Towards Thriving or Draining? Psychosocial Well-Being Implications of Social Media Use at Work
Oksa, Reetta (2022)
Oksa, Reetta
Tampere University
2022
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-10-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2578-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2578-7
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut vauhdilla, minkä vuoksi työntekijät ovat alkaneet käyttää enenevissä määrin edistyksellisiä teknologioita kuten yhteistyöalustoja ja sosiaalisen median alustoja työtarkoituksiin. Koska sosiaalinen media on läsnä lähes kaikkialla, sen käyttämiseen liittyy monenlaisia uhkia ja mahdollisuuksia työntekijöiden psykososiaaliselle työhyvinvoinnille, kuten esimerkiksi helppo ja nopea tiedonjakaminen, sosiaalinen tuki, työn ja vapaa-ajan rajojen hämärtyminen ja teknologian käyttöön liittyvä stressi ja uupumus. Työn ja vuorovaikutuksen siirtyminen lisääntyvissä määrin verkkoon on merkittävä sosiaalipsykologinen ilmiö. Lisää tutkimusta ja tarkempaa tietoa tarvitaan, jotta voidaan paremmin ymmärtää työhön liittyvän sosiaalisen median käytön yhteyttä työntekijöiden psykososiaaliseen hyvinvointiin, koska käytöllä voi olla myös vakavia seurauksia nykytyöelämälle.
Tässä sosiaalipsykologian väitöskirjassa tarkastellaan työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä työssä viidessä asiantuntijaorganisaatiossa ja yleisesti suomalaisten työntekijöiden keskuudessa ja analysoidaan kuinka sosiaalisen median työkäyttö liittyy työntekijöiden psykososiaaliseen työhyvinvointiin. Lisäksi tutkitaan minkälaiset muut tekijät ennustavat psykososiaalista työhyvinvointia lisääntyneen sosiaalisen median käytön kontekstissa. Väitöskirja koostuu neljästä erillisestä artikkelista, joiden aineistot on kerätty vuosina 2018–2021. Ensimmäisessä artikkelissa käytettiin monimenetelmällistä lähtökohtaa ja aineisto koostui viidestä asiantuntijaorganisaatiosta kerätyistä fokusryhmähaastatteluista (N = 52) ja poikkileikkauskyselytutkimuksesta (N = 563). Myös toinen artikkeli oli monimenetelmällinen ja siinä hyödynnettiin samoja aineistoja kuin ensimmäisessä tutkimuksessa sekä lisäksi poikkileikkauskyselyaineistoa, joka kerättiin suomalaisilta työntekijöiltä (N = 1817). Kolmannessa artikkelissa käytettiin samoja poikkileikkauskyselyaineistoja kuin toisessa artikkelissa. Neljännessä artikkelissa käytettiin neljän keräyspisteen kansallista pitkittäiskyselyaineistoa (n = 965 alkuperäisestä otoksesta N = 1817). Analyysimenetelminä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, rakenneyhtälömallia ja lineaarista ja monitasoista lineaarista regressioanalyysiä.
Tulosten mukaan sekä asiantuntijaorganisaatioiden tietotyöntekijät että suomalaiset työntekijät yleisesti käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti työssään. Sosiaalista mediaa käytetään eniten työssä sisältöjen seuraamiseen ja jakamiseen, viestintään ja yhteydenpitoon työkavereihin sekä verkostoitumiseen. Käyttöä ohjaa sisäisestä motivaatiosta käsin henkilökohtainen valinta ja kiinnostus sosiaalisen median käyttöön työssä. Lisäksi ulkoisina käyttömotivaatiotekijöinä esiin nousivat organisaatiokulttuuri ja henkilöbrändääminen. Informaation helppo saatavuus, autonomia, organisaatiolähtöinen kannustus ja tuki, sosiaaliset verkostot ja työidentiteetin kehittäminen koettiin positiivisina sosiaalisen median käyttöön liittyvinä resursseina ja psykososiaalisina työhyvinvoinnintekijöinä. Sosiaalisen median työkäyttö oli myös yhteydessä korkeampaan organisaatioon samaistumiseen, sosiaaliseen tukeen ja työn imuun. Negatiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin kuului fysiologiset oireet, pelot, sosiaalinen paine ja epäselvät säännöt. Lisäksi sosiaalisen median työkäyttö oli yhteydessä korkeampaan psyykkiseen kuormittuneisuuteen, työuupumukseen ja teknostressiin etenkin milleniaaleilla.
