Reducing Emissions via Supply Chain Management in Building Construction
Tuominen, Elias (2022)
Tuominen, Elias
2022
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209217189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209217189
Tiivistelmä
Yritykset joutuvat kasvavassa määrin tulevaisuuteen valmistautuessaan miettimään ilmastonmuutosta. Science Based Targets -aloitteen kaltaisten työkalujen yleistyessä yritysten on kyettävä tiedostamaan omien päästöjensä lisäksi myös oman arvoketjunsa päästöt. Rakentamisessa tällainen vaatimus on vaikea, koska ajan saatossa alalla on totuttu toimimaan varsin itsenäisesti ilman riippuvuuksia ketjun muista toimijoista. Päästöjen vähentäminen tullee vaatimaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa, jossa ongelmia ratkotaan yhteisvoimin. Vastakkainasettelusta yhteistyöhön siirtyminen on laajalti tunnettu ja tutkittu kysymys alalla, mutta päästöjen näkökulmasta aihetta ei olla laajasti tutkittu.
Tutkimus suoritettiin keskittyen yhteen suureen suomalaiseen rakennusyhtiöön, jonka sisällä tutkittiin kolmea erillistä yksikköä. Nämä yksiköt olivat tarjoustoiminta, hankinta ja suunnittelun johtaminen, jotka yhdessä muodostivat kolmen tapauksen tapaustutkimuksen. Elinkaarihankkeita käytettiin työssä kontekstina, mikä helpotti tiedonkeruuta ja otannan muodostamista. Yhteensä suoritettiin yhdeksän laadullista teemahaastattelua, joissa keskityttiin sekä sisäisiin toimintatapoihin, toimittajiin, että asiakkaisiin. Datan analysointi suoritettiin teemoittain abduktiivisesti. Teorioina analyysin taustalla toimivat toimittajien osallistamiseen, liiketoimintaekosysteemeihin, sekä projektiliiketoiminnan toimitusketjun hallintaan liittyvät kokonaisuudet.
Työn tuloksena ehdotetaan päästöjen kannalta tärkeimpien rakennuskomponenttien hankinnan keskittämisen olevan tarpeen. Kun projektiliiketoimintaa tekevä rakennusyritys sitoutuu vähentämään päästöjään, sen on ensin kyettävä riittävällä tasolla kontrolloimaan päästöihin liittyviä kriittisimpiä päätöksiä. Hajautetusta päätöksenteosta rakennusprojekteilla on tunnistettavissa paljon hyötyjä rakennuskohteiden ainutlaatuisuuden ja vakioinnin vaikeuden vuoksi. Tästä huolimatta tulokset viittaavat siihen, että päästöjen kannalta kaikkein keskeisimpiin runkomateriaaleihin liittyvässä päätöksenteossa projekteille hajautettu päätöksenteko ei ole optimaalista. Runkoratkaisujen keskitetyn hankinnan etujen saavuttaminen tulisi kuitenkin vaatimaan varsin isoja muutoksia sisäisiin prosesseihin projektiyrityksissä. Ilman niitä kunnianhimoiset päästötavoitteet tulevat kuitenkin olemaan hyvin vaikeita saavuttaa. Climate change is on the agenda of most companies as they are preparing for the future. Tools such as Science Based Targets initiative are requiring companies to address not just their own emissions, but their value chain emissions as well. Within construction industry, these value chain emissions are a major challenge, as the actors have over time developed to function rather independently from any other participant along the chain. Reducing emissions tends to require a more systematic perspective, where actors have a mutual interest to solve these challenges. Shifting away from the traditional adversarial approaches to working together is a well-known and extensively researched issue but has not been widely researched from the emissions reduction perspective.
