Riittääkö, että opettaja on motivoitunut?
Miagkov, Antti (2022)
Miagkov, Antti
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210237745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210237745
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat varhaiskasvatuksen opettajien motivaatioon ja millä tavalla varhaiskasvatuksen opettajien psykologiset perustarpeet täyttyvät heidän työssään. Tässä tutkimuksessa varsinaisia tutkimuskysymyksiä oli kaksi: 1. Mikä varhaiskasvatuksen opettajia motivoi työssään? ja 2. Millä tavalla varhaiskasvatuksen opettajien psykologiset perustarpeet täyttyvät työssä? Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat Decin ja Ryanin itsemääräämisteoria ja Maslow’n tarvehierarkia.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavana oli neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät samassa yksikössä, mutta olivat keskenään erilaisissa ryhmissä. Haastatteluvastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysillä.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien motivaation orientaatiolaji oli autonominen motivaatio. Varhaiskasvatuksen opettajat pitivät työnsä sisältöä mielekkäänä, mikä edesauttoi arvoihin ja tavoitteisiin sitoutumista. Motivaatiota heikentäviksi tekijöiksi sanoitettiin sellaisia asioita, kuten vajaavaiset resurssit niin henkilöstössä, kuin materiaalissakin, yhteiskunnallisen ja rahallisen arvostuksen puute, sekä yksikön arvojen piiloon jääminen. Varhaiskasvatuksen opettajien psykologiset perustarpeet täyttyivät vaihtelevasti. Haastateltavat eivät kyenneet luomaan turvallisuudentunnetta itselleen työstä saatavalla rahallisella korvauksella, elleivät olleet erityisen säästäväisiä. Jokainen haastateltavista koki me-henkeä oman tiiminsä kanssa, mutta ei koko yksikön kesken. Suurin osa haastateltavista tunsi saavansa tarpeeksi arvostusta työstänsä, mutta samalla enemmistö myös tunsi, ettei heidän täysi potentiaalinsa toteudu heidän nykyisessä työssään.
Tämä tutkimus toi esiin sen, millä tasolla varhaiskasvatuksen opettajien motivaatio oli, ja miten heidän psykologiset perustarpeensa täyttyvät työssään. Tämän tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä pienen otannan takia.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavana oli neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka työskentelivät samassa yksikössä, mutta olivat keskenään erilaisissa ryhmissä. Haastatteluvastaukset analysoitiin teorialähtöisellä analyysillä.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien motivaation orientaatiolaji oli autonominen motivaatio. Varhaiskasvatuksen opettajat pitivät työnsä sisältöä mielekkäänä, mikä edesauttoi arvoihin ja tavoitteisiin sitoutumista. Motivaatiota heikentäviksi tekijöiksi sanoitettiin sellaisia asioita, kuten vajaavaiset resurssit niin henkilöstössä, kuin materiaalissakin, yhteiskunnallisen ja rahallisen arvostuksen puute, sekä yksikön arvojen piiloon jääminen. Varhaiskasvatuksen opettajien psykologiset perustarpeet täyttyivät vaihtelevasti. Haastateltavat eivät kyenneet luomaan turvallisuudentunnetta itselleen työstä saatavalla rahallisella korvauksella, elleivät olleet erityisen säästäväisiä. Jokainen haastateltavista koki me-henkeä oman tiiminsä kanssa, mutta ei koko yksikön kesken. Suurin osa haastateltavista tunsi saavansa tarpeeksi arvostusta työstänsä, mutta samalla enemmistö myös tunsi, ettei heidän täysi potentiaalinsa toteudu heidän nykyisessä työssään.
Tämä tutkimus toi esiin sen, millä tasolla varhaiskasvatuksen opettajien motivaatio oli, ja miten heidän psykologiset perustarpeensa täyttyvät työssään. Tämän tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan ole yleistettävissä pienen otannan takia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]