Vanhemmuuden diskurssit sijaishuollossa
Lehtonen, Heini (2022)
Lehtonen, Heini
2022
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209076936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209076936
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen biologista vanhemmuutta sijaishuollon aikana, eli tilanteessa, jossa lapsi on huostaanoton myötä sijoitettu kodin ulkopuolelle. Tutkielmani tavoitteena on tuottaa lisää tietoa siitä, millaisena sosiaalityöntekijät näkevät vanhemmuuden ja lapsen ja vanhemman suhteen sijaishuollon asiakkuuden aikana. Näkökulmani on sijaishuoltotyötä tekevien sosiaalityöntekijöiden viranomaispuheessa ja siinä, millaisia vanhemmuuteen liittyviä diskursseja näiden ammattihenkilöiden kielenkäytössä rakentuu. Tarkastelen myös sitä, millaisia muutoksia sosiaalityöntekijöiden puhetavat kuvaavat lapsen ja vanhemman suhteessa sijaishuollon aikana.
Olen toteuttanut pro gradu -tutkielmani diskurssianalyyttistä tutkimusmenetelmää soveltaen. Osana diskurssianalyysiä hyödynnän tutkimuksessani retorista analyysitapaa. Tutkimuksen aineistona on neljän sosiaalityöntekijän haastattelut, joissa kuvataan yhteensä yhdeksän asiakkuusprosessin etenemistä lastensuojelun sijaishuollossa. Tutkimuksessa tarkastelen sosiaalityöntekijöiden haastattelupuheenvuorojen asiantiloja ja tapahtumia kuvailevaa tosiasiapuhetta ja puhetapoja, joilla näitä tosiasioita tuotetaan. Tutkimukseni lähtökohtana on käsitys siitä, että erilaiset tapahtumat ja asiantilat ovat olemassa tietynlaisina, mutta niistä kertovat kuvaukset vaihtelevat. Sovellan diskurssianalyysiä paneutumalla erityisesti sellaisiin puhetapoihin, joilla puhujat tuottavat tosiasioita ja pyrkivät vakuuttamaan kuulijaa kertomansa totuudellisuudesta ja kannatettavuudesta sekä vahvistamaan omaa selontekoaan.
Paikannan tutkimuksessani kolme diskurssia, jotka ovat institutionaalisesti säädellyn vanhemmuuden diskurssi, vanhemmuussuhdediskurssi ja yhteistyövanhemmuuden diskurssi. Institutionaalisesti säädellyn vanhemmuuden diskurssissa puhetavat kuvaavat vanhemmuuden muuttuvan ennen muuta siihen kohdennetun säätelyn seurauksena. Säätely määrittelee sijaishuollon aikaisia käytäntöjä, kuten vanhemman ja lapsen yhteydenpitoa ja tapaamisia, ja siihen kuuluvat keskeisesti vanhemmuuden arviointi ja vanhemmuudelle asetettavat muutosodotukset. Vanhemmuussuhdediskurssissa puhetavat ja kuvaukset puolestaan koskevat vanhemman ja lapsen suhdetta ja siinä sijaishuollon aikana tapahtuneita muutoksia. Diskurssille ominaisia ovat puhetavat siitä, kuinka vanhemman ja lapsen suhde voi parhaimmillaan lähentyä ja vahvistua, kun taas toisessa muutoksen ääripäässä on suhteen katkeaminen kokonaan. Yhteistyövanhemmuuden diskurssi käsittää puhetavat paitsi sujuvaksi, myös eri tavoin jännitteiseksi kuvautuvasta yhteistyöstä biologisten vanhempien ja sosiaalityöntekijöiden välillä.
