Hyvinvointialueen tietojohtamisen kypsyysanalyysi
Järvinen, Henriikka (2022)
Järvinen, Henriikka
2022
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210247779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210247779
Tiivistelmä
Tietojohtaminen on suhteellisen nuori ja nopeasti kehittyvä tieteenala ja käsitteet ovat vielä vakiintumattomia. Tässä työssä tiedon johtaminen (information management) tarkoittaa tiedon keräämistä, tallentamista ja varastointia sekä tietoon perustuvaa operatiivista johtamista, kun taas tiedolla johtaminen (knowledge management) tarkoittaa enemmän ylemmän johdon strategista johtamista sekä määrittelyä erilaisen tiedon merkityksestä organisaation eri tasoilla. 2020-luvulla myös sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatiot ovat tunnistaneet tietojohtamisen merkityksen ja hyödyt organisaatiolle.
Tutkimuksen kypsyysanalyysi toteutettiin Satakunnan hyvinvointialueen tarpeesta ja yhdessä sovitun aikataulun mukaisesti. Tutkimuskysely tuli olla toteutettuna kevään 2022 aikana ja tulokset saatavilla elokuussa 2022. Tutkimusluvat haettiin jokaisesta hyvinvointialueelle siirtyvästä kahdeksasta organisaatiosta erikseen. Tutkimuskysely lähetettiin sote-johtajien ennakkoon nimeämille eri vastaajaryhmien (ylin johto, keskijohto, TKIO- tai toiminnan-, taloushallinnon-, HR- ja tietohallinnon/ICT-asiantuntijat) henkilöille. Vastaajamäärät ryhmittäin vaihtelivat organisaation koon mukaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten tietojohtamisen kehittäminen on edistänyt hyvinvointialueen eri organisaatioissa tiedolla johtamista ja tiedolla johtamisen ymmärrystä keväästä 2020. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Mikä on tietojohtamisen tila keväällä 2022 Satakunnan hyvinvointialueella, 2. Mitä mahdollisuuksia ja esteitä nähdään tietojohtamisen onnistumisessa hyvinvointialueella.
Tutkimuksessa käytettiin Valtioneuvoston tietojohtamisen kypsyysanalyysiä ja lisäksi oli kuusi avointa kysymystä. Kypsyysanalyysin vastauksista määriteltiin keskiarvo (ka) ja keskihajonta (s). Avoimet kysymykset käsiteltiin laadullisen teema-analyysin menetelmin. Tuloksia vertailtiin osa-alueittain vuoden 2020 kypsyysanalyysin tuloksiin. Vertailua tehtiin myös jakaen vastaajat ryhmiin (johti ja asiantuntijat) sekä organisaation koon mukaan (suuret- keskisuuret kunnat ja sote-kuntayhtymät ja yksittäiset kunnat). Tutkimuskysymykset lähetettiin N=85 ja vastauksia saatiin n=43 (51 %).
Kokonaisuudessaan hyvinvointialueen tietojohtamisen kypsyys oli hieman noussut. Eniten olivat nousseet ”visio ja strategia”, ”tietotarpeet” ja ”hyödyt” osa-alueet. ”Hyödyt” osa-alueen korkein keskiarvo(ka) kertoo tietojohtamisen ymmärryksen ja sen tuoman hyödyn syvenemisestä. Matalin kypsyys oli osa-alueilla ”tiedon hankina”, organisointi ja varastointi” sekä ”tietotuotteet ja palvelut”. Näillä osa-alueilla oli muutosta vain vähän vuodesta 2020 ja nämä osa-alueet pitivät sisällään väittämiä, joissa vaaditaan moniammatillista yhteistyötä. Avoimista vastuksista saatiin arvokasta tietoa hyvinvointialueen nykytilasta, haasteista ja toiveista.
