Lapset puheeksi -menetelmän tuottama ja ylläpitämä perhekäsitys
Heino, Maritza (2022)
Heino, Maritza
2022
Hyvinvointipolitiikan ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Welfare Policy and Social Research
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210107550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202210107550
Tiivistelmä
This thesis examines of what kind of family concept is produced and maintained by Let´s Talk about Children -intervention. In addition, the thesis examines the concept of parenting and childhood in Let´s Talk about Children -intervention. The concept of the family today is diverse. Let´s Talk about Children -intervention is based on an understanding of the effects of challenges on the family, parenting and the Children of the family. Let´s Talk about Children -intervention is used in welfare services for families and children, which are guided by the welfare policy. Social policy is a part of welfare policy, where the goal is to develop family-oriented preventive welfare services.
The frame of reference of the thesis consists of the development of the concept of family. Many family concepts are associated with questions about the continuity of everyday life, moral standards, the organization of care and responsibilities, and rights and responsibilities between the sexes and generations. Family research has focused on finding and developing theories, concepts and research methods that help to get close parenthood, and childhood are also discussed. The concepts are viewed as both historically and culturally changing.
This thesis data is the material of Let´s Talk about Children -intervention. Data consists of logbooks for different ages and for different services. In addition, there is a manual, -when parents have a mental health problem, and the PowerPoint slides used in trainings from one trainer. The analysis was performed by reducing, grouping and deep content analysis. Knowledge is approached from the framework of social constructionist, where knowledge is built through social activity and interaction as always changing.
As a result, it is stated that the concept of family is formed into a successful family, which is produced and maintained by the material of Let´s Talk about Children -intervention. In addition, three different concepts of family appear in the data, which are an independent family, a problem family and a family in need of support. The aim is to make change by using Let´s Talk about Children -intervention in these three family concepts. Succeed family is able to take care of the financial security of the family members, the upbringing and education of children, a sense of belonging, the protecting weaker family members, openness, flexibility and responsibility and interaction with their environment. In the Let´s Talk about Children -intervention parenting is seen as intense and authoritative and equal. Intensive parenting requires time and commitment and is child-centered. In the authoritative parenting the key is encouraging the child. In equal parenting, housework and responsibility and care for the child are shared. In the Let´s Talk about Children -intervention parents are treated completely equal in relation to each other. In Let´s Talk about Children -intervention childhood is seen as a construction of modern childhood, where the child is emotionally sensitive and valuable. The child needs care, protection, upbringing and guidance. Tässä tutkielmassa tarkastellaan, minkälaista perhekäsitystä Lapset Puheeksi-menetelmä tuottaa ja ylläpitää. Lisäksi tarkastellaan vanhemmuuden ja lapsuuden käsitystä Lapset Puheeksi -menetelmässä. Perhekäsitys on nykypäivänä monimuotoinen. Lapset puheeksi- menetelmä perustuu ymmärrykseen haasteiden vaikutuksista perheeseen, vanhemmuuteen ja perheen lapsiin. Lapset Puheeksi -menetelmä on käytössä lapsiperheiden hyvinvointipalveluissa, joita ohjataan hyvinvointipolitiikan avulla. Sosiaalipolitiikka on osa hyvinvointipolitiikka, jonka tavoitteena on kehittää perhelähtöisiä ehkäiseviä menetelmiä hyvinvointipalveluille.
Tutkielman viitekehys muodostuu perhekäsityksen kehittymisestä. Useisiin perhekäsityksiin liitetään kysymyksiä arkielämän jatkuvuudesta, moraalinormeista, hoivan ja huolenpidon järjestämisestä sekä oikeuksista ja velvollisuuksista sukupuolten ja sukupolvien välissä. Perhetutkimus on keskittynyt etsimään ja kehittämään teorioita, käsitteitä sekä tutkimusmenetelmiä, joiden avulla päästään lähelle perheen jokapäiväistä elämää eli arkea. Perhettä tutkittaessa käsittelyyn tulevat myös vanhemmuuden, äitiyden ja isyyden sekä lapsuuden käsitteet. Käsitteitä tarkastellaan niin historiallisesti kuin kulttuurisesti muuttuvina.
Tutkielman aineistona on Lapset puheeksi -menetelmän materiaalia. Aineisto koostuu eri ikäisille ja eri palveluille suunnatuista lokikirjoista. Lisäksi on manuaali nimeltään ”Kun vanhemmilla on mielenterveyden ongelma” sekä koulutuksissa käytetyt PowerPoint -diat. Analyysi toteutettiin pelkistämällä, ryhmittelemällä ja syvemmällä sisällönanalyysilla. Tietoon suhtaudutaan sosiaalisen konstruktionismin viitekehyksestä, jossa tieto rakentuu sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen kautta alati muuttuvana.
Tuloksena todetaan Lapset puheeksi -menetelmän tuottavan ja ylläpitävän pärjäävän perheen perhekäsitystä. Aineistossa esiintyy lisäksi kolme erilaista perhekäsitystä, jotka ovat itsenäinen perhe, ongelmaperhe ja tukea tarvitseva perhe. Lapset puheeksi -menetelmän avulla tavoitellaan muutosta näiden kolmen perhekäsityksen kohdalla. Pärjäävä perhe kykenee huolehtimaan perheen jäsenten taloudellisesta turvallisuudesta, lasten kasvatuksesta ja koulutuksesta, yhteenkuuluvuuden tunteesta, heikompien perheenjäsenten suojelemisesta, avoimuudesta, joustavuudesta ja vastuullisuudesta sekä vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa. Menetelmässä vanhemmuus nähdään intensiivisenä ja auktoritatiivisena sekä tasa-arvoisena. Intensiivinen vanhemmuus vaatii aikaa ja sitoutumista sekä on lapsikeskeistä. Auktoritatiivisessa kasvatustavassa keskeistä on lapsen kannustaminen ja rohkaiseminen. Tasa-arvoisessa vanhemmuudessa jaetaan kotityöt sekä vastuu ja huolenpito lapsesta. Lapset puheeksi -menetelmässä vanhempia kohdellaan täysin tasa-arvoisina suhteessa toisiinsa. Menetelmässä lapsuus nähdään modernin lapsuuden konstruktiona, jossa lapsi on emotionaalisesti tunteva ja arvokas. Lapsella on tarve hoivaan, suojeluun, kasvatukseen ja ohjaukseen.
