Luokanopettajien näkemyksiä tunnetaidoista ja oppilaiden tunnetaitojen tukemisesta alakoulussa
Oikarinen, Elisa (2022)
Oikarinen, Elisa
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210267878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210267878
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää alakoulussa työskentelevien luokanopettajien ajatuksia tunnetaidoista ja erityisesti heidän ajatuksiaan oppilaiden tunnetaitojen tukemisesta koulussa. Tutkimuksessa oli yksi tutkimuskysymys, johon vastaamalla tavoiteltiin laajempaa kokonaiskuvaa opettajien näkemyksistä aiheeseen liittyen. Tutkimuskysymys oli: millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on oppilaiden tunnetaitojen tukemiseen liittyen? Tutkimuksessa aihetta lähestyttiin luokanopettajien kanssa tunnetaitojen, tunnetaitojen harjoittelun tärkeyden, harjoittelun käytännön toteutuksen sekä mahdollisten haasteiden näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin yksilöhaastatteluina keväällä 2022. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, joissa edettiin ennalta laaditun kysymysrungon mukaisesti. Haastattelukysymykset olivat avoimia kysymyksiä eli haastateltaville ei annettu valmiita vastausvaihtoehtoja. Haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että luokanopettajat kokivat tunnetaitojen olevan hyvin keskeisiä taitoja elämässä, ja joita kaikki vuorovaikutustilanteet vaativat. Haastatellut opettajat kokivat tunnetaitojen harjoittelun ja oppilaiden tunnetaitojen tukemisen tärkeäksi asiaksi, johon täytyy panostaa. Harjoittelulla nähtiin olevan hyötyjä koulutoimintaan muun muassa ryhmäytymisen ja ilmapiirin parantajana sekä koulun ulkopuolella esimerkiksi osallisuuden ja ihmissuhteissa pärjäämisen edistämisessä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat yksimielisiä siitä, että tunnetaitoja tulisi oppilaiden kanssa harjoitella strukturoidusti ja suunnitelmallisesti sekä myös spontaaneissa arjen tilanteissakin. Tunnetaitojen harjoitteluun liittyvinä haasteina eniten esiin nousivat ajanpuute, oppilasryhmien sisäinen moninaisuus, harjoittelun sopiva määrä sekä oppilaiden vaihtelevat lähtötasot tunteiden parissa toimimisessa.
Avainsanat: tunne, tunnetaidot, opettaja, oppilas, koulu
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen, laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin yksilöhaastatteluina keväällä 2022. Haastattelut olivat puolistrukturoituja, joissa edettiin ennalta laaditun kysymysrungon mukaisesti. Haastattelukysymykset olivat avoimia kysymyksiä eli haastateltaville ei annettu valmiita vastausvaihtoehtoja. Haastatteluista muodostunut tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että luokanopettajat kokivat tunnetaitojen olevan hyvin keskeisiä taitoja elämässä, ja joita kaikki vuorovaikutustilanteet vaativat. Haastatellut opettajat kokivat tunnetaitojen harjoittelun ja oppilaiden tunnetaitojen tukemisen tärkeäksi asiaksi, johon täytyy panostaa. Harjoittelulla nähtiin olevan hyötyjä koulutoimintaan muun muassa ryhmäytymisen ja ilmapiirin parantajana sekä koulun ulkopuolella esimerkiksi osallisuuden ja ihmissuhteissa pärjäämisen edistämisessä. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat yksimielisiä siitä, että tunnetaitoja tulisi oppilaiden kanssa harjoitella strukturoidusti ja suunnitelmallisesti sekä myös spontaaneissa arjen tilanteissakin. Tunnetaitojen harjoitteluun liittyvinä haasteina eniten esiin nousivat ajanpuute, oppilasryhmien sisäinen moninaisuus, harjoittelun sopiva määrä sekä oppilaiden vaihtelevat lähtötasot tunteiden parissa toimimisessa.
Avainsanat: tunne, tunnetaidot, opettaja, oppilas, koulu
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8381]