The Quest for Knowledge : Intelligence Community Centers for Academic Excellence Institutions as Educators of Intelligence Analysis in the United States
Oksanen, Jarkko (2022)
Oksanen, Jarkko
2022
Politiikan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210267915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210267915
Tiivistelmä
Tämä pro gradu –tutkielma tarkastelee tiedusteluopetusta Yhdysvaltojen tiedustelyhteisön rahoittamissa Intelligence Community Centers of Academic Excellence (IC CAE) –yliopistoissa. Tiedustelu käsitetään tutkielmassa kansallisen turvallisuuden kannalta tärkeän tiedon pyytämisenä, keräämisenä, analyysina ja jakeluna. Vuoden 2001 terrori-iskujen jälkeen tiedustelun opetus on kasvanut Yhdysvalloissa merkittävästi, ja liittovaltion rahoittama IC CAE-ohjelma on pyrkinyt tuottamaan monimuotoista ja osaavaa työvoimaa tiedusteluyhteisön henkilöstötarpeisiin. Tutkielman primääriaineistona toimivat tiedusteluyhteisön ja senaatin tiedusteluvalvontavaliokunnan asiakirjat, sekä 22:n Intelligence Community Centers of Academic Excellence –yliopiston opetussuunnitelmien sekä kurssien kuvaukset. Sekundääriaineisto muodostuu tiedustelututkimuksen journaaliartikkeleista ja monografioista. Vaikka tiedusteluopetusta tarjoavien yliopistojen opetussuunnitelmia on aiemmin tutkittu suhteellisen paljon, niiden opetussuunnitelmien muodostumista ei ole tutkittu curriculum-teorioiden tarjoaman linssin läpi.
Tässä tutkielmassa teoreettinen viitekehys muodostuu tiedustelun globalisoitumisen sekä curriculum-teorian sovellutuksesta, jonka perusteella tiedusteluopetukselle hahmotellaan kaksi pääsääntöistä tasoa: institutionaalinen opetussuunnitelma ja ohjelmatasoinen opetussuunnitelma. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on, että institutionaalisen opetussuunnitelman tasolla Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuspolitiikan trendit ja vaatimukset ovat vaikuttaneet niihin odotuksiin, jota tiedusteluopetukselle kohdistetaan. Tämän oletetaan näkyvän myös ohjelmatasoisen opetussuunnitelman sisällöissä. Tutkielman tutkimuskysymykset ovatkin seuraavat: 1) Mitkä teemat kuvastavat institutionaalisen opetussuunitelmatason tasalla niitä odotuksia, joita tiedusteluanalyysin opetusta kohtaan on asetettu? ja 2) Kuinka institutionaalisen opetussuunnitelmatason teemat ovat nähtävissä IC CAE-yliopistojen prosessitietoa käsittelevillä tiedusteluanalyysin kursseilla?
Vastatakseen näihin tutkimuskysymyksiin, tutkielma hyödyntää sisällönanalyysia analyysimenetelmänään. Tutkimustulosten perusteella tutkielmassa argumentoidaan, että institutionaaliselta opetussuunnitelmatasolta nousee kaksi keskeistä teemakokonaisuutta, jotka kanavoituvat toistuvasti odotuksina tiedusteluanalyysia kohtaan. Ensimmäiseksi, tiedusteluanalyysin analyyttisesta ammattitaidosta muodostunut kuva institutionaalisella tasolla sisältää standardisuuden, objektiivisuuden, riippumattomuuden, oikea-aikaisuuden teemoja sekä tieteellisiä käytäntöjä yhdistelevän toimintatavan. Nämä teemat yhdistetään toiseen teemakokonaisuuteen strategisesta tiedusteluanalyysista, jonka mukaan analyysin tulee olla sekä tulevaisuutta ennakoivaa, monialaista ja –tieteellistä, sekä kaikkia lähteitä hyödyntävää. Institutionaalisen tason teemakokonaisuudet ilmenivät ohjelmatason opetussuunnitelmissa IC CAE-yliopistojen opetusaineistossa. Aineistossa ilmeni viitteitä, että tiedusteluanalyysin peruskurssit sisältävät usein suoraan tiedusteluyhteisön analyyttisesta ammattitaidosta johdettuja metodologioita, kuten standardeja (Intelligence Community Directives), strukturoituja analyysitekniikoita, ja lisäksi tiedustelulle räätälöityjä raportointi- ja kirjoitustekniikoita sekä kriittistä ajattelua. Opetusohjelmissa havaittiin kuitenkin hyvin vähän ennakointimenetelmiä, jolloin ohjelmatasoinen opetussuunnitelmasisältö oli yllättävässä ristiriidassa tulevaisuuden ennakointia painottavan strategisen tiedusteluanalyysin ihanteen näkökulmasta. Tulokset ovat kuitenkin alustavia, ja curriculum-teorian viitekehyksessä tehty tutkimus tiedusteluopetuksesta on vähäisesti hyödynnetty, mutta hedelmällinen suunta tulevalle tiedustelututkimukselle.
