«Такую Россию ты выберешь?» #ДаВыберу : Определения семьи в интернет-дискуссии о семейных отношениях однополых пар и «радужных семей»
Mäntylä, Johanna (2022)
Mäntylä, Johanna
2022
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210318031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210318031
Tiivistelmä
Vuonna 2020 Venäjällä järjestettiin perustuslakiuudistuksia koskeva kansanäänestys. Yksi uudistusehdotuksista oli lakiin lisättävä määritelmä, jonka mukaan avioliitto tulisi solmia vain miehen ja naisen välille. Äänestyksen lähestyessä ihmisiä pyrittiin kannustamaan ääniuurnille erilaisin mainoksin. Erityisesti yksi sosiaalisessa mediassa levinnyt video herätti paljon keskustelua ja sai aikaan jopa vastareaktion. Kyseisellä videolla kuvataan tilanne, jossa miespari adoptoi vuonna 2035 venäläisestä lastenkodista lapsen melankolisen musiikin sekä järkyttyneiden ja surullisten ilmeiden saattelemana. Videon päätteeksi kuullaan lause: ”Tällaisenko Venäjän valitset? Äänestä perustuslakiuudistuksen puolesta”. Video herätti paljon keskustelua seksuaalivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden yhtäläisistä oikeuksista perheeseen ja adoptioon. Sen myötä sosiaalisessa mediassa alkoi levitä aihetunniste #ДаВыберу (suom. kyllä valitsen), joka vastaa videon lopussa kuultavaan kysymykseen. Aihetunniste liitettiin julkaisuihin, joissa kirjoittajat jakoivat muun muassa omia näkemyksiään perheen määritelmästä. Kiinnostuin kyseisestä keskustelusta, jonka myötä päädyin koostamaan tutkimusaineistoni siihen liittyvistä kommenteista ja julkaisuista.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena perheideaali kommenteissa ilmenee, miten perhettä ja perhesuhteita määritellään sekä millaisia diskursseja ja teemoja kommenteista nousee esille. Lisäksi selvitin, onko perhekäsityksissä tapahtunut muutoksia kuluneiden 10–20 vuoden aikana verratessa tuloksiani aiempien tutkimusten tuloksiin. Tutkimusaineisto koostuu Facebookista, Instagramista sekä Venäjällä suositulta VKontakte-verkkosivustolta kerätyistä tekstijulkaisuista, jotka liittyivät videon aikaansaamaan perhekeskusteluun. Aiempien tutkimusten pohjalta muodostin olettamuksen, jonka mukaan videota puolustavissa kommenteissa perheideaalina pidetään heteronormatiivista ydinperhettä, kun taas seksuaalivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden perhesuhteet koetaan uhkana sekä lapsen että lopulta koko venäläisen yhteiskunnan tulevaisuudelle. Toisaalta oletin myös, että aihetunnisteen alla julkaistuissa kommenteissa perheen määritelmä kuvataan laajempana ja monimuotoisempana, korostaen jokaisen yksilön oikeutta rakkauteen ja perheeseen sekä kiinnittäen huomiota myös lapsen asemaan. Tutkimusmenetelmänä käytin kriittistä diskurssianalyysiä. Muodostin tutkimusmateriaalistani neljä diskurssiryhmää, joista ensimmäinen koostui videota puolustavista kommenteista. Kolme jälkimmäistä ryhmää koostuivat puolestaan kommenteista, joissa oli käytetty vastareaktion aihetunnistetta. Analyysin aikana kiinnitin huomiota muun muassa kirjoittajien käyttämiin sanavalintoihin sekä tekstien rakenteeseen ja pyrin tekemään tulkintoja siitä, millaisena perhe eri kommenteissa kuvataan.