Useat sosiaalisen median käyttömotivaatiot, kuten esimerkiksi sisällöntuottaminen, informaation etsiminen ja viestintä työkavereiden kanssa sekä erot sukupolvien, ammattialojen, tilannetekijöiden ja sosiodemografisten taustatietojen välillä olivat yhteydessä sekä positiivisiin ja negatiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin. Tulokset osoittavat, että milleniaalit käyttävät sosiaalista mediaa vanhempia sukupolvia aktiivisemmin työssään, mutta he kokevat käytön myös kuormittavamammaksi samoin kuin naiset ja paljon sosiaalista mediaa käyttävät työntekijät. Tulokset myös korostavat, että työhön liittyvän sosiaalisen median viestinnän lisäksi myös työhön suoraan liittymätön epävirallinen viestintä työkavereiden ja työyhteisön kanssa on yhteydessä positiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin.
Tämän väitöskirjan tulokset kokoavat kattavan kuvan sosiaalisen median käytöstä asiantuntijaorganisaatioissa ja yleisemmin suomalaisten työntekijöiden keskuudessa. Tulokset korostavat sosiaalisen median työkäytön ja työhyvinvoinnin dynaamista suhdetta ja kaksijakoisia – kukoistamaan auttavia ja loppuun kuluttavia – työhyvinvointivaikutuksia. Sosiaalisen median työkäyttöön liittyvä motivaatiopotentiaali on mahdollista ottaa käyttöön kannustamalla työntekijöitä viralliseen ja epäviralliseen sosiaalisen median viestintään, ja tukemalla psykologisia perustarpeita eli autonomiaa, kompetenssia ja yhteenkuuluvuutta, kasvattamalla työntekijöiden resursseja ja työn imua. Tulokset ovat erittäin ajankohtaisia ja tarjoavat tärkeitä suosituksia työntekijöille ja organisaatioille ottaen huomioon lisääntyneen sosiaalisen median työkäytön ja koronapandemian jälkeisen työelämän.
Tässä sosiaalipsykologian väitöskirjassa tarkastellaan työntekijöiden sosiaalisen median käyttöä työssä viidessä asiantuntijaorganisaatiossa ja yleisesti suomalaisten työntekijöiden keskuudessa ja analysoidaan kuinka sosiaalisen median työkäyttö liittyy työntekijöiden psykososiaaliseen työhyvinvointiin. Lisäksi tutkitaan minkälaiset muut tekijät ennustavat psykososiaalista työhyvinvointia lisääntyneen sosiaalisen median käytön kontekstissa. Väitöskirja koostuu neljästä erillisestä artikkelista, joiden aineistot on kerätty vuosina 2018–2021. Ensimmäisessä artikkelissa käytettiin monimenetelmällistä lähtökohtaa ja aineisto koostui viidestä asiantuntijaorganisaatiosta kerätyistä fokusryhmähaastatteluista (N = 52) ja poikkileikkauskyselytutkimuksesta (N = 563). Myös toinen artikkeli oli monimenetelmällinen ja siinä hyödynnettiin samoja aineistoja kuin ensimmäisessä tutkimuksessa sekä lisäksi poikkileikkauskyselyaineistoa, joka kerättiin suomalaisilta työntekijöiltä (N = 1817). Kolmannessa artikkelissa käytettiin samoja poikkileikkauskyselyaineistoja kuin toisessa artikkelissa. Neljännessä artikkelissa käytettiin neljän keräyspisteen kansallista pitkittäiskyselyaineistoa (n = 965 alkuperäisestä otoksesta N = 1817). Analyysimenetelminä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä, rakenneyhtälömallia ja lineaarista ja monitasoista lineaarista regressioanalyysiä.
