Arvostus ja arvostava johtaminen hoitohenkilökunnan näkökulmasta
Luostarinen, Auli-Maarit (2022)
Luostarinen, Auli-Maarit
2022
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209267285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209267285
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma sisältää kaksi osaa, kirjallisuuskatsauksen ja artikkelikäsikirjoituksen. Ensimmäinen osa pro gradu -tutkielmasta on kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata arvostusta ja arvostavan johtamisen toteutumista hoitohenkilökunnan näkökulmasta. Systemaattinen aineiston haku tehtiin Cinahl-, Medic-, Medline-, Nursing & Allied Health Database- ja PsycInfo-tietokannoista vuosilta 2010-2021. Aineiston hakuun käytettiin myös manuaalihakua. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valikoitui 21 artikkelia, joiden tuloksista muodostettiin synteesi.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella johtajan antamalla arvostuksella oli positiivinen yhteys hoitohenkilökunnan henkiseen hyvinvointiin, työtyytyväisyyteen ja työhön sitoutumiseen. Johtajan antama arvostus oli osoitus työssä onnistumisesta ja johtajan kiinnostuksesta hoitohenkilökuntaa kohtaan esimerkiksi työssä kehittymisen tukemisessa. Arvostuksen ja arvostavan johtamisen vaikutukset hoitohenkilökuntaan olivat samankaltaisia. Hyvin toteutuessaan arvostava johtaminen tuki hoitohenkilökunnan kehittymistä, sitoutumista ja hyvinvointia. Arvostuksen ja arvostavan johtamisen avulla hoitohenkilökunnan hyvinvointia sekä työssä pysymistä on mahdollista tukea ja se on tärkeä asia huomioida terveydenhuollon johtamisen kehittämisessä.
Pro gradu -tutkielman toinen osa on tieteellinen artikkelikäsikirjoitus: ”Appreciative management from the perspective of healthcare workers in Estonia” (Luostarinen, A-M., Roos, M., Koivula, M., Suominen, T. & Harmoinen, M.). Artikkelikäsikirjoituksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista hoitohenkilökunnan näkökulmasta Virossa. Tutkimusaineisto (n = 215) kerättiin eri kokoisista sairaaloista Virossa keväällä 2021 sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi taustamuuttujakysymysten lisäksi arvostavan johtamisen mittarin (AMS 2.0©). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Hoitohenkilökunnan näkökulmasta arvostava johtaminen toteutui hyvin ja sen osa-alueet toteutuivat eri tasoisesti. Arvostavan johtamisen havaittiin lisäävän hoitohenkilökunnan sitoutumista. Arvostavan johtamisen avulla hoitohenkilökunnan sitoutumista on mahdollista tukea ja sitoutumisen varmistaminen on olennaista terveydenhuollon kantokyvyn takaamiseksi. This master's thesis contains two parts, a literature review and an article manuscript. The first part of the master's thesis is a literature review. The purpose of literature review was to describe appreciation and the implementation of appreciative management from the point of view of healthcare workers. A systematic material search was made from the Cinahl, Medic, Medline, Nursing & Allied Health Database and PsycInfo databases from the years 2010-2021. A manual search was also used to search for the material. 21 articles were selected as the material for the literature review, and a synthesis was formed from the results.
Based on the literature review, the appreciation given by the manager had several positive connections with the healthcare workers mental well-being, work satisfaction and work commitment. The appreciation given by the manager was an indication of success at work and the managers interest in the healthcare workers, for example in supporting development at work. The effects of appreciation and appreciative management on healthcare workers were similar. When appreciative management was implemented well, it supported the development, commitment and well-being of the healthcare workers. With the help of appreciation and appreciative management, it is possible to support the well-being of the healthcare workers, as well as to keep the healthcare workers at work, and that is an important thing to consider in the development of healthcare management.
