The Politics of the Nordic Energy Transition : Policies, Stakeholders, and Interests
Kilpeläinen, Sarah (2022)
Kilpeläinen, Sarah
Tampere University
2022
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-10-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2549-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2549-7
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tutkitaan meneillään olevaa sähköenergiajärjestelmän murrosta Pohjoismaissa, politiikan kehittämisen ja sidosryhmien ja niiden etujen välistä suhdetta sekä alueellisen yhteistyön roolia pohjoismaisessa energiamurroksessa.
Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen ja yhteiskunnan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen edellyttävät onnistunutta siirtymistä kohti uusiutuviin energialähteisiin perustuvaa energiajärjestelmää. Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös kestäviä energiapoliittisia puitteita, jotka tukevat tätä energiamurrosta kaikkine epävarmuustekijöineen ja muutosalttiuksineen. Lisäksi näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että poliittinen, teknologinen ja sosiaalipoliittinen kehitys etenevät käsi kädessä, sillä energiamurroksella ja energiajärjestelmän kehityksellä on kauaskantoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu tarpeeseen ottaa poliittiset näkökulmat paremmin huomioon energiamurroksia tutkittaessa, ja siinä todetaan, että poliittisia lähestymistapoja energiamurrokseen on painotettava nykyistä enemmän, kun otetaan huomioon energiamurroksen kauaskantoiset vaikutukset yhteiskuntaan. Tutkimuksen teoreettinen perusta energiamurroksen poliittiselle analyysille koostuu uusien institutionalististen lähestymistapojen, sidosryhmien ja niiden etujen roolin sekä politiikan ja politiikan muutoksen tarkastelusta.
Väitöskirja lähestyy näitä kysymyksiä monimenetelmäisesti soveltamalla asiakirjatutkimuksen, Q-metodologian ja puolistrukturoitujen asiantuntijahaastattelujen triangulaatiota. Väitöskirjan monimenetelmäisen lähestymistavan taustalla on ajatus siitä, että energiamurros on monimutkainen ilmiö, jonka moniulotteisuuden tulisi heijastua myös sen tutkimiseen liittyvissä metodivalinnoissa.
Väitöskirja perustuu neljään julkaisuun, joista kukin lähestyy politiikan kehittämistä, sidosryhmiä ja niiden etuja sekä pohjoismaista yhteistyötä eri näkökulmasta, mutta joita yhdistää pohjoismaisen energiamurroksen politiikan tarkastelu. Sen lisäksi, että kullakin julkaisulla on omat tutkimuskysymyksensä, julkaisut muodostavat kokonaisuuden, jonka kantava teema on se, miten energiamurrosta voidaan kehittää johdonmukaisesti, jatkuvasti ja oikea-aikaisesti. Tämä mahdollistaa myös keskustelun siitä, miten energiamurrosta voitaisiin nopeuttaa Pohjoismaissa.
Julkaisussa I tarkastellaan koordinointimekanismeja pohjoismaisissa hallitustenvälisissä organisaatioissa keskittyen etujen, johtajuuden ja identiteettien väliseen yhteyteen yhteistyön rakentamisessa ja päällekkäisyyksien välttämisessä politiikkatyössä. Julkaisussa I korostetaan kansallisten etujen merkitystä politiikkatyön koordinoinnissa ja alueellisessa yhteistyössä. Julkaisussa II tarkastellaan suppeammin sidosryhmien etuja pohjoismaisen sähköenergiajärjestelmän kehittämisessä keskittyen asiantuntijasidosryhmiin. Tämän julkaisun analyysistä käy ilmi, että sidosryhmien näkemykset jakautuvat kolmeen eriävään ryhmään, mutta esiin tulee myös joukko kysymyksiä, joista sidosryhmät ovat laajemmin yhtä mieltä. Julkaisussa III syvennetään sidosryhmien etujen analyysia tarkastelemalla sähköistämistä, hajauttamista ja vaihtelevuutta Suomen energiamurroksen piirteinä. Tässä yhteydessä korostetaan sidosryhmien etujen keskeistä roolia sovittujen tavoitteiden toteuttamisessa, sillä energiamurroksen yleisestä päämäärästä vallitsee yhteisymmärrys, kun taas siirtymässä käytettävistä konkreettisista politiikan välineistä on erilaisia näkemyksiä. Julkaisussa IV taas keskitytään kansallisten lähestymistapojen vaikutuksiin energiamurroksen toteuttamisessa ja jatketaan keskustelua alueellisesta yhteistyöstä. Kansallisten etujen heterogeenisuutta ei pidetä merkittävänä esteenä energiamurrokselle. Pohjoismaisen yhteistyön myönteisiä vaikutuksia korostetaan, mutta institutionaalistamisen jatkamiseen suhtaudutaan maltillisesti ja energiamurrokseen liittyvän yhteistyön rajat pyritään määrittelemään selkeästi.
Kaikkiaan analyysi osoittaa, että sidosryhmät ovat vahvasti sitoutuneet energiamurroksen yleisiin poliittisiin tavoitteisiin, mutta näkemykset eroavat toisistaan siitä, miten nämä tavoitteet tulisi toteuttaa politiikan välineiden avulla. Sidosryhmien etujen ymmärtäminen onkin avainasemassa, kun pyritään kartoittamaan sidosryhmien suhtautumista tiettyihin poliittisiin ratkaisuihin. Pohjoismaisen yhteistyön osalta voidaan todeta, että Pohjoismaiden vahva sitoutuminen kestävään kehitykseen ja energiamurrokseen tarjoaa vankan perustan yhteistyölle, jolla edistetään energiamurrosta tällä alueella. Pohjoismaiden heterogeenisuus on kuitenkin syytä ottaa asianmukaisesti huomioon arvioitaessa yhteistyön mahdollisuuksia ja rajoja, minkä lisäksi on syytä suhtautua varauksella siihen, voidaanko pohjoismaisia kokemuksia soveltaa muiden alueiden energiamurroksiin.
Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen ja yhteiskunnan hiilidioksidipäästöjen vähentäminen edellyttävät onnistunutta siirtymistä kohti uusiutuviin energialähteisiin perustuvaa energiajärjestelmää. Näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää myös kestäviä energiapoliittisia puitteita, jotka tukevat tätä energiamurrosta kaikkine epävarmuustekijöineen ja muutosalttiuksineen. Lisäksi näiden tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että poliittinen, teknologinen ja sosiaalipoliittinen kehitys etenevät käsi kädessä, sillä energiamurroksella ja energiajärjestelmän kehityksellä on kauaskantoisia yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu tarpeeseen ottaa poliittiset näkökulmat paremmin huomioon energiamurroksia tutkittaessa, ja siinä todetaan, että poliittisia lähestymistapoja energiamurrokseen on painotettava nykyistä enemmän, kun otetaan huomioon energiamurroksen kauaskantoiset vaikutukset yhteiskuntaan. Tutkimuksen teoreettinen perusta energiamurroksen poliittiselle analyysille koostuu uusien institutionalististen lähestymistapojen, sidosryhmien ja niiden etujen roolin sekä politiikan ja politiikan muutoksen tarkastelusta.
Väitöskirja lähestyy näitä kysymyksiä monimenetelmäisesti soveltamalla asiakirjatutkimuksen, Q-metodologian ja puolistrukturoitujen asiantuntijahaastattelujen triangulaatiota. Väitöskirjan monimenetelmäisen lähestymistavan taustalla on ajatus siitä, että energiamurros on monimutkainen ilmiö, jonka moniulotteisuuden tulisi heijastua myös sen tutkimiseen liittyvissä metodivalinnoissa.
Väitöskirja perustuu neljään julkaisuun, joista kukin lähestyy politiikan kehittämistä, sidosryhmiä ja niiden etuja sekä pohjoismaista yhteistyötä eri näkökulmasta, mutta joita yhdistää pohjoismaisen energiamurroksen politiikan tarkastelu. Sen lisäksi, että kullakin julkaisulla on omat tutkimuskysymyksensä, julkaisut muodostavat kokonaisuuden, jonka kantava teema on se, miten energiamurrosta voidaan kehittää johdonmukaisesti, jatkuvasti ja oikea-aikaisesti. Tämä mahdollistaa myös keskustelun siitä, miten energiamurrosta voitaisiin nopeuttaa Pohjoismaissa.
Julkaisussa I tarkastellaan koordinointimekanismeja pohjoismaisissa hallitustenvälisissä organisaatioissa keskittyen etujen, johtajuuden ja identiteettien väliseen yhteyteen yhteistyön rakentamisessa ja päällekkäisyyksien välttämisessä politiikkatyössä. Julkaisussa I korostetaan kansallisten etujen merkitystä politiikkatyön koordinoinnissa ja alueellisessa yhteistyössä. Julkaisussa II tarkastellaan suppeammin sidosryhmien etuja pohjoismaisen sähköenergiajärjestelmän kehittämisessä keskittyen asiantuntijasidosryhmiin. Tämän julkaisun analyysistä käy ilmi, että sidosryhmien näkemykset jakautuvat kolmeen eriävään ryhmään, mutta esiin tulee myös joukko kysymyksiä, joista sidosryhmät ovat laajemmin yhtä mieltä. Julkaisussa III syvennetään sidosryhmien etujen analyysia tarkastelemalla sähköistämistä, hajauttamista ja vaihtelevuutta Suomen energiamurroksen piirteinä. Tässä yhteydessä korostetaan sidosryhmien etujen keskeistä roolia sovittujen tavoitteiden toteuttamisessa, sillä energiamurroksen yleisestä päämäärästä vallitsee yhteisymmärrys, kun taas siirtymässä käytettävistä konkreettisista politiikan välineistä on erilaisia näkemyksiä. Julkaisussa IV taas keskitytään kansallisten lähestymistapojen vaikutuksiin energiamurroksen toteuttamisessa ja jatketaan keskustelua alueellisesta yhteistyöstä. Kansallisten etujen heterogeenisuutta ei pidetä merkittävänä esteenä energiamurrokselle. Pohjoismaisen yhteistyön myönteisiä vaikutuksia korostetaan, mutta institutionaalistamisen jatkamiseen suhtaudutaan maltillisesti ja energiamurrokseen liittyvän yhteistyön rajat pyritään määrittelemään selkeästi.
Kaikkiaan analyysi osoittaa, että sidosryhmät ovat vahvasti sitoutuneet energiamurroksen yleisiin poliittisiin tavoitteisiin, mutta näkemykset eroavat toisistaan siitä, miten nämä tavoitteet tulisi toteuttaa politiikan välineiden avulla. Sidosryhmien etujen ymmärtäminen onkin avainasemassa, kun pyritään kartoittamaan sidosryhmien suhtautumista tiettyihin poliittisiin ratkaisuihin. Pohjoismaisen yhteistyön osalta voidaan todeta, että Pohjoismaiden vahva sitoutuminen kestävään kehitykseen ja energiamurrokseen tarjoaa vankan perustan yhteistyölle, jolla edistetään energiamurrosta tällä alueella. Pohjoismaiden heterogeenisuus on kuitenkin syytä ottaa asianmukaisesti huomioon arvioitaessa yhteistyön mahdollisuuksia ja rajoja, minkä lisäksi on syytä suhtautua varauksella siihen, voidaanko pohjoismaisia kokemuksia soveltaa muiden alueiden energiamurroksiin.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4908]