Sosiaalityöntekijöiden puhetavoissa sijaishuollon aikainen vanhemmuus kuvautuu dynaamisena ja eri tavoin muuttuvana. Institutionaalisessa säätelyssä vanhemmuuden arviointi on keskeistä, ja se muuttuu tiukemmaksi tai löyhemmäksi erilaisten, usein vanhemman toimintaan ja vanhemmuuteen liittyvien tekijöiden vaikutuksesta. Institutionaalisen säätelyn voi nähdä vaikuttavan vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen ja vanhemmuuden toteuttamisen mahdollisuuksiin vanhemman henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen ja voimavaroihin liittyvien tekijöiden ohella. Sijaishuollon asiakkuuden aikana vanhemmuuteen kohdistuu yhteistyö- ja muutosodotuksia. Vanhemmat tarvitsevat tukea vanhemmuutensa ja toimijuutensa vahvistumiseksi. Vanhemmuustyöskentelyn ja siihen liittyvien systemaattisten työkäytäntöjen sekä monialaisen yhteistyön kehittämiselle onkin sijaishuoltotyössä ajankohtainen tarve. Tutkimuksen kohdentaminen vanhempiin heidän äänensä ja kokemustensa esiin tuomiseksi on myös tärkeää. In my thesis, I focus on biological parenthood during foster care, that is, in a situation where a child is placed outside home with the admission of custody. The aim of my thesis is to produce more information about how social workers view parenthood and a child-parent relationship during foster care customership. I focus on the authority speech of social workers working in foster care and the types of parenthood discourses built in the language of these professionals. I will also look at the types of changes the social workers' speech patterns describe in child-parent relationships during foster care.
In my master's thesis I have used a discourse analytical research method. As part of the discourse analysis, I take advantage of a rhetorical method of analysis. The research data includes interviews with four social workers describing the progress of a total of nine client processes in child welfare foster care. I study the modes of the social workers’ speech and the descriptive factual speech of events and the ways in which these facts are produced. My research is based on the notion that different events and modes exist in certain ways, but descriptions of them vary. I apply discourse analysis by particularly focusing on ways of speech in which speakers produce facts and seek to convince the listener of the truthfulness and supportability of what they are telling, and to reinforce their own account.
In my study I pinpoint three discourses, which are institutionally regulated parenthood discourse, parenthood relationship discourse, and collaborative parenthood discourse. In the discourse of institutionally regulated parenthood, speech patterns describe that parenthood changes due to regulation directed towards it before the rest. Regulation defines practices during foster care, such as parent-child communication and meetings. Assessment of and expectations for change in parenthood are also central. In the parenthood relationship discourse, speech patterns and descriptions concern the parent-child relationship and the changes that occurred during foster care. Characteristic of the discourse are the ways of speech about how the parent-child relationship can become closer and stronger at it’s best, while at the other extreme end of change is the complete disconnection of the relationship. The discourse of cooperative parenthood encompasses speech patterns describing cooperation between biological parents and social workers as fluent, but also as tense in different ways.
In social workers' speech patterns, parenthood during foster care is described as dynamic and variously changing. In institutional regulation, assessment of parenting is central and becomes more rigorous or lax due to the influence of various factors, often related to the parent’s actions and parenthood. Alongside factors related to the parent's personal life situation and resources, institutional regulation can be seen to affect the parent-child relationship and the possibilities of parenthood. During foster care customership, expectations of cooperation and change are placed on parenthood. Parents need support in strengthening their parenthood and agency. Therefore, there is a timely need for developing parenthood work, related systematic practices and multidisciplinary cooperation in foster care. Focusing research on parents to highlight their voices and experiences is also important.
Olen toteuttanut pro gradu -tutkielmani diskurssianalyyttistä tutkimusmenetelmää soveltaen. Osana diskurssianalyysiä hyödynnän tutkimuksessani retorista analyysitapaa. Tutkimuksen aineistona on neljän sosiaalityöntekijän haastattelut, joissa kuvataan yhteensä yhdeksän asiakkuusprosessin etenemistä lastensuojelun sijaishuollossa. Tutkimuksessa tarkastelen sosiaalityöntekijöiden haastattelupuheenvuorojen asiantiloja ja tapahtumia kuvailevaa tosiasiapuhetta ja puhetapoja, joilla näitä tosiasioita tuotetaan. Tutkimukseni lähtökohtana on käsitys siitä, että erilaiset tapahtumat ja asiantilat ovat olemassa tietynlaisina, mutta niistä kertovat kuvaukset vaihtelevat. Sovellan diskurssianalyysiä paneutumalla erityisesti sellaisiin puhetapoihin, joilla puhujat tuottavat tosiasioita ja pyrkivät vakuuttamaan kuulijaa kertomansa totuudellisuudesta ja kannatettavuudesta sekä vahvistamaan omaa selontekoaan.