Tietojohtamisen ymmärryksen lisääminen ja tietojohtamisen juurruttaminen uuteen organisaatioon on pitkä prosessi mutta yhteisten tavoitteiden asettamisella, strategian luomisella ja seurannalla sekä kansallisella ohjauksella se mahdollistuu. Hyvinvoiva ja kilpailukykyinen organisaatio vaatii tänä päivänä tietojohtamisen osaamista. Information management is relatively young and fast-ascending field of science, and its ideas are still unsettled. In this thesis, information management means the collecting, saving and preserving of information as well as information-based operative management, whereas knowledge management means the strategic management of senior management, as well as the defining of different meanings of information in the different levels of an organization.
This maturity analysis was executed for the needs of Satakunta wellbeing county and its schedule was agreed upon together with the county. The research survey was to be completed during spring of 2022. Permits to conduct research were applied from each of the eight organizations of Satakunta wellbeing services county separately. Research survey was sent to the different respondent groups’ (senior and middle management as well as the experts of RDI operations, financial management, HR, information management and ICT) persons, which were appointed by the leaders of health and social services. The aim of this research was to show how developing of information management has promoted knowledge management and the understanding of it in the wellbeing services county’s different organizations from the spring of 2020. The research questions was 1. What is the state of information management in Satakunta wellbeing services county in the spring of 2022, 2. What possibilities and problems are seen on the success of information management in the wellbeing services county.
The research uses the information management’s maturity analysis conducted by the government as well as six open-ended questions. The answers of maturity were defined by the mean (ka) and standard deviation (S) values. The open-ended questions were analyzed by using qualitative theme analysis. The results were compared in their sector with the results of a same maturity analysis from 2020. The comparing was also done by separating each answerer into categories (the management and the experts) as well as by categorizing the organizations by size (large and medium sized municipalities, joint social welfare and healthcare municipalities and individual municipalities). The research questions were sent to 85 participants and the data consisted of 43 (51%) questionnaires.
As a whole, the maturity of information management in the county had risen a bit. Most of the rising was seen on the dimension of “vision and strategy”, “information needs” and “perks”. The “perks” dimension´s highest mean value indicates the understanding of information management and its perks intensifying. The lowest maturity was on the dimension of “data collecting”, “organizing and preserving” as well as “data products and services”. There was only very minor increase 2020 in those dimensions, and they included statements which require multi-professional co-operation. The answers to the open questions provide valuable information about the condition, challenges and wishes of Satakunta wellbeing county in 2022. Increasing the understanding of information management and the implanting of it into a new organization is a long process but by setting shared goals, establishing and following a strategy and with national guidance it is possible. In this day and age, healthy and competitive organization requires the expertise of information management.
Tutkimuksen kypsyysanalyysi toteutettiin Satakunnan hyvinvointialueen tarpeesta ja yhdessä sovitun aikataulun mukaisesti. Tutkimuskysely tuli olla toteutettuna kevään 2022 aikana ja tulokset saatavilla elokuussa 2022. Tutkimusluvat haettiin jokaisesta hyvinvointialueelle siirtyvästä kahdeksasta organisaatiosta erikseen. Tutkimuskysely lähetettiin sote-johtajien ennakkoon nimeämille eri vastaajaryhmien (ylin johto, keskijohto, TKIO- tai toiminnan-, taloushallinnon-, HR- ja tietohallinnon/ICT-asiantuntijat) henkilöille. Vastaajamäärät ryhmittäin vaihtelivat organisaation koon mukaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten tietojohtamisen kehittäminen on edistänyt hyvinvointialueen eri organisaatioissa tiedolla johtamista ja tiedolla johtamisen ymmärrystä keväästä 2020. Tutkimuskysymyksinä olivat 1. Mikä on tietojohtamisen tila keväällä 2022 Satakunnan hyvinvointialueella, 2. Mitä mahdollisuuksia ja esteitä nähdään tietojohtamisen onnistumisessa hyvinvointialueella.
