Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanopettajan ja oppilaan välisestä luottamuksesta osana kasvatussuhdetta
Forstedt, Carla (2022)
Forstedt, Carla
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210117573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210117573
Tiivistelmä
Luokanopettajan ja oppilaan välisen luottamussuhteen rakentuminen on monella tapaa merkityksellistä oppilaan elämässä, sen vaikuttaessa keskeisesti muun muassa oppilaan hyvinvointiin sekä kouluviihtyvyyteen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää ja kuvata luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanopettajan ja oppilaan välisestä luottamuksesta osana kasvatussuhdetta. Tutkimuksella pyritään selvittämään, miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat luottamuksen käsitettä ja luokanopettajan ja oppilaan välistä luottamussuhdetta sekä millaisia merkityksenantoja vastaajat esittävät luokanopettajan ja oppilaan välisen suhteen edistämiselle ja heikkenemiselle. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia metaforisia kuvauksia vastaajat antavat luotettavasta opettajasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, käyttäen aineiston pelkistämistä, ryhmittelyä sekä käsitteellistämistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat antoivat luokanopettajan ja oppilaan väliselle luottamukselle monipuolisia merkityksenantoja. Vastaajat myös kuvasivat luottamusta ja sen ilmenemistä luokanopettajan ja oppilaan välisessä suhteessa keskenään samankaltaisilla ilmaisuilla. Näiden ilmaisujen pohjalta muodostettiin neljä pääluokkaa, jotka olivat hyväksyminen, vastuunkantaminen, kohtaaminen ja hyväntahtoisuus. Vastaajien merkityksenannot olivat samansuuntaisia myös metaforien kuvailussa. Tulokset osoittavat, että vastaajat kokivat luokanopettajan ja oppilaan välisen luottamuksen tärkeänä. Lisäksi vastaajat kokivat erityisesti oppilaan elämässä keskeisenä luottamuksen jatkuvuuden ja lineaarisuuden. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajan ja oppilaan välinen luottamus rakentuu molempien osapuolten hoitaessa asymmetrisessä suhteessa omat vastuunsa ja tehtävänsä. Lisäksi luokanopettaja voi rakentaa ja ylläpitää luottamussuhdetta huomioimalla käyttäytymisessään ja toiminnassaan hyväksymisen, vastuunkantamisen, kohtaamisen ja hyväntahtoisuuden oppilaitaan kohtaan. Tutkimusaiheen merkityksellisyyden vuoksi aiheesta olisi tärkeää tehdä lisää tutkimusta, ja sitä voitaisiin käsitellä enemmän myös opettajankoulutuksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin Tampereen yliopiston luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyyn vastasi yhteensä 11 henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, käyttäen aineiston pelkistämistä, ryhmittelyä sekä käsitteellistämistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastaajat antoivat luokanopettajan ja oppilaan väliselle luottamukselle monipuolisia merkityksenantoja. Vastaajat myös kuvasivat luottamusta ja sen ilmenemistä luokanopettajan ja oppilaan välisessä suhteessa keskenään samankaltaisilla ilmaisuilla. Näiden ilmaisujen pohjalta muodostettiin neljä pääluokkaa, jotka olivat hyväksyminen, vastuunkantaminen, kohtaaminen ja hyväntahtoisuus. Vastaajien merkityksenannot olivat samansuuntaisia myös metaforien kuvailussa. Tulokset osoittavat, että vastaajat kokivat luokanopettajan ja oppilaan välisen luottamuksen tärkeänä. Lisäksi vastaajat kokivat erityisesti oppilaan elämässä keskeisenä luottamuksen jatkuvuuden ja lineaarisuuden. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettajan ja oppilaan välinen luottamus rakentuu molempien osapuolten hoitaessa asymmetrisessä suhteessa omat vastuunsa ja tehtävänsä. Lisäksi luokanopettaja voi rakentaa ja ylläpitää luottamussuhdetta huomioimalla käyttäytymisessään ja toiminnassaan hyväksymisen, vastuunkantamisen, kohtaamisen ja hyväntahtoisuuden oppilaitaan kohtaan. Tutkimusaiheen merkityksellisyyden vuoksi aiheesta olisi tärkeää tehdä lisää tutkimusta, ja sitä voitaisiin käsitellä enemmän myös opettajankoulutuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7045]