Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kaikille yhteinen koulu" - vain jäävuoren huippu? : Inkluusion määrittelyn haasteellisuus

Helske, Tuula (2022)

 
Avaa tiedosto
HelskeTuula.pdf (413.9Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Helske, Tuula
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210227739
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten inkluusiota on määritelty kasvatustieteellisten tiedekuntien pro gradu -tutkielmissa ja väitöskirjoissa. Tutkielman aiheena inkluusio on hyvin ajankohtainen aihe, sillä Suomi on eri sopimuksilla sitoutunut toteuttamaan inkluusion periaatteita. Tällä hetkellä suomalaisissa kouluissa on meneillään kokeiluja, joissa toteutetaan inkluusiota ja sen toimivuutta. On tärkeä ymmärtää inkluusiota yhteydessä aikaan ja paikkaan. Koenkin tärkeäksi ensin määritellä inkluusion historiaa, ja sitä miten se on Suomeen tullut ja täällä kehittynyt tähän päivään. Tutkimuksellani pyrinkin selkeyttämään inkluusion määritelmää.

Toteutin tutkimukseni laadullisena teorialähtöisenä sisältöanalyysinä, johon keräsin aineiston eri suomalaisten korkeakoulujen tietoarkistoista. Aineistoksi valikoitui tuoreita, 2008–2022 välillä julkaistuja, kasvatustieteellisten tiedekuntien pro gradu -tutkielmia ja väitöskirjoja, jotka käsittelevät inkluusiota. Tutkimukseni keskittyi valikoituihin kahdeksaan tutkimukseen, joiden inkluusion määritelmää vertasin Göranssonin ja Nilholmin (2014) muodostamaan malliin inkluusion eri ulottuvuuksista. Ulottuvuudet etenevät hierarkkisesti alhaalta ylöspäin, yksittäisestä yleiseen.

Tulokset osoittivat, että inkluusion määrittely on haastavaa. Eri tutkimuksilla oli erilaisia määritelmiä inkluusiosta, joista kuitenkin löytyi yhtäläisyyksiä valitsemani mallin pohjalta. Tämän takia on tärkeää ymmärtää inkluusion moniulotteisuus. Pyrinkin vahvistamaan tällä tutkimuksella esitetyn mallin pitävyyttä. Mallin alimmat tasot, jotka koskevat yksilöiden oppimisen tukemista, korostuivat tutkimuksissa. Ylemmät tasot, jotka liittyvät yhteisön huomioimiseen ja luomiseen, tulivat myös esille. Näiden ulottuvuuksien hierarkkinen luonne, ei saanut merkittävää tukea tutkimukseni perusteella. Aineistokseni valikoituneet tutkimukset osoittivat myös jatkotutkimusaiheiden liittyvän inkluusion haasteelliseen luonteeseen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1789]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste