Unkarilaisten suomen kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatio ja toimijuus : Kyselyaineistoon perustuva tutkimus suomea vieraana kielenä käyttävien unkarilaisten parissa
Aro, Leena (2022)
Aro, Leena
2022
Suomen kielen maisteriohjelma - Master's Programme in Finnish Language
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208316832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208316832
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee unkarilaisten suomen kielen opiskelijoiden opiskelu- ja oppimismotivaatiota sekä toimijuutta suomen kielen käyttäjinä kyselyaineiston valossa. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, mikä saa unkarilaiset yliopisto-opiskelijat aloittamaan suomen kielen opiskelun ja jatkamaan sitä, sekä tarkastella, mitkä tekijät motivoivat tähän ja mitkä vastaavasti vähentävät motivaatiota opiskelua kohtaan. Lisäksi tavoitteena on ollut selvittää, miten opiskelijat kuvaavat suomen kielen käyttämistään niin formaaleissa kuin epäformaaleissakin tilanteissa, ja miltä suomen kielen tulevaisuus näyttäytyy unkarilaisten suomen kielen yliopisto-opiskelijoiden silmissä. Analyysin kohteena on siis suomen kieltä koskevan motivaation ja toimijuuden tutkiminen unkarilaisten suomea vieraana kielenä opiskelevien antamien kyselyvastausten perusteella.
Tutkielman aineisto koostuu 13 unkarilaisen suomen kielen opiskelijan tai vastavalmistuneen vastauksista sähköiseen kyselylomakkeeseen. Aineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake kolmeen unkarilaiseen yliopistoon, joissa opetetaan suomea. Kyseisten yliopistojen suomen opettajat saivat jakaa lomaketta oppilailleen parhaaksi näkemällään tavalla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui vapaa-ajalla. Kyselylomake oli suomenkielinen ja koostui motivaatiota ja toimijuutta käsittelevistä kysymyksistä, ja se sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin pääasiassa laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Aineiston laadulliseen analyysiin perustuvien tulosten mukaan unkarilaisilla suomen kielen opiskelijoilla on monia syitä aloittaa suomen opiskelu, mutta yhdistäviä tekijöitä tutkitussa joukossa ovat esimerkiksi ystävät ja sukulaiset, henkilökohtaiset mielenkiinnonkohteet, suomen kieleen ja kulttuuriin liittyvät syyt sekä käytännön syyt. Motivaatiosyyt opiskelun jatkamiseen ovat pitkälti samoja kuin aloitussyyt, mutta opiskelumotivaatiota lisää usein myös oman edistymisen huomaaminen. Vastaavasti motivaatiota vähentää erityisesti se, että opiskelijat kokevat tekevänsä kielenkäytössä virheitä vielä monen vuoden opiskelun jälkeenkin.
Unkarilaiset suomen kielen opiskelijat näyttävät tässä tutkitun pienehkön otannan mukaan käyttävän suomea erittäin moninaisissa tilanteissa ja hyödyntävän näitä tilanteita aktiivisesti kieltä oppiakseen. Opiskelijat myös vaikuttavat käyttävän suomea mielellään ja ovat innokkaita ja kiinnostuneita suomen kielen opiskelun tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Tuloksia tulkitessa on otettava huomioon kyselyyn vastaamisen vapaaehtoisuus ja mahdollinen miellyttämisvinouma. Kaikilla opiskelijoilla oli saatujen vastausten perusteella kuitenkin opintojen alkaessa tai niiden edetessä toiveita ja tavoitteita suomen kieleen liittyen joko työn tai Suomeen muuton näkökulmasta.
Tutkimus liittyy sekä suomen kielen että motivaation ja toimijuuden tutkimuskenttään, ja tuo suppeasta otannastaan huolimatta tutkimustietoa siitä, miksi ja miten suomen kieltä opiskellaan ja käytetään vieraana kielenä Unkarissa. Se myös vahvistaa joitakin aiempia tutkimustuloksia, joita on saatu vieraan kielen ja erityisesti suomea vieraana kielenä opiskelevien keskuudessa kielenoppimisen motivaatiotekijöistä.
Tutkielman aineisto koostuu 13 unkarilaisen suomen kielen opiskelijan tai vastavalmistuneen vastauksista sähköiseen kyselylomakkeeseen. Aineisto kerättiin lähettämällä kyselylomake kolmeen unkarilaiseen yliopistoon, joissa opetetaan suomea. Kyseisten yliopistojen suomen opettajat saivat jakaa lomaketta oppilailleen parhaaksi näkemällään tavalla. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista ja tapahtui vapaa-ajalla. Kyselylomake oli suomenkielinen ja koostui motivaatiota ja toimijuutta käsittelevistä kysymyksistä, ja se sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin pääasiassa laadullisen sisällönanalyysin menetelmiä käyttäen.
Aineiston laadulliseen analyysiin perustuvien tulosten mukaan unkarilaisilla suomen kielen opiskelijoilla on monia syitä aloittaa suomen opiskelu, mutta yhdistäviä tekijöitä tutkitussa joukossa ovat esimerkiksi ystävät ja sukulaiset, henkilökohtaiset mielenkiinnonkohteet, suomen kieleen ja kulttuuriin liittyvät syyt sekä käytännön syyt. Motivaatiosyyt opiskelun jatkamiseen ovat pitkälti samoja kuin aloitussyyt, mutta opiskelumotivaatiota lisää usein myös oman edistymisen huomaaminen. Vastaavasti motivaatiota vähentää erityisesti se, että opiskelijat kokevat tekevänsä kielenkäytössä virheitä vielä monen vuoden opiskelun jälkeenkin.
Unkarilaiset suomen kielen opiskelijat näyttävät tässä tutkitun pienehkön otannan mukaan käyttävän suomea erittäin moninaisissa tilanteissa ja hyödyntävän näitä tilanteita aktiivisesti kieltä oppiakseen. Opiskelijat myös vaikuttavat käyttävän suomea mielellään ja ovat innokkaita ja kiinnostuneita suomen kielen opiskelun tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Tuloksia tulkitessa on otettava huomioon kyselyyn vastaamisen vapaaehtoisuus ja mahdollinen miellyttämisvinouma. Kaikilla opiskelijoilla oli saatujen vastausten perusteella kuitenkin opintojen alkaessa tai niiden edetessä toiveita ja tavoitteita suomen kieleen liittyen joko työn tai Suomeen muuton näkökulmasta.
Tutkimus liittyy sekä suomen kielen että motivaation ja toimijuuden tutkimuskenttään, ja tuo suppeasta otannastaan huolimatta tutkimustietoa siitä, miksi ja miten suomen kieltä opiskellaan ja käytetään vieraana kielenä Unkarissa. Se myös vahvistaa joitakin aiempia tutkimustuloksia, joita on saatu vieraan kielen ja erityisesti suomea vieraana kielenä opiskelevien keskuudessa kielenoppimisen motivaatiotekijöistä.