Tässä tutkielmassa teoreettinen viitekehys muodostuu tiedustelun globalisoitumisen sekä curriculum-teorian sovellutuksesta, jonka perusteella tiedusteluopetukselle hahmotellaan kaksi pääsääntöistä tasoa: institutionaalinen opetussuunnitelma ja ohjelmatasoinen opetussuunnitelma. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen lähtökohtana on, että institutionaalisen opetussuunnitelman tasolla Yhdysvaltojen kansallisen turvallisuuspolitiikan trendit ja vaatimukset ovat vaikuttaneet niihin odotuksiin, jota tiedusteluopetukselle kohdistetaan. Tämän oletetaan näkyvän myös ohjelmatasoisen opetussuunnitelman sisällöissä. Tutkielman tutkimuskysymykset ovatkin seuraavat: 1) Mitkä teemat kuvastavat institutionaalisen opetussuunitelmatason tasalla niitä odotuksia, joita tiedusteluanalyysin opetusta kohtaan on asetettu? ja 2) Kuinka institutionaalisen opetussuunnitelmatason teemat ovat nähtävissä IC CAE-yliopistojen prosessitietoa käsittelevillä tiedusteluanalyysin kursseilla?
Vastatakseen näihin tutkimuskysymyksiin, tutkielma hyödyntää sisällönanalyysia analyysimenetelmänään. Tutkimustulosten perusteella tutkielmassa argumentoidaan, että institutionaaliselta opetussuunnitelmatasolta nousee kaksi keskeistä teemakokonaisuutta, jotka kanavoituvat toistuvasti odotuksina tiedusteluanalyysia kohtaan. Ensimmäiseksi, tiedusteluanalyysin analyyttisesta ammattitaidosta muodostunut kuva institutionaalisella tasolla sisältää standardisuuden, objektiivisuuden, riippumattomuuden, oikea-aikaisuuden teemoja sekä tieteellisiä käytäntöjä yhdistelevän toimintatavan. Nämä teemat yhdistetään toiseen teemakokonaisuuteen strategisesta tiedusteluanalyysista, jonka mukaan analyysin tulee olla sekä tulevaisuutta ennakoivaa, monialaista ja –tieteellistä, sekä kaikkia lähteitä hyödyntävää. Institutionaalisen tason teemakokonaisuudet ilmenivät ohjelmatason opetussuunnitelmissa IC CAE-yliopistojen opetusaineistossa. Aineistossa ilmeni viitteitä, että tiedusteluanalyysin peruskurssit sisältävät usein suoraan tiedusteluyhteisön analyyttisesta ammattitaidosta johdettuja metodologioita, kuten standardeja (Intelligence Community Directives), strukturoituja analyysitekniikoita, ja lisäksi tiedustelulle räätälöityjä raportointi- ja kirjoitustekniikoita sekä kriittistä ajattelua. Opetusohjelmissa havaittiin kuitenkin hyvin vähän ennakointimenetelmiä, jolloin ohjelmatasoinen opetussuunnitelmasisältö oli yllättävässä ristiriidassa tulevaisuuden ennakointia painottavan strategisen tiedusteluanalyysin ihanteen näkökulmasta. Tulokset ovat kuitenkin alustavia, ja curriculum-teorian viitekehyksessä tehty tutkimus tiedusteluopetuksesta on vähäisesti hyödynnetty, mutta hedelmällinen suunta tulevalle tiedustelututkimukselle.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
About the Essence of Intelligence - Will Artificial Intelligence (Ever) Cover Human Intelligence?
Jaakkola, Hannu
Frontiers in Artificial Intelligence and Applications (2022)
chapter<p>Computers were originally developed for executing complex calculations fast and effectively. The intelligence of computer was based on arithmetic capabilities. This has been the mainstream in the development of computers ... -
Polymorphism of Intelligence – A Look to the Human and Artificial Intelligence: A Look to the Human and Artificial Intelligence
Jaakkola, Hannu
Kiel Computer Science Series (09 / 2021)
conference -
Intelligent Life on Earth? The Impact of the New Solar Economy on Communication Networks and Technologies, Including the Search for (and Possibly Communication with) Extraterrestrial Intelligence
ISOMÄKI, RISTO (2008)
Pro gradu -tutkielmaThe rapid changes in information technology which, to a large extent, took place in the 1990’s have changed our society in important ways, in a very short period of time. In 2008 the humanity is again facing a major ...