Taaperot tunnetaitojen äärellä : Myötätuntoteot alle 3 -vuotiaiden varhaiskasvatuksessa
Peltomäki, Jenni (2022)
Peltomäki, Jenni
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208306804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208306804
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä alle 3-vuotiaiden ryhmissä ilmenevistä myötätuntoteoista sekä menetelmistä, joilla lapsia voidaan tukea myötätuntotekoihin. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta pienten lasten myötätuntoteoista ja tunnetaidoista sekä kiinnittää näihin huomiota osana kokonaisvaltaista, hyvinvoivaa kasvua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisesti puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa keväällä 2022. Vastauksia kyselyyn saatiin 11 kappaletta varhaiskasvatuksen opettajilta, joilla on kokemusta alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelystä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa nousi esiin kolme tapaa osoittaa myötätuntoa: fyysinen, verbaalinen ja nonverbaalinen. Fyysinen myötätuntoteko pitää sisällään konkreettisia tekoja, joiden avulla toisen mielipahaa pyritään vähentämään. Näitä on muun muassa silittäminen, halaaminen, lohduttavan esineen antaminen ja auttaminen. Verbaalinen myötätuntoteko puolestaan keskittyy sanalliseen lohduttamiseen, keskusteluun ja kannustamiseen. Nonverbaalisessa myötätuntoteossa toisen kokemaan mielipahaan havahdutaan, tunteeseen samaistutaan tai se huomioidaan elein. Tutkimuksen mukaan lasta voidaan tukea ja kannustaa myötätuntotekoihin ryhmän sisäisen vuorovaikutuksen kautta sekä pedagogisen toiminnan avulla.
Tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa on tunnistettavissa laajasti erilaisia myötätuntotekoja. Varhaiskasvatuksen opettajilta löytyy moninaisia keinoja tukea lasta myötätuntotekoon tilanteesta riippuen. Tutkimustuloksia tarkastellessa tulee kuitenkin muistaa lasten yksilöllinen kehitys sekä ryhmän sisäinen ikäjakauma. Vaikka pienet lapset ovat kykeneväisiä laajalti myötätuntotekoihin, on varhaiskasvattajan rooli myötätuntoisen kohtaamisen tukemiseen ja kannustamiseen suuri.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisesti puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kysely toteutettiin Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa keväällä 2022. Vastauksia kyselyyn saatiin 11 kappaletta varhaiskasvatuksen opettajilta, joilla on kokemusta alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelystä. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa nousi esiin kolme tapaa osoittaa myötätuntoa: fyysinen, verbaalinen ja nonverbaalinen. Fyysinen myötätuntoteko pitää sisällään konkreettisia tekoja, joiden avulla toisen mielipahaa pyritään vähentämään. Näitä on muun muassa silittäminen, halaaminen, lohduttavan esineen antaminen ja auttaminen. Verbaalinen myötätuntoteko puolestaan keskittyy sanalliseen lohduttamiseen, keskusteluun ja kannustamiseen. Nonverbaalisessa myötätuntoteossa toisen kokemaan mielipahaan havahdutaan, tunteeseen samaistutaan tai se huomioidaan elein. Tutkimuksen mukaan lasta voidaan tukea ja kannustaa myötätuntotekoihin ryhmän sisäisen vuorovaikutuksen kautta sekä pedagogisen toiminnan avulla.
Tutkimuksen mukaan alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatuksessa on tunnistettavissa laajasti erilaisia myötätuntotekoja. Varhaiskasvatuksen opettajilta löytyy moninaisia keinoja tukea lasta myötätuntotekoon tilanteesta riippuen. Tutkimustuloksia tarkastellessa tulee kuitenkin muistaa lasten yksilöllinen kehitys sekä ryhmän sisäinen ikäjakauma. Vaikka pienet lapset ovat kykeneväisiä laajalti myötätuntotekoihin, on varhaiskasvattajan rooli myötätuntoisen kohtaamisen tukemiseen ja kannustamiseen suuri.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]