The meaning of environmentally sustainable brand in the business of machine manufacturer
Kiiski, Mira (2022)
Kiiski, Mira
2022
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210187676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210187676
Tiivistelmä
This thesis focuses on developing an environmentally sustainable industrial brand and its marketing. The main goal of the research was to find out what is the meaning of a sustainable industrial brand in the business of a machine manufacturer. The goal was approached with the aim of three different research questions related to customer experience, the utilization of a sustainable industrial brand in the communication and marketing of an industrial company and understanding the industrial buying decision process.
This thesis used two research methods to answer the research questions. The chosen research methods were literature review and semi-structured interviews. In the literature review, articles dealing with the topic published in the last 10 years were familiarized. Based on the articles, two lists of recommendations were created. One list of actions that can be used to improve the environmentally sustainable industrial brand image and the other list of techniques that could be used for marketing an environmentally sustainable industrial brand.
Nine Teams interviews were used to collect data directly from customers and potential new customers. The same list of questions was used in all interviews. In this way, it was possible to collect customers' opinions about current marketing activities, as well as their needs about what kind of issues related to sustainable development they would like marketing to contain in the future.
The collected data was analyzed in such a way that the result of the data reduction method of the literature review was two lists of recommended actions and techniques, and the interview data was divided by thematic analysis by each research question.
As the final result of the research, based on the data collected through the literature review and semi-structured interviews, action proposals are created to unite sustainable development with branding and marketing. The action proposals are divided into four different phases and by implementing the different phases it is possible for the company to improve the brand image among different stakeholders.
In further research proposals, it is recommended to take into account also the economic and social dimensions of sustainable development in addition to environmental dimension. The means by which companies could be committed to implement actions related to sustainable development should also be further researched. Sustainable development and its advancing is currently a very relevant topic, according to this research it is believed that a big change will already take place by 2030. Tässä diplomityössä keskityttiin ympäristön kannalta kestävän teollisen brändin ja sen markkinoinnin kehittämiseen. Työn päätavoitteena oli selvittää mikä merkitys kestävällä teollisella brändillä on työkonevalmistajan liiketoiminnassa. Tavoitetta lähestyttiin kolmen eri tutkimuskysymyksen avulla, jotka liittyivät asiakaskokemukseen, kestävän teollisen brändin hyödyntämiseen teollisuusyrityksen viestinnässä ja markkinoinnissa sekä teollisen ostopäätösprosessin ymmärtämiseen.
Työssä käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, joilla tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan. Valitut tutkimusmenetelmät olivat kirjallisuuskatsaus ja puolistrukturoitu haastattelututkimus. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin viimeisen 10 vuoden aikana julkaistuihin aihetta käsitteleviin artikkeleihin. Artikkeleiden pohjalta laadittiin kaksi suosituslistaa. Yksi lista toimista, joilla ympäristön kannalta kestävää teollista brändikuvaa voitaisiin parantaa, ja toinen lista tekniikoista, joita ympäristön kannalta kestävän teollisen brändin markkinoinnissa voitaisiin käyttää.
Yhdeksällä Teams-haastattelulla kerättiin dataa suoraan asiakkailta ja potentiaalisilta uusilta asiakkailta. Kaikissa haastatteluissa käytiin läpi sama lista kysymyksistä. Tällä tavalla saatiin kerättyä asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä markkinointitoimista sekä myös toiveita siitä minkälaisia kestävään kehitykseen liittyviä asioita markkinoinnin haluttaisiin pitävän sisällään tulevaisuudessa.
Kerätty data analysoitiin niin, että datan vähennys menetelmän avulla kirjallisuuskatsauksen tuloksena on kaksi listausta suositelluista menetelmistä ja haastatteludata jaettiin temaattisen analyysin avulla tutkimuskysymyksittäin.
Tutkimuksen lopputuloksena kirjallisuuskatsauksen ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla kerätyn tiedon pohjalta luotiin toimintasuositukset kestävän kehityksen yhdistämiseksi brändäykseen ja markkinointiin. Toimintasuositukset on jaettu neljään eri vaiheeseen, jotka toteuttamalla yrityksen on mahdollista parantaa brändimielikuvaa eri sidosryhmien keskuudessa.
