Vianhoidon toimintaympäristöanalyysi
Yläkangas, Aleksi (2022)
Yläkangas, Aleksi
2022
Sähkötekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209056890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209056890
Tiivistelmä
Vianhoito on oleellinen osa sähköverkkoyhtiön toimintaa. Tehokkaalla vianhoidolla ja sähköjen palautuksella varmistetaan verkon turvallinen tila sekä minimoidaan keskeytyksistä aiheutuvaa haittaa. Samalla tehokas vianhoito on tärkeä osa asiakkaiden laadukasta palvelua. Osa sähköverkkoyhtiöistä on ulkoistanut vianhoidon verkonrakennusurakoitsijoille, jolloin vianhoidon toimintamallit ja sopimukset asettavat edellytykset tehokkaalle ja toimivalle vianhoidolle.
Työssä tarkastellaan Elenian vianhoidon nykyisiä toimintamalleja ja toimintaympäristön kehitystä. Elenialla vianhoito kuuluu osaksi Elenian alueellisten verkonrakennusurakoitsijoiden, aluekumppaneiden, sopimuksia. Aluekumppaneiden sopimuskausi on vaihtumassa, jonka vuoksi onkin ajankohtaista kartoittaa mahdolliset muutostarpeet alkavaa sopimuskautta silmällä pitäen. Työssä käsitellään normaalia vianhoitoa ja suurhäiriötoimintaa. Tarkastelusta rajattiin pois suurjännitteinen jakeluverkko ja työn ulkopuolelle jätettiin myös toimintamallit ja käytännöt, jotka eivät liity suoraan vianhoitoa suorittavien urakointikumppaneiden toimintaan.
Nykyisiä toimintamalleja tutkittiin ensin vuosien 2017–2021 vikatyötilauksia tarkastelemalla ja tutkimalla mahdollisia trendejä ja poikkeamia. Sen jälkeen tarkasteluun otettiin samalta ajan jaksolta Elenian keskeytystiedot ja tehtiin niille vastaava tarkastelu. Yllättäviä tai merkittäviä poikkeamia ei tarkastelussa noussut esiin, mutta eri alueiden ja erilaisten vuosien vaikutus vikamäärissä tuli selvästi esille.
Erilaisista keskusteluista, operatiivisen tekemisen kautta ja vianhoitoa koskevien palaverien pohjalta pyrittiin tunnistamaan toimintamallin heikkouksia ja vahvuuksia. Niitä tarkasteltiin ja osin peilattiin niitä edellä käsiteltyihin tilastoihin.
Lopussa esiin nostetuista kehityskohteista esitettiin kehitysehdotukset tai mikäli ne eivät vielä olleet ajankohtaisia, niin maininta myöhemmin tehtävän tarkastelun tarpeellisuudesta. Energiaviraston valvontamenetelmien muutokset ja yleinen maailman tilanne luovat epävarmuuksia toimintaympäristöön. Epävarmuuksien vuoksi ei suuria muutoksia kannata tehdä, vaan jatkaa pitkälti hyväksi osoittautunein toimintamallein ja tehdä pieniä toimintaa kehittäviä muutoksia. Repairing faults and restoring power are essential parts of the distribution system operator’s service. With effective operational models DSO can ensure grid safety and minimize costs caused by interruptions. At the same time, effective outage management and its procedures are important to be able to offer high quality service to customers. Some DSOs have out-sourced the fieldwork to their contractors and thus it’s important to have contracts and operational models that are thought through.
In this work, the goal is to review Elenia’s outage management operational models with contractors and how the operational environment is changing. Elenia’s grid has been split into 20 smaller contract areas. Each area is maintained by Elenia’s regional partner and so those partners oversee outage management in their area. The regional partner contract period is ending and the new one will begin in 2024. The new contract period offers a good opportunity for doing changes to the contracts or operational models. In this work the goal is to review if there are things that need improving or changing. The scope is on normal fault repair and major disturbances. Outside of the scope are left high-voltage distribution grid (≥ 110 kV) and operational models that are not directly linked to fault repairing partners.
