Lapsen tunne- ja vireystilan vaikutukset lukivalmiuksien kehittymiseen ESKO Siili -intervention aikana
Pollari, Eveliina (2022)
Pollari, Eveliina
2022
Psykologian maisteriohjelma - Master's Programme in Psychology
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208306818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208306818
Tiivistelmä
Luku- ja kirjoitustaidot ovat merkittävässä roolissa oppimisprosesseissa, sillä ne ovat keskeinen perusta tekstien käyttämiselle oppimisen välineenä. Kuitenkin noin kymmenesosalle suomalaisista lapsista peruslukutaidon saavuttaminen on sen verran haasteellista, että he tarvitsevat yksilöllistä tukea lukitaitojen kehittämiseen. Lukivalmiudet ovat lukitaitoja edeltäviä kielellisiä taitoja, jotka ovat havaittavissa lapsella jo ennen kouluikää.
Varhaisella lukivalmiuksien kuntoutuksella on havaittu olevan ennaltaehkäisevä vaikutus myöhempien lukivaikeuksien kehittymiseen. Kehittyvien lukitaitojen haasteiden tukemisessa on tärkeää huomioida motivaatiota sekä siihen yhteydessä olevien tekijöiden vaikutusta. Tunne- ja vireystilan on havaittu olevan yhteydessä motivaatioon ja oppimiseen liitettyyn kiinnostukseen, minkä kautta ne heijastuvat oppimisen lopputuloksiin. Aikaisempi tieto tunne- ja vireystilan vaikutuksesta oppimiseen on painottunut yliopisto-opiskelijoihin, eikä tutkimustietoa alle kouluikäisten tunne- ja vireystilan vaikutuksista oppimiseen ole ollut tiedettävästi lainkaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia tunne- ja vireystiloja lapsilla oli ollut ESKO Siili -intervention aikana, sekä oliko lapsen tunne- ja vireystilalla vaikutuksia lukivalmiuksien kehittymiseen. Lapsen lukivalmiuksien kehittymistä seurattiin kirjaintuntemuksen ja fonologisen tietoisuuden osa-alueilta. Tutkittavat lapset osallistuivat esiopetuskeväänsä aikana ESKO Siili -interventioon, jonka tarkoituksena oli herätellä kiinnostusta ja motivaatiota lukemista kohtaan myönteisessä ilmapiirissä. Tutkimukseen osallistuneilla lapsilla oli todettu tuen tarvetta lukivalmiuksien kehittymisessä. ESKO Siili -interventio oli osana Tampereen kaupungissa kehitettyä Siilipolku-mallia, jonka tarkoituksena oli tunnistaa ja tukea lapsia, jotka tarvitsevat tukea lukivalmiuksien ja lukitaitojen kehittymisessä. Lapsen lukivalmiuksien kehittymistä intervention aikana tutkittiin LUKIVA- ja Sanat paloiksi -arviointimenetelmillä. Interventioryhmiä ohjanneet varhaiskasvatuksen erityisopettajat arvioivat lapsen tunne- ja vireystilaa interventiokerran aikana 5-portaisella Self-Assessment Manikin -mittarilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että lasten tunnetilat olivat olleet pääpiirteittäin positiivisia ja vireystilat optimaalisia tai lievästi korkeita ESKO Siili -intervention aikana. Tutkimuksessa lapsen tunne- ja vireystilalla havaittiin olevan vaikutuksia lukivalmiuksien kehittymiseen siten, että lapsen positiivisen tunnetila ja optimaalinen vireystila yhdessä vaikuttivat myönteisesti lukivalmiuksista fonologisen tietoisuuden kehittymiseen intervention aikana. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että lukivalmiuksien harjoittelussa on hyödyllistä huomioida lapsen tunne- ja vireystilaa oppimistilanteiden aikana jo esiopetusiässä.
Varhaisella lukivalmiuksien kuntoutuksella on havaittu olevan ennaltaehkäisevä vaikutus myöhempien lukivaikeuksien kehittymiseen. Kehittyvien lukitaitojen haasteiden tukemisessa on tärkeää huomioida motivaatiota sekä siihen yhteydessä olevien tekijöiden vaikutusta. Tunne- ja vireystilan on havaittu olevan yhteydessä motivaatioon ja oppimiseen liitettyyn kiinnostukseen, minkä kautta ne heijastuvat oppimisen lopputuloksiin. Aikaisempi tieto tunne- ja vireystilan vaikutuksesta oppimiseen on painottunut yliopisto-opiskelijoihin, eikä tutkimustietoa alle kouluikäisten tunne- ja vireystilan vaikutuksista oppimiseen ole ollut tiedettävästi lainkaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia tunne- ja vireystiloja lapsilla oli ollut ESKO Siili -intervention aikana, sekä oliko lapsen tunne- ja vireystilalla vaikutuksia lukivalmiuksien kehittymiseen. Lapsen lukivalmiuksien kehittymistä seurattiin kirjaintuntemuksen ja fonologisen tietoisuuden osa-alueilta. Tutkittavat lapset osallistuivat esiopetuskeväänsä aikana ESKO Siili -interventioon, jonka tarkoituksena oli herätellä kiinnostusta ja motivaatiota lukemista kohtaan myönteisessä ilmapiirissä. Tutkimukseen osallistuneilla lapsilla oli todettu tuen tarvetta lukivalmiuksien kehittymisessä. ESKO Siili -interventio oli osana Tampereen kaupungissa kehitettyä Siilipolku-mallia, jonka tarkoituksena oli tunnistaa ja tukea lapsia, jotka tarvitsevat tukea lukivalmiuksien ja lukitaitojen kehittymisessä. Lapsen lukivalmiuksien kehittymistä intervention aikana tutkittiin LUKIVA- ja Sanat paloiksi -arviointimenetelmillä. Interventioryhmiä ohjanneet varhaiskasvatuksen erityisopettajat arvioivat lapsen tunne- ja vireystilaa interventiokerran aikana 5-portaisella Self-Assessment Manikin -mittarilla.
Tutkimuksessa havaittiin, että lasten tunnetilat olivat olleet pääpiirteittäin positiivisia ja vireystilat optimaalisia tai lievästi korkeita ESKO Siili -intervention aikana. Tutkimuksessa lapsen tunne- ja vireystilalla havaittiin olevan vaikutuksia lukivalmiuksien kehittymiseen siten, että lapsen positiivisen tunnetila ja optimaalinen vireystila yhdessä vaikuttivat myönteisesti lukivalmiuksista fonologisen tietoisuuden kehittymiseen intervention aikana. Tutkimuksen tulokset antoivat viitteitä siitä, että lukivalmiuksien harjoittelussa on hyödyllistä huomioida lapsen tunne- ja vireystilaa oppimistilanteiden aikana jo esiopetusiässä.