Tutkimuksessa käytettiin Valtioneuvoston tietojohtamisen kypsyysanalyysiä ja lisäksi oli kuusi avointa kysymystä. Kypsyysanalyysin vastauksista määriteltiin keskiarvo (ka) ja keskihajonta (s). Avoimet kysymykset käsiteltiin laadullisen teema-analyysin menetelmin. Tuloksia vertailtiin osa-alueittain vuoden 2020 kypsyysanalyysin tuloksiin. Vertailua tehtiin myös jakaen vastaajat ryhmiin (johti ja asiantuntijat) sekä organisaation koon mukaan (suuret- keskisuuret kunnat ja sote-kuntayhtymät ja yksittäiset kunnat). Tutkimuskysymykset lähetettiin N=85 ja vastauksia saatiin n=43 (51 %).
Kokonaisuudessaan hyvinvointialueen tietojohtamisen kypsyys oli hieman noussut. Eniten olivat nousseet ”visio ja strategia”, ”tietotarpeet” ja ”hyödyt” osa-alueet. ”Hyödyt” osa-alueen korkein keskiarvo(ka) kertoo tietojohtamisen ymmärryksen ja sen tuoman hyödyn syvenemisestä. Matalin kypsyys oli osa-alueilla ”tiedon hankina”, organisointi ja varastointi” sekä ”tietotuotteet ja palvelut”. Näillä osa-alueilla oli muutosta vain vähän vuodesta 2020 ja nämä osa-alueet pitivät sisällään väittämiä, joissa vaaditaan moniammatillista yhteistyötä. Avoimista vastuksista saatiin arvokasta tietoa hyvinvointialueen nykytilasta, haasteista ja toiveista.
Tietojohtamisen ymmärryksen lisääminen ja tietojohtamisen juurruttaminen uuteen organisaatioon on pitkä prosessi mutta yhteisten tavoitteiden asettamisella, strategian luomisella ja seurannalla sekä kansallisella ohjauksella se mahdollistuu. Hyvinvoiva ja kilpailukykyinen organisaatio vaatii tänä päivänä tietojohtamisen osaamista.
This maturity analysis was executed for the needs of Satakunta wellbeing county and its schedule was agreed upon together with the county. The research survey was to be completed during spring of 2022. Permits to conduct research were applied from each of the eight organizations of Satakunta wellbeing services county separately. Research survey was sent to the different respondent groups’ (senior and middle management as well as the experts of RDI operations, financial management, HR, information management and ICT) persons, which were appointed by the leaders of health and social services. The aim of this research was to show how developing of information management has promoted knowledge management and the understanding of it in the wellbeing services county’s different organizations from the spring of 2020. The research questions was 1. What is the state of information management in Satakunta wellbeing services county in the spring of 2022, 2. What possibilities and problems are seen on the success of information management in the wellbeing services county.
The research uses the information management’s maturity analysis conducted by the government as well as six open-ended questions. The answers of maturity were defined by the mean (ka) and standard deviation (S) values. The open-ended questions were analyzed by using qualitative theme analysis. The results were compared in their sector with the results of a same maturity analysis from 2020. The comparing was also done by separating each answerer into categories (the management and the experts) as well as by categorizing the organizations by size (large and medium sized municipalities, joint social welfare and healthcare municipalities and individual municipalities). The research questions were sent to 85 participants and the data consisted of 43 (51%) questionnaires.
As a whole, the maturity of information management in the county had risen a bit. Most of the rising was seen on the dimension of “vision and strategy”, “information needs” and “perks”. The “perks” dimension´s highest mean value indicates the understanding of information management and its perks intensifying. The lowest maturity was on the dimension of “data collecting”, “organizing and preserving” as well as “data products and services”. There was only very minor increase 2020 in those dimensions, and they included statements which require multi-professional co-operation. The answers to the open questions provide valuable information about the condition, challenges and wishes of Satakunta wellbeing county in 2022. Increasing the understanding of information management and the implanting of it into a new organization is a long process but by setting shared goals, establishing and following a strategy and with national guidance it is possible. In this day and age, healthy and competitive organization requires the expertise of information management.