Kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuus ja saatavuus Suomessa 2000-luvulla
Kivimäki, Hanne (2022)
Kivimäki, Hanne
Tampere University
2022
Terveystieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-11-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2604-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2604-3
Tiivistelmä
Kouluterveydenhuollon lakisääteisillä palveluilla on mahdollisuus tavoittaa kattavasti lapset ja nuoret sekä edistää heidän terveyttään ja hyvinvointiaan. Tämän väitöskirjatutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisen kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuutta ja palveluiden saatavuutta painottaen tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta. Tutkimus toteutettiin neljänä osajulkaisuna, joissa tutkittiin kouluterveydenhuollon suunnitelmia ja toimintakertomuksia, käyntimääriä, nuorten kokemaa pääsyä palveluihin sekä vanhempien osallistumista terveystarkastuksiin. Aiheita tarkasteltiin palvelunjärjestäjien eli terveyskeskuksen ja peruskoulun sekä oppilaan tasolla. Aineistona käytettiin valtakunnallisia ja alueellisia terveyskeskuskyselyitä, terveyskeskusten laatimia suunnitelmia ja toimintakertomuksia, tilastoituja käyntimääriä, peruskoulujen tiedonkeruita sekä valtakunnallista nuorille suunnattua Kouluterveyskyselyä.
Tutkimuksen tulosten mukaan kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuus toteutui vuonna 2005 suositusten mukaan kolmasosassa (33 %) terveyskeskuksista (N=227). Suunnitelmia tekivät ja uudistivat vähiten pienet terveyskeskukset. Analysoidut asiakirjat olivat pääosin suppeita. Suunnitelmallisuus ei ollut yhdenvertaista eri alueiden välillä. Kouluterveydenhuollon vuosien 1994–2005 tilastoituja käyntimääriä koskevan tutkimuksen mukaan lääkärikäynnit tuhatta 7–18-vuotiasta kohti vähenivät 2000-luvun alkuun asti ja muiden käyntien muutos oli pieni. Käyntimäärien vaihtelu terveyskeskuksittain oli suurta ja jopa lisääntyi lääkärikäyntien osalta. Ennaltaehkäisevät palvelut vähenivät useiden ammattilaisten osalta samanaikaisesti.
Kouluterveydenhuollon ohjaus vahvistui valtioneuvoston asetuksen (2009/380; 2011/338) ja oppilas- ja opiskelijahuoltolain (2013/1287) myötä, ja palveluntuottajia velvoitettiin palveluiden yhtenäiseen tasoon ja saatavuuteen. Tulosten mukaan vuonna 2013 noin kuudesosa (13 %) nuorista (N=71 865) koki pääsyn kouluterveydenhoitajan vastaanotolle vaikeaksi. Vuonna 2017 alle puolet (44 %) nuorista (N=58 232) kertoi vanhemman osallistuneen terveystarkastukseen perusopetuksen 7.–9. luokkien aikana. Sekä kouluterveydenhoitajan vastaanotolle pääsyn vaikeaksi kokeneiden että vanhempien terveystarkastukseen osallistumisesta ilmoittaneiden nuorten osuus vaihteli runsaasti terveyskeskusten ja koulujen välillä. Alle suositusten oleva kouluterveydenhoitajaresurssi oli yhteydessä vaikeaan pääsyyn vastaanotolle pojilla. Kouluterveydenhoitajaresurssilla tai vanhempien kutsumisella laajaan terveystarkastukseen ei ollut yhteyttä vanhempien osallistumiseen.
Nuorten vaikeaksi kokemaan pääsyyn vastaanotolle ja siihen, että vanhemmat eivät osallistuneet terveystarkastukseen, olivat yhteydessä sosiodemografiset taustatekijät, kuten vanhemman matala koulutus ja ulkomaalainen syntyperä. Vanhempien työttömyydellä ei ollut yhteyttä tutkittuihin asioihin. Vaikeaksi koettuun pääsyyn ja vanhempien poisjääntiin terveystarkastuksista olivat yhteydessä myös nuoren hyvinvointia kuvaavat tekijät, kuten päivittäiset oireet ja keskusteluvaikeudet vanhempien kanssa. Koetun terveyden ja kouluhyvinvoinnin haasteet olivat yhteydessä koettuun vaikeaan pääsyyn. Vanhempien osallistumisesta terveystarkastuksiin ilmoittivat useammin pitkäaikaissairaat ja viikoittain kiusatut nuoret.