Ensimmäisen diskurssiryhmän analyysin perusteella voidaan heteronormatiivisen ydinperheen todeta olevan venäläisen yhteiskunnan perheideaali, jota kommenteissa kuvataan ”normaalina” ja ”terveenä”. Sateenkaariperheistä luodaan puolestaan saman diskurssiryhmän kommenteissa epänormaali, sairas ja jopa perverssi kuva. Kommentteja värittivät selkeästi erilaiset pelot ja uhkakuvat, jotka viittasivat sateenkaariperheiden hyväksymisen johtavan perinteisten sukupuoliroolien ja ydinperhemallin rappeutumiseen, lasten ja yhteiskunnan tulevaisuuden tuhoutumiseen sekä lopulta jopa pedofilian sallimiseen. Kolmessa viimeisessä diskurssiryhmässä sateenkaariperheistä luodaan puolestaan täysin päinvastainen kuva: perhe määritellään sukupuolen ja seksuaalisuuden sijaan läheisyyden ja rakkauden sekä välittämisen ja huolenpidon kautta. Myös lapsi otetaan kommenteissa huomioon painottaen vanhempien seksuaalisuuden sijaan turvallisessa ja rakastavassa ympäristössä kasvamisen tärkeyttä. Verratessani analyysin tuloksia aiempien tutkimusten tuloksiin, huomasin, ettei perhekeskustelussa ole juurikaan tapahtunut muutosta: tavat, joilla sateenkaariperheitä kuvataan ensimmäisen diskurssiryhmän kaltaisissa kommenteissa, sisälsivät edelleen samanlaisia diskursseja ja teemoja kuin 10–20 vuotta sitten julkaistujen tutkimusten tuloksissa. Toisaalta myöskään kolmen jälkimmäisen kommenttiryhmän perhekäsityksistä ei ilmennyt uutta tietoa: perhesuhteita määritellään sukupuolen ja seksuaalisuuden sijaan edelleen läheisyyden, huolenpidon ja välittämisen kautta. Ehkä merkittävimmäksi tutkimustulokseksi lopulta muodostuikin huomio, jonka mukaan perhekeskusteluun liittyvissä diskursseissa ja teemoissa ei ole juurikaan tapahtunut muutosta 2000-luvun alkupuolelta 2020-luvulle siirryttäessä. В 2020 году в России был организовано общероссийское голосование по конституционным реформам, в котором одной из реформ стало внесение в закон определения, согласно которому брак является союзом между мужчиной и женщиной. Перед голосованием в социальных сетях был распространен один ролик, который спровоцировал особенное активное обсуждение и даже вызвал обратную реакцию. По сюжету этого ролика, в России не приняли поправки к Конституции, и вследствие этого однополые пары получили возможность усыновлять детей. В конце ролика звучат предложения: «Такую Россию ты выберешь? Реши будущее страны. Голосуй за поправки в Конституцию». Видео вызвало дискуссию о равных правах представителей сексуальных меньшинств на семью и усыновление, что привело к распространению в социальных сетях хэштега #ДаВыберу, отвечающего на вопрос, прозвучавший в конце видео. Хэштег был добавлен к публикациям, в которых авторы делятся своими взглядами на то, каким образом они определяют семью. Мы решили собрать наш исследовательский материал из этих комментариев, связанных с дискуссией о семейных отношениях.
Целью исследования являлось выяснить, каким является семейный идеал российского общества согласно анализируемым комментариям, как семья и семейные отношения определяются и какие дискурсы и темы возникают из комментариев. Кроме того, мы хотели узнать, произошли ли изменения в восприятии семьи за последние 10–20 лет. На основании предыдущих исследований мы сформировали предположение, согласно которым в комментариях, поддерживающих видео, семейным идеалом считается гетеронормативная нуклеарная семья, а семейные отношения лиц, принадлежащих к сексуальным меньшинствам, воспринимаются как угроза будущему ребенка и всего российского общества. С другой стороны, мы также предполагали, что в комментариях, опубликованных с хэштегом #ДаВыберу, семья считается более широким и многообразным понятием, подчеркивающим право каждого человека на любовь и семью. В качестве исследовательского метода мы использовали критический дискурсивный анализ, с помощью которого мы попытались ответить на наши исследовательские вопросы. Из исследовательского материала мы сформировали четыре дискурсивные группы: первая состояла из комментариев, поддерживающих идею ролика, и остальные группы содержали комментарии, в которых использовался хэштег обратной реакции. При анализе мы обращали внимание, например, на выбор слов, используемых авторами, и структуру текстов, и пытались анализировать то, каким образом семья описывается в разных комментариях.