Paikannan tutkimuksessani kolme diskurssia, jotka ovat institutionaalisesti säädellyn vanhemmuuden diskurssi, vanhemmuussuhdediskurssi ja yhteistyövanhemmuuden diskurssi. Institutionaalisesti säädellyn vanhemmuuden diskurssissa puhetavat kuvaavat vanhemmuuden muuttuvan ennen muuta siihen kohdennetun säätelyn seurauksena. Säätely määrittelee sijaishuollon aikaisia käytäntöjä, kuten vanhemman ja lapsen yhteydenpitoa ja tapaamisia, ja siihen kuuluvat keskeisesti vanhemmuuden arviointi ja vanhemmuudelle asetettavat muutosodotukset. Vanhemmuussuhdediskurssissa puhetavat ja kuvaukset puolestaan koskevat vanhemman ja lapsen suhdetta ja siinä sijaishuollon aikana tapahtuneita muutoksia. Diskurssille ominaisia ovat puhetavat siitä, kuinka vanhemman ja lapsen suhde voi parhaimmillaan lähentyä ja vahvistua, kun taas toisessa muutoksen ääripäässä on suhteen katkeaminen kokonaan. Yhteistyövanhemmuuden diskurssi käsittää puhetavat paitsi sujuvaksi, myös eri tavoin jännitteiseksi kuvautuvasta yhteistyöstä biologisten vanhempien ja sosiaalityöntekijöiden välillä.
Sosiaalityöntekijöiden puhetavoissa sijaishuollon aikainen vanhemmuus kuvautuu dynaamisena ja eri tavoin muuttuvana. Institutionaalisessa säätelyssä vanhemmuuden arviointi on keskeistä, ja se muuttuu tiukemmaksi tai löyhemmäksi erilaisten, usein vanhemman toimintaan ja vanhemmuuteen liittyvien tekijöiden vaikutuksesta. Institutionaalisen säätelyn voi nähdä vaikuttavan vanhemman ja lapsen väliseen suhteeseen ja vanhemmuuden toteuttamisen mahdollisuuksiin vanhemman henkilökohtaiseen elämäntilanteeseen ja voimavaroihin liittyvien tekijöiden ohella. Sijaishuollon asiakkuuden aikana vanhemmuuteen kohdistuu yhteistyö- ja muutosodotuksia. Vanhemmat tarvitsevat tukea vanhemmuutensa ja toimijuutensa vahvistumiseksi. Vanhemmuustyöskentelyn ja siihen liittyvien systemaattisten työkäytäntöjen sekä monialaisen yhteistyön kehittämiselle onkin sijaishuoltotyössä ajankohtainen tarve. Tutkimuksen kohdentaminen vanhempiin heidän äänensä ja kokemustensa esiin tuomiseksi on myös tärkeää.
In my master's thesis I have used a discourse analytical research method. As part of the discourse analysis, I take advantage of a rhetorical method of analysis. The research data includes interviews with four social workers describing the progress of a total of nine client processes in child welfare foster care. I study the modes of the social workers’ speech and the descriptive factual speech of events and the ways in which these facts are produced. My research is based on the notion that different events and modes exist in certain ways, but descriptions of them vary. I apply discourse analysis by particularly focusing on ways of speech in which speakers produce facts and seek to convince the listener of the truthfulness and supportability of what they are telling, and to reinforce their own account.
In my study I pinpoint three discourses, which are institutionally regulated parenthood discourse, parenthood relationship discourse, and collaborative parenthood discourse. In the discourse of institutionally regulated parenthood, speech patterns describe that parenthood changes due to regulation directed towards it before the rest. Regulation defines practices during foster care, such as parent-child communication and meetings. Assessment of and expectations for change in parenthood are also central. In the parenthood relationship discourse, speech patterns and descriptions concern the parent-child relationship and the changes that occurred during foster care. Characteristic of the discourse are the ways of speech about how the parent-child relationship can become closer and stronger at it’s best, while at the other extreme end of change is the complete disconnection of the relationship. The discourse of cooperative parenthood encompasses speech patterns describing cooperation between biological parents and social workers as fluent, but also as tense in different ways.
In social workers' speech patterns, parenthood during foster care is described as dynamic and variously changing. In institutional regulation, assessment of parenting is central and becomes more rigorous or lax due to the influence of various factors, often related to the parent’s actions and parenthood. Alongside factors related to the parent's personal life situation and resources, institutional regulation can be seen to affect the parent-child relationship and the possibilities of parenthood. During foster care customership, expectations of cooperation and change are placed on parenthood. Parents need support in strengthening their parenthood and agency. Therefore, there is a timely need for developing parenthood work, related systematic practices and multidisciplinary cooperation in foster care. Focusing research on parents to highlight their voices and experiences is also important.