Koulutus, diagnoosi ja minäkuva : ADHD-aikuisten kokemuksia poikkeavista opinpoluista
Purunen, Merielle (2022)
Purunen, Merielle
2022
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209137035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209137035
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ADHD-diagnoosin saaneiden aikuisten kokemuksia erilaisista opinpoluista, diagnoosin vaikutuksista ja minäkuvan rakentumisesta kertomuksissa. Tutkimuskysymys oli, millaisia kokemuksia ADHD-diagnoosin aikuisiällä saaneilla on opinnoista ja millä tavoin diagnoosin saaminen on vaikuttanut heidän elämäänsä sekä millä tavalla ADHD-diagnoosin aikuisiällä saaneet tuottavat kertomuksissaan minäkuvaa erilaisilla sanavalinnoillaan.
Tutkimuksen aineistona käytin itse keräämääni aineistoa. Aineisto kerättiin Facebookin ADHD-vertaistukiryhmissä jaetulla kyselylomakkeella syksyllä 2021. Aineisto koostui 48 vastauksesta, joista 46 oli käyttökelpoisia. Vastaajat kuvailivat koulutuspolkujaan, diagnoosin vaikutuksia ja lopuksi itseään.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vastaajien kokemuksia opinnoista, diagnoosin saamisesta ja heistä itsestään, joten valitsin metodiksi fenomenologian. Fenomenologia on laadulliseen tutkimusperinteeseen kuuluvaa kokemuksen tutkimista ja reflektointia. Lajittelin aineiston vastauksissa nousseiden kokemusulottuvuuksien kautta. Kehyksenä oli kaksi kertomuksissa noussutta kuvausta koulun käynnistä, ja niiden alla kokemukset pelosta ja epävarmuudesta, alisuoriutumisesta sekä onnistumisesta.
Vastaajien kertomuksissa tuotiin esiin ADHD:n oireiden vaikutuksia omaan opinpolkuun. Pääasiassa ADHD oli hankaloittanut koulunkäyntiä ja opiskelua läpi koko opinpolun. Suuri osa vastaajista koki heillä olleen kyky kompensoida ADHD:n tuomia vaikeuksia omalla älykkyydellään. Kertomuksissa vahvistettiin positiivista minäkuvaa myönteisen kuvailun kautta ja negatiivista minäkuvaa ilmennettiin kielteisten ilmausten kautta. Vastaajien minäkuvat rakentuivat samankaltaisesti ja vastauksissa oli huomattavissa ADHD:n piirteitä. Tutkielmassa käsitellään myös kokemuksia diagnoosin kaksista kasvoista. Diagnoosin koettiin tuoneen helpotusta ja ymmärrystä omasta itsestä mutta se toi vastaajille myös huolta ja pelkoa.
Tutkimuksen aineistona käytin itse keräämääni aineistoa. Aineisto kerättiin Facebookin ADHD-vertaistukiryhmissä jaetulla kyselylomakkeella syksyllä 2021. Aineisto koostui 48 vastauksesta, joista 46 oli käyttökelpoisia. Vastaajat kuvailivat koulutuspolkujaan, diagnoosin vaikutuksia ja lopuksi itseään.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia vastaajien kokemuksia opinnoista, diagnoosin saamisesta ja heistä itsestään, joten valitsin metodiksi fenomenologian. Fenomenologia on laadulliseen tutkimusperinteeseen kuuluvaa kokemuksen tutkimista ja reflektointia. Lajittelin aineiston vastauksissa nousseiden kokemusulottuvuuksien kautta. Kehyksenä oli kaksi kertomuksissa noussutta kuvausta koulun käynnistä, ja niiden alla kokemukset pelosta ja epävarmuudesta, alisuoriutumisesta sekä onnistumisesta.
Vastaajien kertomuksissa tuotiin esiin ADHD:n oireiden vaikutuksia omaan opinpolkuun. Pääasiassa ADHD oli hankaloittanut koulunkäyntiä ja opiskelua läpi koko opinpolun. Suuri osa vastaajista koki heillä olleen kyky kompensoida ADHD:n tuomia vaikeuksia omalla älykkyydellään. Kertomuksissa vahvistettiin positiivista minäkuvaa myönteisen kuvailun kautta ja negatiivista minäkuvaa ilmennettiin kielteisten ilmausten kautta. Vastaajien minäkuvat rakentuivat samankaltaisesti ja vastauksissa oli huomattavissa ADHD:n piirteitä. Tutkielmassa käsitellään myös kokemuksia diagnoosin kaksista kasvoista. Diagnoosin koettiin tuoneen helpotusta ja ymmärrystä omasta itsestä mutta se toi vastaajille myös huolta ja pelkoa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]