По результатам анализа можно сделать вывод, что гетеронормативная нуклеарная семья, описываемая в комментариях как «нормальная», является семейным идеалом российского общества. В свою очередь, в комментариях той же дискурсивной группы «радужные семьи» описываются словами как «ненормальная», «больная» и даже «извращенная». Комментарии были явно переполнены различными страхами, согласно которым принятие «радужных семей» ведет к распаду традиционных гендерных ролей и модели нуклеарной семьи, разрушению будущего детей и общества, а со временем даже к разрешению педофилии. В последних трех дискурсивных группах, однако, создается совершенно противоположный образ «радужных семей»: вместо пола, гендера и сексуальности семья определяется через близость, любовь и заботу. В данных комментариях учитывается и ребенок, подчеркивается важность взросления в безопасной и любящей среды, а не сексуальности родителей. Сравнивая наши результаты анализа с результатами предыдущих исследований, мы заметили, что при обсуждении семейных отношений мало что изменилось: способы описания «радужных семей» в комментариях, подобных первой дискурсивной группе, по-прежнему содержали те же дискурсы и темы, как в результатах исследований, опубликованных 10–20 лет назад. С другой стороны, также последние три группы комментариев не дали много новой информации о семейных восприятиях: вместо пола, гендера и сексуальности семейные отношения членов «радужных семей» по-прежнему определяются близостью, заботой, любовью и поддержкой. Возможно, что наиболее важным результатом нашей работы стало именно наблюдение о том, что с начала 21 века до 2020-х годов в дискурсах и темах, связанных с семейными отношениями, многое не изменилось.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena perheideaali kommenteissa ilmenee, miten perhettä ja perhesuhteita määritellään sekä millaisia diskursseja ja teemoja kommenteista nousee esille. Lisäksi selvitin, onko perhekäsityksissä tapahtunut muutoksia kuluneiden 10–20 vuoden aikana verratessa tuloksiani aiempien tutkimusten tuloksiin. Tutkimusaineisto koostuu Facebookista, Instagramista sekä Venäjällä suositulta VKontakte-verkkosivustolta kerätyistä tekstijulkaisuista, jotka liittyivät videon aikaansaamaan perhekeskusteluun. Aiempien tutkimusten pohjalta muodostin olettamuksen, jonka mukaan videota puolustavissa kommenteissa perheideaalina pidetään heteronormatiivista ydinperhettä, kun taas seksuaalivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden perhesuhteet koetaan uhkana sekä lapsen että lopulta koko venäläisen yhteiskunnan tulevaisuudelle. Toisaalta oletin myös, että aihetunnisteen alla julkaistuissa kommenteissa perheen määritelmä kuvataan laajempana ja monimuotoisempana, korostaen jokaisen yksilön oikeutta rakkauteen ja perheeseen sekä kiinnittäen huomiota myös lapsen asemaan. Tutkimusmenetelmänä käytin kriittistä diskurssianalyysiä. Muodostin tutkimusmateriaalistani neljä diskurssiryhmää, joista ensimmäinen koostui videota puolustavista kommenteista. Kolme jälkimmäistä ryhmää koostuivat puolestaan kommenteista, joissa oli käytetty vastareaktion aihetunnistetta. Analyysin aikana kiinnitin huomiota muun muassa kirjoittajien käyttämiin sanavalintoihin sekä tekstien rakenteeseen ja pyrin tekemään tulkintoja siitä, millaisena perhe eri kommenteissa kuvataan.
