Testausosaston laatupoikkeamaprosessin kehittäminen
Santa-Paavola, Rasmus (2022)
Santa-Paavola, Rasmus
2022
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208296787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208296787
Tiivistelmä
Yritysten välinen kilpailu markkinoilla ajaa ne jatkuvasti kehittämään toimintaansa ja keskittymään menestystekijöihin. Valmistavan teollisuuden menestystekijöinä keskeisessä osassa ovat laadukkaat tuotteet. Valmiiden tuotteiden testaus on tärkeässä osassa laadukkaiden tuotteiden valmistusta. Tässä diplomityössä tutkitaan kohdeyrityksen testausosaston laatupoikkeamaprosessia, jonka avulla havaitut laatupoikkeamat käsitellään. Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimii työkoneita valmistava teknologiayritys. Tutkimus keskittyy kohdeyrityksen valmiiden tuotteiden testausosastoon ja sen laatupoikkeamien käsittelyprosessiin. Kohdeyrityksen tuotanto on pääasiallisesti projektituotantoa ja tuotteet räätälöidään asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Valmistettavat koneet ovat teknisesti korkeatasoisia ja asiakkaan valittavissa olevia optioita on paljon.
Testausosastolla on keskeinen rooli tuotteiden laadunvarmistuksessa ja siellä ilmeneekin suurin osa koneiden laatupoikkeamista. Testausosastolla kirjataan satoja laatupoikkeamailmoituksia kuukaudessa, ja testausosaston laatupoikkeamat edustavat suurta osaa kaikista kirjatuista laatupoikkeamista. Tuotannon loppupäässä havaittavien laatupoikkeamien korjaamiseen on hyvin rajallisesti aikaa. Ongelmat ovat usein monimutkaisia ja niiden selvittäminen vaatii prosessissa toimivien sidosryhmien yhteistyötä. Testausosaston kuormitus on ajoittain suurta ja prosessiin osallistuva henkilökunta työllistettyä.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää ratkaisuja laatupoikkeamien prosessointiin liittyvän työmäärän vähentämiseksi testausosastolta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään prosessin nykytila ja ongelmakohdat sekä luomaan havaittujen ongelmien pohjalta kehitysehdotukset toiminnan kehittämiseksi. Tutkimus suoritetaan tapaustutkimuksena, jonka avulla analysoidaan testausosaston laatupoikkeamaprosessia. Tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluita ja ha-vainnointia. Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään kohdeyrityksen tietojärjestelmästä saatavaa sekundääridataa tukemaan havaintoja.
Haastattelujen ja havainnoinnin avulla pyrittiin luomaan kuva eri osastojen toiminnasta prosessissa ja selvittämään prosessin nykytila sekä ongelmakohdat. Empiirisen tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittämään prosessin kehityskohteet ja luomaan näiden pohjalta kehitystoimenpiteitä toiminnan parantamiseksi.
Hankitun aineiston avulla pystyttiin hahmottamaan prosessin ongelmat. Havaittuja ongelmia analysoimalla havaittiin prosessiin vaikuttavat juurisyyt. Näitä olivat testauksen laadunohjauksen resurssit, tiedonkulun ongelmat sekä laatupoikkeamien käsittelyyn käytettävän tietojärjestelmän puutteet. Juurisyiden tunnistamiseksi luotiin prosessin työkuormaan vaikuttavista tekijöistä syy-seuraus-analyysi, jonka avulla tilannetta pyrittiin hahmottamaan. Tutkimuksen havaintojen pohjalta luotiin myös arvovirtakuvaus, jonka avulla pyrittiin havainnollistamaan prosessin informaatiovirtoja.
