Opettajan tunne- ja vuorovaikutustaidot ohjauksen, eriyttämisen ja tuen työkaluina yksilön huomioivassa liikunnan opetuksessa
Lehto, Ukko (2022)
Lehto, Ukko
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209297356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209297356
Tiivistelmä
Perusopetuksessa liikunnan oppiaineen opettamisesta vastaava opettaja toimii liikuntaa opettaessaan useiden haasteiden äärellä, jotka vaativat opettajalta monipuolista liikuntakasvatuksellista osaamista. Oppiaineen tavoitteisiin pyrkiessään opettajan on kyettävä vastaamaan usein varsin heterogeenisten opetusryhmien sisällä toimivien erilaisten yksilöiden oppimisen tarpeisiin. Yksittäisten opetusryhmien sisäisten eroavaisuuksien voidaan kuitenkin ennustaa viimeisten tutkimustulosten valossa kasvavan edelleen myös tulevaisuudessa. Liikuntaa opettavan opettajan työhön voidaan tästä johtuen nähdä kohdistuvan uudenlaisia vaatimuksia ohjauksen, eriyttämisen ja tuen toteuttamiseksi sekä erilaisten yksilön huomioimiseksi liikunnan opetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä ohjauksen, eriyttämisen ja tuen toteuttamiselle sekä erilaisten yksilöiden huomioimiselle tarpeellisista opettajan tunne- ja vuorovaikutustaidoista liikunnan opetuksessa. Tutkimuksessa halutaan myös selvittää, minkälaisia merkityksiä luokanopettajaksi opiskelevat antavat tunne- ja vuorovaikutustaidoille liikunnan opetuksen tavoitteiden onnistumisen kannalta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaopiskelijaa Tampereen yliopistosta, ja tutkimuksen avulla kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että haastateltavien näkemyksissä opettajalta edellytetään monipuolisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja ohjauksen, eriyttämisen ja tuen toteuttamiseksi sekä erilaisten yksilöiden huomioimiseksi liikunnan opetuksessa. Tutkimukseen osallistuneiden näkemyksissä merkityksellisistä tunneja vuorovaikutustaidoista korostuvat erityisesti opettajan itsensä johtamisen taidot, sekä niiden tarjoamat mahdollisuudet oppituntien tavoitteiden kannalta hyödylliseen ihmissuhdetaitojen käyttämiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja pyritään haastateltavien näkemyksissä käyttämään myös erilaisiin opetuksen tavoitteisiin pyrkimiseen riippuen siitä, onko kyseessä yksittäiseen oppilaaseen tai kokonaiseen oppilasryhmään liittyvää toimintaa. Kokonaisuutena tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksellisyys opettajan työkaluna tulee konkreettisesti ilmi siten, että tutkimuksen tuloksista pystytään havaitsemaan yksittäisiä opetuksen tavoitteita, joihin tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämisellä pyritään vaikuttamaan liikunnan opetuksessa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaksi opiskelevien näkemyksiä ohjauksen, eriyttämisen ja tuen toteuttamiselle sekä erilaisten yksilöiden huomioimiselle tarpeellisista opettajan tunne- ja vuorovaikutustaidoista liikunnan opetuksessa. Tutkimuksessa halutaan myös selvittää, minkälaisia merkityksiä luokanopettajaksi opiskelevat antavat tunne- ja vuorovaikutustaidoille liikunnan opetuksen tavoitteiden onnistumisen kannalta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Tutkimukseen osallistui neljä luokanopettajaopiskelijaa Tampereen yliopistosta, ja tutkimuksen avulla kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että haastateltavien näkemyksissä opettajalta edellytetään monipuolisia tunne- ja vuorovaikutustaitoja ohjauksen, eriyttämisen ja tuen toteuttamiseksi sekä erilaisten yksilöiden huomioimiseksi liikunnan opetuksessa. Tutkimukseen osallistuneiden näkemyksissä merkityksellisistä tunneja vuorovaikutustaidoista korostuvat erityisesti opettajan itsensä johtamisen taidot, sekä niiden tarjoamat mahdollisuudet oppituntien tavoitteiden kannalta hyödylliseen ihmissuhdetaitojen käyttämiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja pyritään haastateltavien näkemyksissä käyttämään myös erilaisiin opetuksen tavoitteisiin pyrkimiseen riippuen siitä, onko kyseessä yksittäiseen oppilaaseen tai kokonaiseen oppilasryhmään liittyvää toimintaa. Kokonaisuutena tunne- ja vuorovaikutustaitojen merkityksellisyys opettajan työkaluna tulee konkreettisesti ilmi siten, että tutkimuksen tuloksista pystytään havaitsemaan yksittäisiä opetuksen tavoitteita, joihin tunne- ja vuorovaikutustaitojen käyttämisellä pyritään vaikuttamaan liikunnan opetuksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]