Tulosten mukaan sekä asiantuntijaorganisaatioiden tietotyöntekijät että suomalaiset työntekijät yleisesti käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti työssään. Sosiaalista mediaa käytetään eniten työssä sisältöjen seuraamiseen ja jakamiseen, viestintään ja yhteydenpitoon työkavereihin sekä verkostoitumiseen. Käyttöä ohjaa sisäisestä motivaatiosta käsin henkilökohtainen valinta ja kiinnostus sosiaalisen median käyttöön työssä. Lisäksi ulkoisina käyttömotivaatiotekijöinä esiin nousivat organisaatiokulttuuri ja henkilöbrändääminen. Informaation helppo saatavuus, autonomia, organisaatiolähtöinen kannustus ja tuki, sosiaaliset verkostot ja työidentiteetin kehittäminen koettiin positiivisina sosiaalisen median käyttöön liittyvinä resursseina ja psykososiaalisina työhyvinvoinnintekijöinä. Sosiaalisen median työkäyttö oli myös yhteydessä korkeampaan organisaatioon samaistumiseen, sosiaaliseen tukeen ja työn imuun. Negatiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin kuului fysiologiset oireet, pelot, sosiaalinen paine ja epäselvät säännöt. Lisäksi sosiaalisen median työkäyttö oli yhteydessä korkeampaan psyykkiseen kuormittuneisuuteen, työuupumukseen ja teknostressiin etenkin milleniaaleilla.
Useat sosiaalisen median käyttömotivaatiot, kuten esimerkiksi sisällöntuottaminen, informaation etsiminen ja viestintä työkavereiden kanssa sekä erot sukupolvien, ammattialojen, tilannetekijöiden ja sosiodemografisten taustatietojen välillä olivat yhteydessä sekä positiivisiin ja negatiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin. Tulokset osoittavat, että milleniaalit käyttävät sosiaalista mediaa vanhempia sukupolvia aktiivisemmin työssään, mutta he kokevat käytön myös kuormittavamammaksi samoin kuin naiset ja paljon sosiaalista mediaa käyttävät työntekijät. Tulokset myös korostavat, että työhön liittyvän sosiaalisen median viestinnän lisäksi myös työhön suoraan liittymätön epävirallinen viestintä työkavereiden ja työyhteisön kanssa on yhteydessä positiivisiin psykososiaalisiin työhyvinvointivaikutuksiin.
Tämän väitöskirjan tulokset kokoavat kattavan kuvan sosiaalisen median käytöstä asiantuntijaorganisaatioissa ja yleisemmin suomalaisten työntekijöiden keskuudessa. Tulokset korostavat sosiaalisen median työkäytön ja työhyvinvoinnin dynaamista suhdetta ja kaksijakoisia – kukoistamaan auttavia ja loppuun kuluttavia – työhyvinvointivaikutuksia. Sosiaalisen median työkäyttöön liittyvä motivaatiopotentiaali on mahdollista ottaa käyttöön kannustamalla työntekijöitä viralliseen ja epäviralliseen sosiaalisen median viestintään, ja tukemalla psykologisia perustarpeita eli autonomiaa, kompetenssia ja yhteenkuuluvuutta, kasvattamalla työntekijöiden resursseja ja työn imua. Tulokset ovat erittäin ajankohtaisia ja tarjoavat tärkeitä suosituksia työntekijöille ja organisaatioille ottaen huomioon lisääntyneen sosiaalisen median työkäytön ja koronapandemian jälkeisen työelämän.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]