Ensimmäisen diskurssiryhmän analyysin perusteella voidaan heteronormatiivisen ydinperheen todeta olevan venäläisen yhteiskunnan perheideaali, jota kommenteissa kuvataan ”normaalina” ja ”terveenä”. Sateenkaariperheistä luodaan puolestaan saman diskurssiryhmän kommenteissa epänormaali, sairas ja jopa perverssi kuva. Kommentteja värittivät selkeästi erilaiset pelot ja uhkakuvat, jotka viittasivat sateenkaariperheiden hyväksymisen johtavan perinteisten sukupuoliroolien ja ydinperhemallin rappeutumiseen, lasten ja yhteiskunnan tulevaisuuden tuhoutumiseen sekä lopulta jopa pedofilian sallimiseen. Kolmessa viimeisessä diskurssiryhmässä sateenkaariperheistä luodaan puolestaan täysin päinvastainen kuva: perhe määritellään sukupuolen ja seksuaalisuuden sijaan läheisyyden ja rakkauden sekä välittämisen ja huolenpidon kautta. Myös lapsi otetaan kommenteissa huomioon painottaen vanhempien seksuaalisuuden sijaan turvallisessa ja rakastavassa ympäristössä kasvamisen tärkeyttä. Verratessani analyysin tuloksia aiempien tutkimusten tuloksiin, huomasin, ettei perhekeskustelussa ole juurikaan tapahtunut muutosta: tavat, joilla sateenkaariperheitä kuvataan ensimmäisen diskurssiryhmän kaltaisissa kommenteissa, sisälsivät edelleen samanlaisia diskursseja ja teemoja kuin 10–20 vuotta sitten julkaistujen tutkimusten tuloksissa. Toisaalta myöskään kolmen jälkimmäisen kommenttiryhmän perhekäsityksistä ei ilmennyt uutta tietoa: perhesuhteita määritellään sukupuolen ja seksuaalisuuden sijaan edelleen läheisyyden, huolenpidon ja välittämisen kautta. Ehkä merkittävimmäksi tutkimustulokseksi lopulta muodostuikin huomio, jonka mukaan perhekeskusteluun liittyvissä diskursseissa ja teemoissa ei ole juurikaan tapahtunut muutosta 2000-luvun alkupuolelta 2020-luvulle siirryttäessä.
Целью исследования являлось выяснить, каким является семейный идеал российского общества согласно анализируемым комментариям, как семья и семейные отношения определяются и какие дискурсы и темы возникают из комментариев. Кроме того, мы хотели узнать, произошли ли изменения в восприятии семьи за последние 10–20 лет. На основании предыдущих исследований мы сформировали предположение, согласно которым в комментариях, поддерживающих видео, семейным идеалом считается гетеронормативная нуклеарная семья, а семейные отношения лиц, принадлежащих к сексуальным меньшинствам, воспринимаются как угроза будущему ребенка и всего российского общества. С другой стороны, мы также предполагали, что в комментариях, опубликованных с хэштегом #ДаВыберу, семья считается более широким и многообразным понятием, подчеркивающим право каждого человека на любовь и семью. В качестве исследовательского метода мы использовали критический дискурсивный анализ, с помощью которого мы попытались ответить на наши исследовательские вопросы. Из исследовательского материала мы сформировали четыре дискурсивные группы: первая состояла из комментариев, поддерживающих идею ролика, и остальные группы содержали комментарии, в которых использовался хэштег обратной реакции. При анализе мы обращали внимание, например, на выбор слов, используемых авторами, и структуру текстов, и пытались анализировать то, каким образом семья описывается в разных комментариях.
По результатам анализа можно сделать вывод, что гетеронормативная нуклеарная семья, описываемая в комментариях как «нормальная», является семейным идеалом российского общества. В свою очередь, в комментариях той же дискурсивной группы «радужные семьи» описываются словами как «ненормальная», «больная» и даже «извращенная». Комментарии были явно переполнены различными страхами, согласно которым принятие «радужных семей» ведет к распаду традиционных гендерных ролей и модели нуклеарной семьи, разрушению будущего детей и общества, а со временем даже к разрешению педофилии. В последних трех дискурсивных группах, однако, создается совершенно противоположный образ «радужных семей»: вместо пола, гендера и сексуальности семья определяется через близость, любовь и заботу. В данных комментариях учитывается и ребенок, подчеркивается важность взросления в безопасной и любящей среды, а не сексуальности родителей. Сравнивая наши результаты анализа с результатами предыдущих исследований, мы заметили, что при обсуждении семейных отношений мало что изменилось: способы описания «радужных семей» в комментариях, подобных первой дискурсивной группе, по-прежнему содержали те же дискурсы и темы, как в результатах исследований, опубликованных 10–20 лет назад. С другой стороны, также последние три группы комментариев не дали много новой информации о семейных восприятиях: вместо пола, гендера и сексуальности семейные отношения членов «радужных семей» по-прежнему определяются близостью, заботой, любовью и поддержкой. Возможно, что наиболее важным результатом нашей работы стало именно наблюдение о том, что с начала 21 века до 2020-х годов в дискурсах и темах, связанных с семейными отношениями, многое не изменилось.