails' signage in the future so, that signage is standardized throughout the route network in Tampere. Reasonable practices of signage and suitable reference objects are being searched through interviews and literature. General principles of signage, suitable for the routes of Tampere, are presented as the outcome of the research. The verbal principles are being clarified by map presentations suited for different route types.