Taloudellinen eriarvoisuus peruskoulun arjessa : Opettajien kokemuksia oppilaiden välisistä varallisuuseroista sekä niiden huomioimisesta
Jääskeläinen, Salla (2022)
Jääskeläinen, Salla
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209106986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209106986
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisina oppilaiden ja heidän perheidensä väliset varallisuuserot näyttäytyvät peruskoulun arjessa opettajan näkökulmasta sekä millä tavalla opettajat ottavat taloudellista eriarvoisuutta huomioon työssään. Tutkimusaineisto koostuu viiden pirkanmaalaisessa peruskoulussa työskentelevän opettajan haastatteluista. Puolistrukturoidut teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2021 etäyhteyksin. Fenomenografisen tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Viime vuosina tuloerot ovat kasvaneet ja lapsiperheköyhyys yleistynyt Suomessa. Samaan aikaan yhteiskunnan kulutuskeskeisyys on lisännyt kaupallisuutta ja erilaisten materiaalisten resurssien vertailua myös lapsuudessa, mikä lisää varallisuuden näkymistä myös suomalaisen, maksuttoman peruskoulun arjessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kartoitettu muun muassa koulutuksen periytymistä mahdollisuuksien tasa-arvon näkökulmasta sekä varallisuuden näkymistä oppilaiden arjessa, mutta opettajanäkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Taloudellinen eriarvoisuus näkyy tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan monella tavalla koulun arjessa. Oppilaiden välistä vertailua esiintyy erityisesti materian, esimerkiksi vaatteiden, puhelinten ja liikuntavälineiden, suhteen. Opettajien mukaan vähävaraisempien perheiden lapset eroavat muista myös käytösmallien, itsetunnon ja koulunkäyntiasenteiden osalta ja nämä ominaisuudet puolestaan vaikuttavat lasten välisiin sosiaalisiin suhteisiin. Lisäksi osa opettajista kertoi haastatteluissa huomanneensa suuria eroja siinä, miten varallisuuserot näkyvät eri kouluissa ja asuinalueilla.
Tutkimuksen mukaan opettajat huomioivat varallisuuseroja työssään erityisesti vuorovaikutuksellisin keinoin, minkä lisäksi he pyrkivät sensitiivisyyteen ja avoimuuteen. Opettajat kertoivat, että koulut ja kunnat tukevat oppilaiden välistä tasa-arvoa erilaisin käytännöin, mikä vähentää varallisuuden näkymistä opettajan työssä, mutta mainitsivat myös tilanteita, joissa heidän on täytynyt tukea vähävaraisempien perheiden lapsia erityistoimin. Tutkimuksen perusteella opettajilla on keskenään hyvin erilaisia käsityksiä siitä, kuinka tärkeää taloudellisen eriarvoisuuden huomioiminen on ja miten heidän oma sosioekonominen taustansa vaikuttaa heidän näkemyksiinsä siitä.
Avainsanat: taloudellinen eriarvoisuus, varallisuuserot, lapsiköyhyys, peruskoulu
Viime vuosina tuloerot ovat kasvaneet ja lapsiperheköyhyys yleistynyt Suomessa. Samaan aikaan yhteiskunnan kulutuskeskeisyys on lisännyt kaupallisuutta ja erilaisten materiaalisten resurssien vertailua myös lapsuudessa, mikä lisää varallisuuden näkymistä myös suomalaisen, maksuttoman peruskoulun arjessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kartoitettu muun muassa koulutuksen periytymistä mahdollisuuksien tasa-arvon näkökulmasta sekä varallisuuden näkymistä oppilaiden arjessa, mutta opettajanäkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle.
Taloudellinen eriarvoisuus näkyy tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan monella tavalla koulun arjessa. Oppilaiden välistä vertailua esiintyy erityisesti materian, esimerkiksi vaatteiden, puhelinten ja liikuntavälineiden, suhteen. Opettajien mukaan vähävaraisempien perheiden lapset eroavat muista myös käytösmallien, itsetunnon ja koulunkäyntiasenteiden osalta ja nämä ominaisuudet puolestaan vaikuttavat lasten välisiin sosiaalisiin suhteisiin. Lisäksi osa opettajista kertoi haastatteluissa huomanneensa suuria eroja siinä, miten varallisuuserot näkyvät eri kouluissa ja asuinalueilla.
Tutkimuksen mukaan opettajat huomioivat varallisuuseroja työssään erityisesti vuorovaikutuksellisin keinoin, minkä lisäksi he pyrkivät sensitiivisyyteen ja avoimuuteen. Opettajat kertoivat, että koulut ja kunnat tukevat oppilaiden välistä tasa-arvoa erilaisin käytännöin, mikä vähentää varallisuuden näkymistä opettajan työssä, mutta mainitsivat myös tilanteita, joissa heidän on täytynyt tukea vähävaraisempien perheiden lapsia erityistoimin. Tutkimuksen perusteella opettajilla on keskenään hyvin erilaisia käsityksiä siitä, kuinka tärkeää taloudellisen eriarvoisuuden huomioiminen on ja miten heidän oma sosioekonominen taustansa vaikuttaa heidän näkemyksiinsä siitä.
Avainsanat: taloudellinen eriarvoisuus, varallisuuserot, lapsiköyhyys, peruskoulu
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]