Tutkimuksessa kävi ilmi laatupoikkeamien hallinnan koostuvan usean tahon yhteistyöstä, jonka takia näiden tahojen yhteistoiminnan ja erityisesti tiedonkulun nähtiin olevan keskeisessä osassa. Nykyaikaisessa tuotantoympäristössä tiedonkulku perustuu vahvasti tietojärjestelmiin, jonka takia tietojärjestelmien rooli nähtiin tärkeänä prosessin tehokkuuden kannalta. Laatupoikkeamaprosessiin vaikuttavat kaikki siinä toimivat osastot, jolloin ongelmat yhdellä näistä osastoista vaikuttavat koko prosessiin. Tutkimuksen pohjalta tehtiin kehitysehdotukset, joiden avulla havaittuja ongelmia pyrittiin poistamaan. Valittuja toimenpiteitä olivat laatuilmoitusten parantaminen, laatuilmoitusten priorisoinnin helpottaminen, automaatio-ongelmien tiedonkulun parantaminen, työnjako korjaustoimenpiteiden suorittamiseen ja ohjeistus laatupoikkeamien kirjaamiseen. Näillä toimenpiteillä pyrittiin poistamaan ylimääräistä työtä ja tehostamaan prosessia sekä tukemaan tulevaisuuden kehitystyötä kohdeyrityksessä. Jatkotutkimuksen kohteita voisivat olla tuotannon aikana tehtävien tarkastusten optimointi ja toistuvien ongelmien minimoiminen. Competition in the market between companies drives them to continuously develop their operations and focus on success factors. High quality products are a key factor in the success of the manufacturing industry. Testing of finished products is an important part of manufacturing process of high quality products. This thesis examines the quality deviation process of the case company's testing department, which is used to address the observed quality deviations. The case company of the study is a technology company that manufactures heavy machinery. The study focuses on the case company's finished product testing department and its quality deviation process. The production of the target company is mainly engineer-to-order production and the products are customized to the customer's needs. The machines are technically advanced and there are multiple product options available to the customer.
The testing department plays a key role in quality assurance, and that is where most of the quality deviations are noticed. The testing department generates hundreds of quality deviation reports per month, and the testing department's quality deviations represent a large proportion of all recorded quality deviations. There is very limited time to fix quality deviations at the end of the production process. Problems are often complex and require the co-operation of stakeholders in the process. The workload of the testing department is high, and employees involved in the process are busy.
The objective of the study is to find solutions to reduce the workload related to the processing of quality deviations in the testing department. The goal is to find out the current state of the process, the problem areas, and to create development proposals based on the identified problems. The study is conducted as a case study, which is used to analyze the quality deviation process of the testing department. Interviews and observation are used as research methods. In addition to these, the study utilizes secondary data from the case company's quality system to support the findings.
The objective of the interviews and observation was to create an overview of how different departments worked in part of the process and to find out the current state of the process and problem areas. Based on the empirical study, it was possible to determine the development ar-eas of the process and create development measures to improve operations.
Based on the collected data, it was possible to outline the problems of the process. Analysis of the observed problems revealed the root causes impacting the process. These causes included lack of testing quality control resources, problems with information flow, and issues in the quality system used to handle quality deviations. To identify the root causes, a cause-effect analysis of the factors influencing the workload of the process was created, which was used to outline the situation. Based on the findings of the study, a value stream map of the process was also created to illustrate the information flow.
The research revealed that the management of quality deviations consists of the co-operation of several departments and especially the flow of information was seen to be in key role. In the modern production environment, information flow is strongly based on information systems, so the role of information systems was seen as important in terms of process efficiency. Based on the study, development proposals were made with the objective of eliminating the identified problems. The measures chosen were to improve quality deviation reports, improve the prioritization of quality deviation reports, improve the information flow on automation problems, create a division of labor to fix quality deviations and create guidelines for quality deviations reporting. The objective of these measures was to reduce waste and streamline the process, as well as to support future development work in the case company. Further research may investigate the optimization of inspections during production and the minimization of recurring problems.
Testausosastolla on keskeinen rooli tuotteiden laadunvarmistuksessa ja siellä ilmeneekin suurin osa koneiden laatupoikkeamista. Testausosastolla kirjataan satoja laatupoikkeamailmoituksia kuukaudessa, ja testausosaston laatupoikkeamat edustavat suurta osaa kaikista kirjatuista laatupoikkeamista. Tuotannon loppupäässä havaittavien laatupoikkeamien korjaamiseen on hyvin rajallisesti aikaa. Ongelmat ovat usein monimutkaisia ja niiden selvittäminen vaatii prosessissa toimivien sidosryhmien yhteistyötä. Testausosaston kuormitus on ajoittain suurta ja prosessiin osallistuva henkilökunta työllistettyä.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää ratkaisuja laatupoikkeamien prosessointiin liittyvän työmäärän vähentämiseksi testausosastolta. Tutkimuksessa pyritään selvittämään prosessin nykytila ja ongelmakohdat sekä luomaan havaittujen ongelmien pohjalta kehitysehdotukset toiminnan kehittämiseksi. Tutkimus suoritetaan tapaustutkimuksena, jonka avulla analysoidaan testausosaston laatupoikkeamaprosessia. Tutkimusmenetelminä käytetään haastatteluita ja ha-vainnointia. Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään kohdeyrityksen tietojärjestelmästä saatavaa sekundääridataa tukemaan havaintoja.