The study was conducted by focusing on a single large Finnish construction company and divided into three units of analysis. Tendering, procurement, and design management are the units that worked as the cases of the study. Life cycle projects were used as a context to make the data collection and sampling more manageable. A total of 9 qualitative thematic interviews were conducted, with a focus on internal processes, suppliers, and customers. Data was analysed thematically using an abductive approach. Theories used in the analysis related to supplier engagement, business ecosystems, and project-based supply chain management.
Results of the study suggest that a more centralized approach to procurement on the most strategic components in relation to emissions is required. As project-based construction companies make commitments to reduce their emissions, it can only happen with enough control over the key decisions. There are good reasons for remaining decentralized on many aspects of construction, as each project is unique, and many things cannot be standardized. However, on emission critical frame materials, strong support for the requirement of decentralization was not found. To gain the advantages of centralization on frame materials, quite large changes in the internal processes of the project-based businesses might be needed. But without them, ambitious climate goals will be very hard to reach.
Tutkimus suoritettiin keskittyen yhteen suureen suomalaiseen rakennusyhtiöön, jonka sisällä tutkittiin kolmea erillistä yksikköä. Nämä yksiköt olivat tarjoustoiminta, hankinta ja suunnittelun johtaminen, jotka yhdessä muodostivat kolmen tapauksen tapaustutkimuksen. Elinkaarihankkeita käytettiin työssä kontekstina, mikä helpotti tiedonkeruuta ja otannan muodostamista. Yhteensä suoritettiin yhdeksän laadullista teemahaastattelua, joissa keskityttiin sekä sisäisiin toimintatapoihin, toimittajiin, että asiakkaisiin. Datan analysointi suoritettiin teemoittain abduktiivisesti. Teorioina analyysin taustalla toimivat toimittajien osallistamiseen, liiketoimintaekosysteemeihin, sekä projektiliiketoiminnan toimitusketjun hallintaan liittyvät kokonaisuudet.
Työn tuloksena ehdotetaan päästöjen kannalta tärkeimpien rakennuskomponenttien hankinnan keskittämisen olevan tarpeen. Kun projektiliiketoimintaa tekevä rakennusyritys sitoutuu vähentämään päästöjään, sen on ensin kyettävä riittävällä tasolla kontrolloimaan päästöihin liittyviä kriittisimpiä päätöksiä. Hajautetusta päätöksenteosta rakennusprojekteilla on tunnistettavissa paljon hyötyjä rakennuskohteiden ainutlaatuisuuden ja vakioinnin vaikeuden vuoksi. Tästä huolimatta tulokset viittaavat siihen, että päästöjen kannalta kaikkein keskeisimpiin runkomateriaaleihin liittyvässä päätöksenteossa projekteille hajautettu päätöksenteko ei ole optimaalista. Runkoratkaisujen keskitetyn hankinnan etujen saavuttaminen tulisi kuitenkin vaatimaan varsin isoja muutoksia sisäisiin prosesseihin projektiyrityksissä. Ilman niitä kunnianhimoiset päästötavoitteet tulevat kuitenkin olemaan hyvin vaikeita saavuttaa.
The study was conducted by focusing on a single large Finnish construction company and divided into three units of analysis. Tendering, procurement, and design management are the units that worked as the cases of the study. Life cycle projects were used as a context to make the data collection and sampling more manageable. A total of 9 qualitative thematic interviews were conducted, with a focus on internal processes, suppliers, and customers. Data was analysed thematically using an abductive approach. Theories used in the analysis related to supplier engagement, business ecosystems, and project-based supply chain management.
Results of the study suggest that a more centralized approach to procurement on the most strategic components in relation to emissions is required. As project-based construction companies make commitments to reduce their emissions, it can only happen with enough control over the key decisions. There are good reasons for remaining decentralized on many aspects of construction, as each project is unique, and many things cannot be standardized. However, on emission critical frame materials, strong support for the requirement of decentralization was not found. To gain the advantages of centralization on frame materials, quite large changes in the internal processes of the project-based businesses might be needed. But without them, ambitious climate goals will be very hard to reach.