Tämän tutkimuksen tulokset valottavat suomalaisen kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuuden ja saatavuuden tilaa sekä palveluntuottajien välisiä eroja. Vaikka suurin osa nuorista koki pääsyn kouluterveydenhoitajan vastaanotolle helpoiksi, osa jäi todennäköisesti vaille tarvitsemaansa apua, ja terveystarkastukset eivät tavoittaneet vanhempia kattavasti. Todetut puutteet palvelussa havaittiin jo ennen Covid19-epidemian aikana nousseita haasteita saatavuudelle. Tulokset antavat viitteitä siitä, että palveluiden ja erityisesti avointen vastaanottojen saatavuutta tulee vahvistaa eri tavoin tukea tarvitsevien nuorten näkökulmasta. Vanhempien osallistumista terveystarkastuksiin voi tukea esimerkiksi eri kielillä lähetetyllä kutsulla, palveluiden merkitystä avaamalla sekä mahdollisuudella vaikuttaa tarkastuksen ajankohtaan. Lisäksi kouluterveydenhuollon toimintaa kuvaavien suunnitelmien tulee olla kirjallisia ja sekä ammattilaisten että perheiden saatavilla.
Kouluterveydenhuollon toteutumista tulee seurata sekä koko maan että palveluntuottajien tasolla. Erityisesti tulee huomioida palvelujen yhdenvertainen saatavuus, yhtenäinen taso ja väestön tarve palveluille. Jatkotutkimuksessa tulee selvittää, miten suunnitelmallinen johtaminen ohjaa kouluterveydenhuoltoa ja on yhteydessä toiminnan laatuun ja resursseihin. Kouluterveydenhuollon käyntimäärien kehityksestä tarvitaan tietoa suhteessa muihin lasten ja nuorten palveluihin ja hyvinvointiin. Kouluterveydenhoitajan työajan jakautumista, avovastaanoton ja sähköisten palveluiden osuutta sekä yhteyttä palvelujen koettuun saatavuuteen ja vanhempien osallistumiseen terveystarkastuksiin tulee selvittää tarkemmin. Samoin tutkimusta palveluista tiedottamisesta ja vanhempien kutsumisesta tarkastuksiin tarvitaan lisää.
Tutkimuksen tulosten mukaan kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuus toteutui vuonna 2005 suositusten mukaan kolmasosassa (33 %) terveyskeskuksista (N=227). Suunnitelmia tekivät ja uudistivat vähiten pienet terveyskeskukset. Analysoidut asiakirjat olivat pääosin suppeita. Suunnitelmallisuus ei ollut yhdenvertaista eri alueiden välillä. Kouluterveydenhuollon vuosien 1994–2005 tilastoituja käyntimääriä koskevan tutkimuksen mukaan lääkärikäynnit tuhatta 7–18-vuotiasta kohti vähenivät 2000-luvun alkuun asti ja muiden käyntien muutos oli pieni. Käyntimäärien vaihtelu terveyskeskuksittain oli suurta ja jopa lisääntyi lääkärikäyntien osalta. Ennaltaehkäisevät palvelut vähenivät useiden ammattilaisten osalta samanaikaisesti.