Tulevaisuuden tutkimusehdotuksissa suositellaan ottamaan huomioon myös kestävän kehityksen taloudellinen ja sosiaalinen ulottuvuus ympäristöllisen näkökulman lisäksi. Myös keinoja, joilla yritykset saataisiin sitoutettua toteuttamaan kestävän kehityksen mukaisia toimia tulisi tutkia edelleen. Kestävä kehitys ja sen edistäminen on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe, tämän tutkimuksen mukaan suuren muutoksen uskotaan tapahtuvan jo vuoteen 2030 mennessä.
This thesis used two research methods to answer the research questions. The chosen research methods were literature review and semi-structured interviews. In the literature review, articles dealing with the topic published in the last 10 years were familiarized. Based on the articles, two lists of recommendations were created. One list of actions that can be used to improve the environmentally sustainable industrial brand image and the other list of techniques that could be used for marketing an environmentally sustainable industrial brand.
Nine Teams interviews were used to collect data directly from customers and potential new customers. The same list of questions was used in all interviews. In this way, it was possible to collect customers' opinions about current marketing activities, as well as their needs about what kind of issues related to sustainable development they would like marketing to contain in the future.
The collected data was analyzed in such a way that the result of the data reduction method of the literature review was two lists of recommended actions and techniques, and the interview data was divided by thematic analysis by each research question.
As the final result of the research, based on the data collected through the literature review and semi-structured interviews, action proposals are created to unite sustainable development with branding and marketing. The action proposals are divided into four different phases and by implementing the different phases it is possible for the company to improve the brand image among different stakeholders.
In further research proposals, it is recommended to take into account also the economic and social dimensions of sustainable development in addition to environmental dimension. The means by which companies could be committed to implement actions related to sustainable development should also be further researched. Sustainable development and its advancing is currently a very relevant topic, according to this research it is believed that a big change will already take place by 2030.
Työssä käytettiin kahta tutkimusmenetelmää, joilla tutkimuskysymyksiin pyrittiin vastaamaan. Valitut tutkimusmenetelmät olivat kirjallisuuskatsaus ja puolistrukturoitu haastattelututkimus. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin viimeisen 10 vuoden aikana julkaistuihin aihetta käsitteleviin artikkeleihin. Artikkeleiden pohjalta laadittiin kaksi suosituslistaa. Yksi lista toimista, joilla ympäristön kannalta kestävää teollista brändikuvaa voitaisiin parantaa, ja toinen lista tekniikoista, joita ympäristön kannalta kestävän teollisen brändin markkinoinnissa voitaisiin käyttää.
Yhdeksällä Teams-haastattelulla kerättiin dataa suoraan asiakkailta ja potentiaalisilta uusilta asiakkailta. Kaikissa haastatteluissa käytiin läpi sama lista kysymyksistä. Tällä tavalla saatiin kerättyä asiakkaiden mielipiteitä nykyisistä markkinointitoimista sekä myös toiveita siitä minkälaisia kestävään kehitykseen liittyviä asioita markkinoinnin haluttaisiin pitävän sisällään tulevaisuudessa.
Kerätty data analysoitiin niin, että datan vähennys menetelmän avulla kirjallisuuskatsauksen tuloksena on kaksi listausta suositelluista menetelmistä ja haastatteludata jaettiin temaattisen analyysin avulla tutkimuskysymyksittäin.
Tutkimuksen lopputuloksena kirjallisuuskatsauksen ja puolistrukturoitujen haastattelujen avulla kerätyn tiedon pohjalta luotiin toimintasuositukset kestävän kehityksen yhdistämiseksi brändäykseen ja markkinointiin. Toimintasuositukset on jaettu neljään eri vaiheeseen, jotka toteuttamalla yrityksen on mahdollista parantaa brändimielikuvaa eri sidosryhmien keskuudessa.
Tulevaisuuden tutkimusehdotuksissa suositellaan ottamaan huomioon myös kestävän kehityksen taloudellinen ja sosiaalinen ulottuvuus ympäristöllisen näkökulman lisäksi. Myös keinoja, joilla yritykset saataisiin sitoutettua toteuttamaan kestävän kehityksen mukaisia toimia tulisi tutkia edelleen. Kestävä kehitys ja sen edistäminen on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe, tämän tutkimuksen mukaan suuren muutoksen uskotaan tapahtuvan jo vuoteen 2030 mennessä.