Koulukiusaamisen vaikutukset moniammatillisten tiimien havaitsemina
Marttila, Kari (2022)
Marttila, Kari
2022
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-10-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209187122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209187122
Tiivistelmä
Tämän pro gradu –tutkielman päätavoitteena on tutkia koulukiusaamisesta johtuneita vaikutuksia. Tutkin koulukiusaamisesta johtuvia välittömiä, pidempiaikaisia sekä kauaskantoisia vaikutuksia. Tutkimuksessa tarkastellaan, millä tavoin koulukiusaaminen vaikuttaa välittömästi kiusaamisen tapahduttua sekä millaisia seurauksia sillä on myöhemmin heidän elämässään. Tavoitteena on tutkia myös, miten ammattilaiset voivat puuttua kiusaamiseen tai ennaltaehkäistä sitä, ja siten vähentää kiusaamisesta johtuvia seurauksia.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa pyrin saamaan kokonaiskuvan tutkimuksen kohderyhmän avulla koulukiusaamisen aiheuttamista vaikutuksista. Aineisto on kerätty sähköisesti 1/2022–2/2022 välisenä aikana. Aineisto on kerätty kolmelta eri moniammatilliselta tiimiltä ja ne toimivat kaikki eri kunnissa. Tutkimukseen osallistui 17 vastaajaa. Aineiston olen analysoinut sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Moniammatillisten tiimien jäsenten mukaan koulukiusaaminen vaikuttaa negatiivisesti uhreihin välittömästi tai myöhemmin heidän elämässään. Koulukiusaaminen on vakava ongelma, joka aiheuttaa useita lyhyen ja pitkän aikavälin kielteisiä seurauksia. Kiusaamisen seuraukset ilmenivät fyysisinä, psyykkisinä ja sosiaalisina oireina. Kiusaamisen seurauksena yleistä oli itsetunnon lasku ja eristäytyminen sosiaalisista suhteista. Kouluarvosanat laskivat kiusaamisen seurauksena, ja pahimmillaan se aiheutti kokonaan koulun keskeytymisen. Kiusaaminen aiheutti aggressiivista ja ennalta arvaamatonta käyttäytymistä sekä päihteiden käyttöä. Kiusattujen oli vaikea aloittaa harrastus uudestaan ja solmia kaverisuhteita. Kiusaaminen vaikuttaa myös parisuhteeseen ja perhe-elämään.
Koulukiusaamiseen tulee puuttua välittömästi. Tärkeää on nuorten tasavertainen kuuleminen ja kiusaamista ei tule vähätellä. Aikuisilla tulee olla rohkeus puuttua kiusaamiseen ja asia tulee viedä tarvittaessa eteenpäin. Kouluissa tulee olla selkeä toimintamalli kiusaamiseen puuttumisessa, ja sen tulee olla kaikkien koulussa työskentelevien tiedossa.
Koulukiusaamista voidaan ennaltaehkäistä oppilashuoltotyön ja kiusaamisen vastaisen toiminnan suunnittelulla. Ajan antaminen nuorille todettiin tärkeäksi ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi. Koulukiusaamista voidaan ennaltaehkäistä jo varhaiskasvatuksessa kiinnittämällä huomiota pienten lasten tunnetaitoihin. Tärkeää on opettaa tietoisuutta erilaisuudesta ja kertoa, mitä koulukiusaaminen aiheuttaa. Koulukuraattoreita ja koulupsykologeja tulee palkata lisää.
Koulukiusaamisen aiheuttamia seurauksia voidaan vähentää tasavertaisella ja aidolla kohtaamisella. Aikuisten tulee osoittaa nuorille käytöksellään se, että he välittävät ja haluavat auttaa. Kiusattu ja kiusaaja tarvitsevat molemmat apua, ja heitä tulee tukea niin kauan, kuin siihen tarvetta on. Tarvittaessa huoltajat ja muu koulun ulkopuolinen tuki tulee ottaa toimintaan mukaan.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kouluissa ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Tutkimustieto lisää ymmärrystä koulukiusaamisen aiheuttamista välittömistä, pidempiaikaisista ja kauaskantoista vaikutuksista.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tässä tutkimuksessa pyrin saamaan kokonaiskuvan tutkimuksen kohderyhmän avulla koulukiusaamisen aiheuttamista vaikutuksista. Aineisto on kerätty sähköisesti 1/2022–2/2022 välisenä aikana. Aineisto on kerätty kolmelta eri moniammatilliselta tiimiltä ja ne toimivat kaikki eri kunnissa. Tutkimukseen osallistui 17 vastaajaa. Aineiston olen analysoinut sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Moniammatillisten tiimien jäsenten mukaan koulukiusaaminen vaikuttaa negatiivisesti uhreihin välittömästi tai myöhemmin heidän elämässään. Koulukiusaaminen on vakava ongelma, joka aiheuttaa useita lyhyen ja pitkän aikavälin kielteisiä seurauksia. Kiusaamisen seuraukset ilmenivät fyysisinä, psyykkisinä ja sosiaalisina oireina. Kiusaamisen seurauksena yleistä oli itsetunnon lasku ja eristäytyminen sosiaalisista suhteista. Kouluarvosanat laskivat kiusaamisen seurauksena, ja pahimmillaan se aiheutti kokonaan koulun keskeytymisen. Kiusaaminen aiheutti aggressiivista ja ennalta arvaamatonta käyttäytymistä sekä päihteiden käyttöä. Kiusattujen oli vaikea aloittaa harrastus uudestaan ja solmia kaverisuhteita. Kiusaaminen vaikuttaa myös parisuhteeseen ja perhe-elämään.
Koulukiusaamiseen tulee puuttua välittömästi. Tärkeää on nuorten tasavertainen kuuleminen ja kiusaamista ei tule vähätellä. Aikuisilla tulee olla rohkeus puuttua kiusaamiseen ja asia tulee viedä tarvittaessa eteenpäin. Kouluissa tulee olla selkeä toimintamalli kiusaamiseen puuttumisessa, ja sen tulee olla kaikkien koulussa työskentelevien tiedossa.
Koulukiusaamista voidaan ennaltaehkäistä oppilashuoltotyön ja kiusaamisen vastaisen toiminnan suunnittelulla. Ajan antaminen nuorille todettiin tärkeäksi ennaltaehkäiseväksi toiminnaksi. Koulukiusaamista voidaan ennaltaehkäistä jo varhaiskasvatuksessa kiinnittämällä huomiota pienten lasten tunnetaitoihin. Tärkeää on opettaa tietoisuutta erilaisuudesta ja kertoa, mitä koulukiusaaminen aiheuttaa. Koulukuraattoreita ja koulupsykologeja tulee palkata lisää.
Koulukiusaamisen aiheuttamia seurauksia voidaan vähentää tasavertaisella ja aidolla kohtaamisella. Aikuisten tulee osoittaa nuorille käytöksellään se, että he välittävät ja haluavat auttaa. Kiusattu ja kiusaaja tarvitsevat molemmat apua, ja heitä tulee tukea niin kauan, kuin siihen tarvetta on. Tarvittaessa huoltajat ja muu koulun ulkopuolinen tuki tulee ottaa toimintaan mukaan.
Tutkimuksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kouluissa ja nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten keskuudessa. Tutkimustieto lisää ymmärrystä koulukiusaamisen aiheuttamista välittömistä, pidempiaikaisista ja kauaskantoista vaikutuksista.