The frame of reference of the thesis consists of the development of the concept of family. Many family concepts are associated with questions about the continuity of everyday life, moral standards, the organization of care and responsibilities, and rights and responsibilities between the sexes and generations. Family research has focused on finding and developing theories, concepts and research methods that help to get close parenthood, and childhood are also discussed. The concepts are viewed as both historically and culturally changing.
This thesis data is the material of Let´s Talk about Children -intervention. Data consists of logbooks for different ages and for different services. In addition, there is a manual, -when parents have a mental health problem, and the PowerPoint slides used in trainings from one trainer. The analysis was performed by reducing, grouping and deep content analysis. Knowledge is approached from the framework of social constructionist, where knowledge is built through social activity and interaction as always changing.
As a result, it is stated that the concept of family is formed into a successful family, which is produced and maintained by the material of Let´s Talk about Children -intervention. In addition, three different concepts of family appear in the data, which are an independent family, a problem family and a family in need of support. The aim is to make change by using Let´s Talk about Children -intervention in these three family concepts. Succeed family is able to take care of the financial security of the family members, the upbringing and education of children, a sense of belonging, the protecting weaker family members, openness, flexibility and responsibility and interaction with their environment. In the Let´s Talk about Children -intervention parenting is seen as intense and authoritative and equal. Intensive parenting requires time and commitment and is child-centered. In the authoritative parenting the key is encouraging the child. In equal parenting, housework and responsibility and care for the child are shared. In the Let´s Talk about Children -intervention parents are treated completely equal in relation to each other. In Let´s Talk about Children -intervention childhood is seen as a construction of modern childhood, where the child is emotionally sensitive and valuable. The child needs care, protection, upbringing and guidance.
Tutkielman viitekehys muodostuu perhekäsityksen kehittymisestä. Useisiin perhekäsityksiin liitetään kysymyksiä arkielämän jatkuvuudesta, moraalinormeista, hoivan ja huolenpidon järjestämisestä sekä oikeuksista ja velvollisuuksista sukupuolten ja sukupolvien välissä. Perhetutkimus on keskittynyt etsimään ja kehittämään teorioita, käsitteitä sekä tutkimusmenetelmiä, joiden avulla päästään lähelle perheen jokapäiväistä elämää eli arkea. Perhettä tutkittaessa käsittelyyn tulevat myös vanhemmuuden, äitiyden ja isyyden sekä lapsuuden käsitteet. Käsitteitä tarkastellaan niin historiallisesti kuin kulttuurisesti muuttuvina.
Tutkielman aineistona on Lapset puheeksi -menetelmän materiaalia. Aineisto koostuu eri ikäisille ja eri palveluille suunnatuista lokikirjoista. Lisäksi on manuaali nimeltään ”Kun vanhemmilla on mielenterveyden ongelma” sekä koulutuksissa käytetyt PowerPoint -diat. Analyysi toteutettiin pelkistämällä, ryhmittelemällä ja syvemmällä sisällönanalyysilla. Tietoon suhtaudutaan sosiaalisen konstruktionismin viitekehyksestä, jossa tieto rakentuu sosiaalisen toiminnan ja vuorovaikutuksen kautta alati muuttuvana.
Tuloksena todetaan Lapset puheeksi -menetelmän tuottavan ja ylläpitävän pärjäävän perheen perhekäsitystä. Aineistossa esiintyy lisäksi kolme erilaista perhekäsitystä, jotka ovat itsenäinen perhe, ongelmaperhe ja tukea tarvitseva perhe. Lapset puheeksi -menetelmän avulla tavoitellaan muutosta näiden kolmen perhekäsityksen kohdalla. Pärjäävä perhe kykenee huolehtimaan perheen jäsenten taloudellisesta turvallisuudesta, lasten kasvatuksesta ja koulutuksesta, yhteenkuuluvuuden tunteesta, heikompien perheenjäsenten suojelemisesta, avoimuudesta, joustavuudesta ja vastuullisuudesta sekä vuorovaikutuksesta ympäristön kanssa. Menetelmässä vanhemmuus nähdään intensiivisenä ja auktoritatiivisena sekä tasa-arvoisena. Intensiivinen vanhemmuus vaatii aikaa ja sitoutumista sekä on lapsikeskeistä. Auktoritatiivisessa kasvatustavassa keskeistä on lapsen kannustaminen ja rohkaiseminen. Tasa-arvoisessa vanhemmuudessa jaetaan kotityöt sekä vastuu ja huolenpito lapsesta. Lapset puheeksi -menetelmässä vanhempia kohdellaan täysin tasa-arvoisina suhteessa toisiinsa. Menetelmässä lapsuus nähdään modernin lapsuuden konstruktiona, jossa lapsi on emotionaalisesti tunteva ja arvokas. Lapsella on tarve hoivaan, suojeluun, kasvatukseen ja ohjaukseen.