Haastattelujen ja havainnoinnin avulla pyrittiin luomaan kuva eri osastojen toiminnasta prosessissa ja selvittämään prosessin nykytila sekä ongelmakohdat. Empiirisen tutkimuksen perusteella pystyttiin määrittämään prosessin kehityskohteet ja luomaan näiden pohjalta kehitystoimenpiteitä toiminnan parantamiseksi.
Hankitun aineiston avulla pystyttiin hahmottamaan prosessin ongelmat. Havaittuja ongelmia analysoimalla havaittiin prosessiin vaikuttavat juurisyyt. Näitä olivat testauksen laadunohjauksen resurssit, tiedonkulun ongelmat sekä laatupoikkeamien käsittelyyn käytettävän tietojärjestelmän puutteet. Juurisyiden tunnistamiseksi luotiin prosessin työkuormaan vaikuttavista tekijöistä syy-seuraus-analyysi, jonka avulla tilannetta pyrittiin hahmottamaan. Tutkimuksen havaintojen pohjalta luotiin myös arvovirtakuvaus, jonka avulla pyrittiin havainnollistamaan prosessin informaatiovirtoja.
Tutkimuksessa kävi ilmi laatupoikkeamien hallinnan koostuvan usean tahon yhteistyöstä, jonka takia näiden tahojen yhteistoiminnan ja erityisesti tiedonkulun nähtiin olevan keskeisessä osassa. Nykyaikaisessa tuotantoympäristössä tiedonkulku perustuu vahvasti tietojärjestelmiin, jonka takia tietojärjestelmien rooli nähtiin tärkeänä prosessin tehokkuuden kannalta. Laatupoikkeamaprosessiin vaikuttavat kaikki siinä toimivat osastot, jolloin ongelmat yhdellä näistä osastoista vaikuttavat koko prosessiin. Tutkimuksen pohjalta tehtiin kehitysehdotukset, joiden avulla havaittuja ongelmia pyrittiin poistamaan. Valittuja toimenpiteitä olivat laatuilmoitusten parantaminen, laatuilmoitusten priorisoinnin helpottaminen, automaatio-ongelmien tiedonkulun parantaminen, työnjako korjaustoimenpiteiden suorittamiseen ja ohjeistus laatupoikkeamien kirjaamiseen. Näillä toimenpiteillä pyrittiin poistamaan ylimääräistä työtä ja tehostamaan prosessia sekä tukemaan tulevaisuuden kehitystyötä kohdeyrityksessä. Jatkotutkimuksen kohteita voisivat olla tuotannon aikana tehtävien tarkastusten optimointi ja toistuvien ongelmien minimoiminen.
The testing department plays a key role in quality assurance, and that is where most of the quality deviations are noticed. The testing department generates hundreds of quality deviation reports per month, and the testing department's quality deviations represent a large proportion of all recorded quality deviations. There is very limited time to fix quality deviations at the end of the production process. Problems are often complex and require the co-operation of stakeholders in the process. The workload of the testing department is high, and employees involved in the process are busy.
The objective of the study is to find solutions to reduce the workload related to the processing of quality deviations in the testing department. The goal is to find out the current state of the process, the problem areas, and to create development proposals based on the identified problems. The study is conducted as a case study, which is used to analyze the quality deviation process of the testing department. Interviews and observation are used as research methods. In addition to these, the study utilizes secondary data from the case company's quality system to support the findings.
The objective of the interviews and observation was to create an overview of how different departments worked in part of the process and to find out the current state of the process and problem areas. Based on the empirical study, it was possible to determine the development ar-eas of the process and create development measures to improve operations.
Based on the collected data, it was possible to outline the problems of the process. Analysis of the observed problems revealed the root causes impacting the process. These causes included lack of testing quality control resources, problems with information flow, and issues in the quality system used to handle quality deviations. To identify the root causes, a cause-effect analysis of the factors influencing the workload of the process was created, which was used to outline the situation. Based on the findings of the study, a value stream map of the process was also created to illustrate the information flow.
The research revealed that the management of quality deviations consists of the co-operation of several departments and especially the flow of information was seen to be in key role. In the modern production environment, information flow is strongly based on information systems, so the role of information systems was seen as important in terms of process efficiency. Based on the study, development proposals were made with the objective of eliminating the identified problems. The measures chosen were to improve quality deviation reports, improve the prioritization of quality deviation reports, improve the information flow on automation problems, create a division of labor to fix quality deviations and create guidelines for quality deviations reporting. The objective of these measures was to reduce waste and streamline the process, as well as to support future development work in the case company. Further research may investigate the optimization of inspections during production and the minimization of recurring problems.