DAC7-direktiivin mukainen raportointivelvoite: Jakamis- ja keikkataloudesta saatavat tiedot henkilökohtaisen tulon verotuksessa
Ranta-Ylitalo, Juho (2022)
Ranta-Ylitalo, Juho
2022
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209016861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202209016861
Tiivistelmä
Alustatalous, eli digitaalisten alustojen välityksellä tapahtuva tavaroiden ja palveluiden vaihdanta yleistyy teknologisen kehityksen myötä. Alustataloudessa saatujen tulojen ilmoittamatta jättäminen yhdistettynä tehokkaiden verovalvontakeinojen puuttumiseen on johtanut Euroopan unionissa huoleen verovajeen kasvusta. Tämän ongelman ratkaisua tavoitellaan virka-apudirektiivin 2011/16/EU (DAC) muutosdirektiivillä 2021/514/EU (DAC7), jonka myötä alustatalouden toimijoille asetetaan velvoite raportoida veroviranomaiselle tiedot alustojen välityksellä muodostuneista tuloista. Jakamis- ja keikkatalous ovat osa alustatalouden kokonaisuutta ja niiden kautta muodostuneiden tulojen ilmoittamatta jättämiseen liittyvä haaste on tunnistettu myös Suomessa.
Tutkimuksen aiheena on Verohallinnon tietotarpeen, tehokkaan verotusmenettelyn sekä jakamis- ja keikkatalouteen liittyvien aineellisten verokysymysten välinen yhteys. Tavoitteena on selvittää, miten DAC7 mukainen alustatalouden toimijoille säädettävä raportointivelvoite vastaa Verohallinnon tietotarpeeseen jakamis- ja keikkataloudessa muodostuvista luonnollisten henkilöiden saamista tuloista. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan raportoinnin piiriin kuuluvien tietojen käytettävyyttä luonnollisen henkilön esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa verotusmenettelyssä. Mainittujen päämäärien ohella arvioidaan kevytyrittäjyyden sekä jakamis- ja keikkatalouden ilmiöiden rajapinnalla muodostuvia verotuksellisia kysymyksiä. Tutkimus on laadittu Verohallinnon toimeksiannosta.
Tutkimuksessa haetaan vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Mitkä ovat Verohallinnon tietotarpeet jakamis- ja keikkataloudessa syntyvistä tuloista henkilökohtaisen tulon verotuksessa? 2) Mikä on direktiivillä 2021/514/EU muutetun virka-apudirektiivin 2011/16/EU uuden 8 ac artiklan jakamis- ja keikkataloutta koskevan raportointivelvoitteen oikeudellinen sisältö? 3) Kuinka yhdenmukainen virka-apudirektiivin 2011/16/EU uuden 8 ac artiklan raportointivelvoite on ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä esitetyn tietotarpeen kanssa ja millä edellytyksin direktiivin raportointivelvoitteen piiriin kuuluvia tietoja voidaan käyttää esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa verotusmenettelyssä?
Toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen vastataan oikeusdogmaattisen metodin avulla. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastataan tämän ohella myös empiiristä aineistoa ja sen käsittelyyn sovellettavaa sisällönanalyysiä hyödyntämällä, eli kvalitatiivisen tutkimuksen metodologiaa käyttäen. Laadullinen aineisto muodostuu kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Haastattelut tukevat tutkimuksen muuta tausta-aineistoa ja mahdollistavat kokonaiskuvan muodostamisen yhtäältä Verohallinnon jakamis- ja keikkataloustuloja koskevasta tietotarpeesta ja toisaalta jakamis- ja keikkatalouden sekä kevytyrittäjyyden ilmiöiden välisestä suhteesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat raportointivelvoitteen perusteella saatavien tietojen olevan pääsääntöisesti Verohallinnon tietotarpeen mukaisia. Saatavien tietojen yksityiskohtaisuus ei välittömästi mahdollista tietojen hyödyntämistä automaattisessa päätöksenteossa esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa menettelyssä. Tiedoista on kuitenkin hyötyä riskianalyysiin perustuvassa harmaan talouden torjunnassa ja vertailuaineistona verovalvonnassa.
Tutkimuksen aiheena on Verohallinnon tietotarpeen, tehokkaan verotusmenettelyn sekä jakamis- ja keikkatalouteen liittyvien aineellisten verokysymysten välinen yhteys. Tavoitteena on selvittää, miten DAC7 mukainen alustatalouden toimijoille säädettävä raportointivelvoite vastaa Verohallinnon tietotarpeeseen jakamis- ja keikkataloudessa muodostuvista luonnollisten henkilöiden saamista tuloista. Lisäksi tutkimuksessa arvioidaan raportoinnin piiriin kuuluvien tietojen käytettävyyttä luonnollisen henkilön esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa verotusmenettelyssä. Mainittujen päämäärien ohella arvioidaan kevytyrittäjyyden sekä jakamis- ja keikkatalouden ilmiöiden rajapinnalla muodostuvia verotuksellisia kysymyksiä. Tutkimus on laadittu Verohallinnon toimeksiannosta.
Tutkimuksessa haetaan vastausta seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Mitkä ovat Verohallinnon tietotarpeet jakamis- ja keikkataloudessa syntyvistä tuloista henkilökohtaisen tulon verotuksessa? 2) Mikä on direktiivillä 2021/514/EU muutetun virka-apudirektiivin 2011/16/EU uuden 8 ac artiklan jakamis- ja keikkataloutta koskevan raportointivelvoitteen oikeudellinen sisältö? 3) Kuinka yhdenmukainen virka-apudirektiivin 2011/16/EU uuden 8 ac artiklan raportointivelvoite on ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä esitetyn tietotarpeen kanssa ja millä edellytyksin direktiivin raportointivelvoitteen piiriin kuuluvia tietoja voidaan käyttää esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa verotusmenettelyssä?
Toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen vastataan oikeusdogmaattisen metodin avulla. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastataan tämän ohella myös empiiristä aineistoa ja sen käsittelyyn sovellettavaa sisällönanalyysiä hyödyntämällä, eli kvalitatiivisen tutkimuksen metodologiaa käyttäen. Laadullinen aineisto muodostuu kahdesta asiantuntijahaastattelusta. Haastattelut tukevat tutkimuksen muuta tausta-aineistoa ja mahdollistavat kokonaiskuvan muodostamisen yhtäältä Verohallinnon jakamis- ja keikkataloustuloja koskevasta tietotarpeesta ja toisaalta jakamis- ja keikkatalouden sekä kevytyrittäjyyden ilmiöiden välisestä suhteesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat raportointivelvoitteen perusteella saatavien tietojen olevan pääsääntöisesti Verohallinnon tietotarpeen mukaisia. Saatavien tietojen yksityiskohtaisuus ei välittömästi mahdollista tietojen hyödyntämistä automaattisessa päätöksenteossa esitäytettyyn veroilmoitukseen perustuvassa menettelyssä. Tiedoista on kuitenkin hyötyä riskianalyysiin perustuvassa harmaan talouden torjunnassa ja vertailuaineistona verovalvonnassa.