The second part of the master's thesis is an article manuscript: "Appreciative management from the perspective of healthcare workers in Estonia" (Luostarinen, A-M., Roos, M., Koivula, M., Suominen, T. & Harmoinen, M.), which purpose was to describe the implementation of appreciative management in Estonia from the point of view of the healthcare workers. Data (n = 215) was collected from different sized hospitals in Estonia in the spring of 2021 using an electronic questionnaire which, in addition to background variable questions, included an appreciative management scale (AMS 2.0©). The data was analyzed using statistical methods. From the point of view of the healthcare workers, appreciative management was implemented well, and the categories of appreciative management were implemented at different levels. Appreciative management was found to increase the commitment of healthcare workers. With the help of appreciative management, it is possible to support the commitment of the healthcare workers, and commitment is essential to guarantee the carrying capacity of healthcare.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella johtajan antamalla arvostuksella oli positiivinen yhteys hoitohenkilökunnan henkiseen hyvinvointiin, työtyytyväisyyteen ja työhön sitoutumiseen. Johtajan antama arvostus oli osoitus työssä onnistumisesta ja johtajan kiinnostuksesta hoitohenkilökuntaa kohtaan esimerkiksi työssä kehittymisen tukemisessa. Arvostuksen ja arvostavan johtamisen vaikutukset hoitohenkilökuntaan olivat samankaltaisia. Hyvin toteutuessaan arvostava johtaminen tuki hoitohenkilökunnan kehittymistä, sitoutumista ja hyvinvointia. Arvostuksen ja arvostavan johtamisen avulla hoitohenkilökunnan hyvinvointia sekä työssä pysymistä on mahdollista tukea ja se on tärkeä asia huomioida terveydenhuollon johtamisen kehittämisessä.
Pro gradu -tutkielman toinen osa on tieteellinen artikkelikäsikirjoitus: ”Appreciative management from the perspective of healthcare workers in Estonia” (Luostarinen, A-M., Roos, M., Koivula, M., Suominen, T. & Harmoinen, M.). Artikkelikäsikirjoituksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista hoitohenkilökunnan näkökulmasta Virossa. Tutkimusaineisto (n = 215) kerättiin eri kokoisista sairaaloista Virossa keväällä 2021 sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi taustamuuttujakysymysten lisäksi arvostavan johtamisen mittarin (AMS 2.0©). Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Hoitohenkilökunnan näkökulmasta arvostava johtaminen toteutui hyvin ja sen osa-alueet toteutuivat eri tasoisesti. Arvostavan johtamisen havaittiin lisäävän hoitohenkilökunnan sitoutumista. Arvostavan johtamisen avulla hoitohenkilökunnan sitoutumista on mahdollista tukea ja sitoutumisen varmistaminen on olennaista terveydenhuollon kantokyvyn takaamiseksi.
Based on the literature review, the appreciation given by the manager had several positive connections with the healthcare workers mental well-being, work satisfaction and work commitment. The appreciation given by the manager was an indication of success at work and the managers interest in the healthcare workers, for example in supporting development at work. The effects of appreciation and appreciative management on healthcare workers were similar. When appreciative management was implemented well, it supported the development, commitment and well-being of the healthcare workers. With the help of appreciation and appreciative management, it is possible to support the well-being of the healthcare workers, as well as to keep the healthcare workers at work, and that is an important thing to consider in the development of healthcare management.
The second part of the master's thesis is an article manuscript: "Appreciative management from the perspective of healthcare workers in Estonia" (Luostarinen, A-M., Roos, M., Koivula, M., Suominen, T. & Harmoinen, M.), which purpose was to describe the implementation of appreciative management in Estonia from the point of view of the healthcare workers. Data (n = 215) was collected from different sized hospitals in Estonia in the spring of 2021 using an electronic questionnaire which, in addition to background variable questions, included an appreciative management scale (AMS 2.0©). The data was analyzed using statistical methods. From the point of view of the healthcare workers, appreciative management was implemented well, and the categories of appreciative management were implemented at different levels. Appreciative management was found to increase the commitment of healthcare workers. With the help of appreciative management, it is possible to support the commitment of the healthcare workers, and commitment is essential to guarantee the carrying capacity of healthcare.