Terveysalan opettajien kokemuksia eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta
Pylvänäinen, Juulia; Stenroos, Jonna (2022)
Pylvänäinen, Juulia
Stenroos, Jonna
2022
Terveystieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210277965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210277965
Tiivistelmä
Eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden määrä hoitoalan koulutuksessa on ollut kasvussa jo pidemmän aikaa. Terveysalan opettajien kokemuksia eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta on tutkittu melko vähän. Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää terveysalan opettajien kokemuksia monikulttuuristen opiskelijoiden ohjaamisesta. Kirjallisuuskatsauksen tutkimuskysymyksenä toimii: Millaisia kokemuksia terveysalan opettajilla on eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta?
Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin seuraavia hakusanoja ja niiden englanninkielisiä käännöksiä: sairaanhoitajaopiskelija, terveydenhoitajaopiskelija, kätilöopiskelija, monikulttuurisuus, kansainvälisyys, kulttuurinen ja kielellinen monimuotoisuus, terveysalan opettaja, opetus ja ohjaus. Katsauksen tiedonhaku tehtiin CINAHL-, MEDLINE-, Medic-, Education Research Complete-, Education Collection-, Social Science Premium Collection- ja Scopus-tietokannoista. Hakutuloksia saatiin ennen tietokantarajauksia yhteensä 1579. Tietokantarajauksina käytettiin suomen ja englannin kieltä sekä julkaisuvuosia 2012–2022. Tutkimusartikkeleiden tuli olla vertaisarvioituja. Tietokantarajauksien jälkeen hakutulosten määrä oli 1071. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin artikkelit, jotka käsittelivät terveysalan opettajien kokemuksia eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta. Artikkelit, jotka käsittelivät harjoittelun ohjaajien tai opiskelijoiden kokemuksia jätettiin katsauksen ulkopuolelle. Tietokantarajauksien ja sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen hakutulosten määrä oli 13 tutkimusta. Manuaalihaun avulla löydettiin vielä kaksi tutkimusta lisää. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysiä. Aineiston laadunarvioinnissa hyödynnettiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) arviointikriteeristöä.
Terveysalan opettajien kokemuksissa eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta nousi esille kommunikointiin liittyvät haasteet, opettajien puutteelliset resurssit, opetustaitojen vaikutus opetukseen sekä monipuolisten opetusmenetelmien tärkeys. Opiskelijoiden heikko kielitaito luo opetukseen lisähaasteita, joten opettajien täytyy kiinnittää huomioita selkeään ilmaisuun. Opettajat kokevat eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisen monilta osin haasteelliseksi, mutta opettajilla on kuitenkin halu auttaa opiskelijoita. Opettajien tulisi tunnistaa omat ennakkoasenteensa liittyen eri kulttuureista tuleviin opiskelijoihin, jotta opiskelijat voitaisiin kohdata yhdenvertaisesti. Opiskelijoiden ohjaaminen vaatii opettajilta enemmän resursseja, mikä pitäisi huomioida opettajien työajan suunnittelussa ja koulutuksessa. Opettajien tulee soveltaa eri opetusmenetelmiä monipuolisesti, jotta opiskelijat saavuttaisivat hyviä oppimistuloksia. Eri kulttuureista tuleville opiskelijoille tulisi tarjota riittävästi monipuolisia harjoittelupaikkoja, sillä harjoittelulla voi olla positiivinen vaikutus ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.
Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin seuraavia hakusanoja ja niiden englanninkielisiä käännöksiä: sairaanhoitajaopiskelija, terveydenhoitajaopiskelija, kätilöopiskelija, monikulttuurisuus, kansainvälisyys, kulttuurinen ja kielellinen monimuotoisuus, terveysalan opettaja, opetus ja ohjaus. Katsauksen tiedonhaku tehtiin CINAHL-, MEDLINE-, Medic-, Education Research Complete-, Education Collection-, Social Science Premium Collection- ja Scopus-tietokannoista. Hakutuloksia saatiin ennen tietokantarajauksia yhteensä 1579. Tietokantarajauksina käytettiin suomen ja englannin kieltä sekä julkaisuvuosia 2012–2022. Tutkimusartikkeleiden tuli olla vertaisarvioituja. Tietokantarajauksien jälkeen hakutulosten määrä oli 1071. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin artikkelit, jotka käsittelivät terveysalan opettajien kokemuksia eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta. Artikkelit, jotka käsittelivät harjoittelun ohjaajien tai opiskelijoiden kokemuksia jätettiin katsauksen ulkopuolelle. Tietokantarajauksien ja sisäänotto- ja poissulkukriteerien jälkeen hakutulosten määrä oli 13 tutkimusta. Manuaalihaun avulla löydettiin vielä kaksi tutkimusta lisää. Aineisto analysoitiin hyödyntäen induktiivista sisällönanalyysiä. Aineiston laadunarvioinnissa hyödynnettiin Joanna Briggs Instituutin (JBI) arviointikriteeristöä.
Terveysalan opettajien kokemuksissa eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisesta nousi esille kommunikointiin liittyvät haasteet, opettajien puutteelliset resurssit, opetustaitojen vaikutus opetukseen sekä monipuolisten opetusmenetelmien tärkeys. Opiskelijoiden heikko kielitaito luo opetukseen lisähaasteita, joten opettajien täytyy kiinnittää huomioita selkeään ilmaisuun. Opettajat kokevat eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden ohjaamisen monilta osin haasteelliseksi, mutta opettajilla on kuitenkin halu auttaa opiskelijoita. Opettajien tulisi tunnistaa omat ennakkoasenteensa liittyen eri kulttuureista tuleviin opiskelijoihin, jotta opiskelijat voitaisiin kohdata yhdenvertaisesti. Opiskelijoiden ohjaaminen vaatii opettajilta enemmän resursseja, mikä pitäisi huomioida opettajien työajan suunnittelussa ja koulutuksessa. Opettajien tulee soveltaa eri opetusmenetelmiä monipuolisesti, jotta opiskelijat saavuttaisivat hyviä oppimistuloksia. Eri kulttuureista tuleville opiskelijoille tulisi tarjota riittävästi monipuolisia harjoittelupaikkoja, sillä harjoittelulla voi olla positiivinen vaikutus ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]