Current operational models were first reviewed by analyzing work orders from the years 2017 to 2021. The goal was to see if there are any trends or unexplained deviations. After that same thing was done to interruption statistics from the same period. No trends or unexplained deviations were discovered but the regional distinction and yearly divergence were noticeable.
Different strengths and weaknesses were identified based on different conversations, meetings relating to outage management and through operational work. They were reviewed and some were compared with earlier statistics.
In the end development proposals, based on the different things that came up, were presented. Changes to the current regulatory period and the general world situation create many uncertainties in the operational environment. Because of the uncertainties, big changes to the current operational models are not recommended. It's better to do only small changes to improve the outage management.
Työssä tarkastellaan Elenian vianhoidon nykyisiä toimintamalleja ja toimintaympäristön kehitystä. Elenialla vianhoito kuuluu osaksi Elenian alueellisten verkonrakennusurakoitsijoiden, aluekumppaneiden, sopimuksia. Aluekumppaneiden sopimuskausi on vaihtumassa, jonka vuoksi onkin ajankohtaista kartoittaa mahdolliset muutostarpeet alkavaa sopimuskautta silmällä pitäen. Työssä käsitellään normaalia vianhoitoa ja suurhäiriötoimintaa. Tarkastelusta rajattiin pois suurjännitteinen jakeluverkko ja työn ulkopuolelle jätettiin myös toimintamallit ja käytännöt, jotka eivät liity suoraan vianhoitoa suorittavien urakointikumppaneiden toimintaan.
Nykyisiä toimintamalleja tutkittiin ensin vuosien 2017–2021 vikatyötilauksia tarkastelemalla ja tutkimalla mahdollisia trendejä ja poikkeamia. Sen jälkeen tarkasteluun otettiin samalta ajan jaksolta Elenian keskeytystiedot ja tehtiin niille vastaava tarkastelu. Yllättäviä tai merkittäviä poikkeamia ei tarkastelussa noussut esiin, mutta eri alueiden ja erilaisten vuosien vaikutus vikamäärissä tuli selvästi esille.
Erilaisista keskusteluista, operatiivisen tekemisen kautta ja vianhoitoa koskevien palaverien pohjalta pyrittiin tunnistamaan toimintamallin heikkouksia ja vahvuuksia. Niitä tarkasteltiin ja osin peilattiin niitä edellä käsiteltyihin tilastoihin.
Lopussa esiin nostetuista kehityskohteista esitettiin kehitysehdotukset tai mikäli ne eivät vielä olleet ajankohtaisia, niin maininta myöhemmin tehtävän tarkastelun tarpeellisuudesta. Energiaviraston valvontamenetelmien muutokset ja yleinen maailman tilanne luovat epävarmuuksia toimintaympäristöön. Epävarmuuksien vuoksi ei suuria muutoksia kannata tehdä, vaan jatkaa pitkälti hyväksi osoittautunein toimintamallein ja tehdä pieniä toimintaa kehittäviä muutoksia.
In this work, the goal is to review Elenia’s outage management operational models with contractors and how the operational environment is changing. Elenia’s grid has been split into 20 smaller contract areas. Each area is maintained by Elenia’s regional partner and so those partners oversee outage management in their area. The regional partner contract period is ending and the new one will begin in 2024. The new contract period offers a good opportunity for doing changes to the contracts or operational models. In this work the goal is to review if there are things that need improving or changing. The scope is on normal fault repair and major disturbances. Outside of the scope are left high-voltage distribution grid (≥ 110 kV) and operational models that are not directly linked to fault repairing partners.
Current operational models were first reviewed by analyzing work orders from the years 2017 to 2021. The goal was to see if there are any trends or unexplained deviations. After that same thing was done to interruption statistics from the same period. No trends or unexplained deviations were discovered but the regional distinction and yearly divergence were noticeable.
Different strengths and weaknesses were identified based on different conversations, meetings relating to outage management and through operational work. They were reviewed and some were compared with earlier statistics.
In the end development proposals, based on the different things that came up, were presented. Changes to the current regulatory period and the general world situation create many uncertainties in the operational environment. Because of the uncertainties, big changes to the current operational models are not recommended. It's better to do only small changes to improve the outage management.