Kouluterveydenhuollon ohjaus vahvistui valtioneuvoston asetuksen (2009/380; 2011/338) ja oppilas- ja opiskelijahuoltolain (2013/1287) myötä, ja palveluntuottajia velvoitettiin palveluiden yhtenäiseen tasoon ja saatavuuteen. Tulosten mukaan vuonna 2013 noin kuudesosa (13 %) nuorista (N=71 865) koki pääsyn kouluterveydenhoitajan vastaanotolle vaikeaksi. Vuonna 2017 alle puolet (44 %) nuorista (N=58 232) kertoi vanhemman osallistuneen terveystarkastukseen perusopetuksen 7.–9. luokkien aikana. Sekä kouluterveydenhoitajan vastaanotolle pääsyn vaikeaksi kokeneiden että vanhempien terveystarkastukseen osallistumisesta ilmoittaneiden nuorten osuus vaihteli runsaasti terveyskeskusten ja koulujen välillä. Alle suositusten oleva kouluterveydenhoitajaresurssi oli yhteydessä vaikeaan pääsyyn vastaanotolle pojilla. Kouluterveydenhoitajaresurssilla tai vanhempien kutsumisella laajaan terveystarkastukseen ei ollut yhteyttä vanhempien osallistumiseen.
Nuorten vaikeaksi kokemaan pääsyyn vastaanotolle ja siihen, että vanhemmat eivät osallistuneet terveystarkastukseen, olivat yhteydessä sosiodemografiset taustatekijät, kuten vanhemman matala koulutus ja ulkomaalainen syntyperä. Vanhempien työttömyydellä ei ollut yhteyttä tutkittuihin asioihin. Vaikeaksi koettuun pääsyyn ja vanhempien poisjääntiin terveystarkastuksista olivat yhteydessä myös nuoren hyvinvointia kuvaavat tekijät, kuten päivittäiset oireet ja keskusteluvaikeudet vanhempien kanssa. Koetun terveyden ja kouluhyvinvoinnin haasteet olivat yhteydessä koettuun vaikeaan pääsyyn. Vanhempien osallistumisesta terveystarkastuksiin ilmoittivat useammin pitkäaikaissairaat ja viikoittain kiusatut nuoret.
Tämän tutkimuksen tulokset valottavat suomalaisen kouluterveydenhuollon suunnitelmallisuuden ja saatavuuden tilaa sekä palveluntuottajien välisiä eroja. Vaikka suurin osa nuorista koki pääsyn kouluterveydenhoitajan vastaanotolle helpoiksi, osa jäi todennäköisesti vaille tarvitsemaansa apua, ja terveystarkastukset eivät tavoittaneet vanhempia kattavasti. Todetut puutteet palvelussa havaittiin jo ennen Covid19-epidemian aikana nousseita haasteita saatavuudelle. Tulokset antavat viitteitä siitä, että palveluiden ja erityisesti avointen vastaanottojen saatavuutta tulee vahvistaa eri tavoin tukea tarvitsevien nuorten näkökulmasta. Vanhempien osallistumista terveystarkastuksiin voi tukea esimerkiksi eri kielillä lähetetyllä kutsulla, palveluiden merkitystä avaamalla sekä mahdollisuudella vaikuttaa tarkastuksen ajankohtaan. Lisäksi kouluterveydenhuollon toimintaa kuvaavien suunnitelmien tulee olla kirjallisia ja sekä ammattilaisten että perheiden saatavilla.
Kouluterveydenhuollon toteutumista tulee seurata sekä koko maan että palveluntuottajien tasolla. Erityisesti tulee huomioida palvelujen yhdenvertainen saatavuus, yhtenäinen taso ja väestön tarve palveluille. Jatkotutkimuksessa tulee selvittää, miten suunnitelmallinen johtaminen ohjaa kouluterveydenhuoltoa ja on yhteydessä toiminnan laatuun ja resursseihin. Kouluterveydenhuollon käyntimäärien kehityksestä tarvitaan tietoa suhteessa muihin lasten ja nuorten palveluihin ja hyvinvointiin. Kouluterveydenhoitajan työajan jakautumista, avovastaanoton ja sähköisten palveluiden osuutta sekä yhteyttä palvelujen koettuun saatavuuteen ja vanhempien osallistumiseen terveystarkastuksiin tulee selvittää tarkemmin. Samoin tutkimusta palveluista tiedottamisesta ja vanhempien kutsumisesta tarkastuksiin tarvitaan lisää.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4905]