Value Co-Creation in Video Game Modding
Hietanen, Ari (2022)
Hietanen, Ari
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208256738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208256738
Tiivistelmä
Videopelien modifikaatioiden, modien, suosio on jatkuvassa kasvussa peliyhteisöjen keskuudessa. Modeja on ollut 1900-luvun lopulta asti, jolloin ensimmäisiä modeja luotiin ilman firmojen lupia muokkaamalla pelien lähdekoodia. Modien suosio on kasvanut huomattavasti, ja samalla firmojen sekä modausyhteisöjen välinen vuorovaikutus lisääntynyt, minkä seurauksena on syntynyt ympäristöjä, joissa firmat fasilitoivat peliensä modausta. Tämä on laajentanut yhteisölähtöisen lisäsisällön saavutettavuutta, minkä seurauksena yhä suurempi osa pelaajista käyttävät modeja ja kokeilevat modausta. Vaikka tämä pelaajien luoma lisäsisältö ei lähtökohtaisesti ole maksullista, eikä sikäli suoraa kasvata pelin yksittäisestä pelaajasta saamia tuloja, se parantaa pelaajien käyttäjäkokemusta. Tämän seurauksena useammat pelaajat palaavat saman pelin pariin, mikä johtaa pelin suosion kasvuun ja elinkaaren pitenemiseen.
Tämä kirjallisuuskatsaus tutkii näkökulmia arvoon aina filosofisesta kokemuspainotteisesta näkökulmasta klassiseen taloustieteeseen muodostaakseen monipuolisen perustan arvon yhteisluonnin tutkimiselle. Palvelukeskeisen logiikan, prosumption ja modauksen teoreettinen tausta esitellään, minkä jälkeen taustaa laajennetaan viimeaikaisilla havainnollistavilla esimerkeillä modauksesta. Arvonluontia tutkitaan modaajien, yhteisön ja yrityksen välillä yksitellen, ja identifioidaan jokaisen sidosryhmän kokemat arvotyypit, minkä jälkeen vuorovaikutusten välisiä muutosvoimia tarkastellaan yksityiskohtaisemmin.
Erilaisia sidosryhmien kokemia arvotyyppejä löydetään, joista kokemuspainotteinen näkökulma sopii parhaiten yhteisön kokemaan arvoon yritysten saadessa etenkin taloudellista arvoa. Sen sijaan molempia näkökulmia pystytään havaitsemaan modaajissa. Kolmen sidosryhmän yhteisluontisysteemistä löydetään kolme positiivista palautesilmukkaa. Jokainen sidosryhmä on ensisijaisena osallisena ainakin yhdessä silmukassa, mutta etenkin modaajien tärkeys korostuu. Video game modifications, mods, are becoming increasingly common and widespread in gaming communities. Mods have existed since the late 20th century, the early ones being results of the community editing the games’ source code without the publishers’ permissions. Their popularity and the firms’ interaction with the modding communities has increased drastically resulting in environments in which the firms facilitate modding which makes the community-driven creation of additional content more widely accessible. As a result, the more players engage in modding activities. Even though this additional content is generally not paid, and in such sense does not directly increase the revenue per player generated by the game, it does improve the user experience of the community, resulting in more players returning to play the same game while also prolonging the lifespan of the modded game.
This literature review examines views on value, from philosophical experiential viewpoint to classical economics, to form a diverse foundation for the value co-creation examination. The theoretical outline of service-dominant logic, prosumption, and modding is explained, which is then expanded with recent illustrative examples from modding. In the examination of value creation processes between modders, community, and firm, each of the three stakeholders is studied one by one, identifying the nature of perceived value for each, after which the dynamics of the interactions are investigated in greater detail.
Different types of perceived value are discovered on the stakeholders, in which the experiential framework fits well with customers, economic with firm, but both approaches can be seen in the value perceived by modders. Three positive feedback loops are discovered in the co-creation system of the three shareholders. Each stakeholder is primarily involved in at least one of the loops, but the importance of the modders gets particularly emphasized.
Tämä kirjallisuuskatsaus tutkii näkökulmia arvoon aina filosofisesta kokemuspainotteisesta näkökulmasta klassiseen taloustieteeseen muodostaakseen monipuolisen perustan arvon yhteisluonnin tutkimiselle. Palvelukeskeisen logiikan, prosumption ja modauksen teoreettinen tausta esitellään, minkä jälkeen taustaa laajennetaan viimeaikaisilla havainnollistavilla esimerkeillä modauksesta. Arvonluontia tutkitaan modaajien, yhteisön ja yrityksen välillä yksitellen, ja identifioidaan jokaisen sidosryhmän kokemat arvotyypit, minkä jälkeen vuorovaikutusten välisiä muutosvoimia tarkastellaan yksityiskohtaisemmin.
Erilaisia sidosryhmien kokemia arvotyyppejä löydetään, joista kokemuspainotteinen näkökulma sopii parhaiten yhteisön kokemaan arvoon yritysten saadessa etenkin taloudellista arvoa. Sen sijaan molempia näkökulmia pystytään havaitsemaan modaajissa. Kolmen sidosryhmän yhteisluontisysteemistä löydetään kolme positiivista palautesilmukkaa. Jokainen sidosryhmä on ensisijaisena osallisena ainakin yhdessä silmukassa, mutta etenkin modaajien tärkeys korostuu.
This literature review examines views on value, from philosophical experiential viewpoint to classical economics, to form a diverse foundation for the value co-creation examination. The theoretical outline of service-dominant logic, prosumption, and modding is explained, which is then expanded with recent illustrative examples from modding. In the examination of value creation processes between modders, community, and firm, each of the three stakeholders is studied one by one, identifying the nature of perceived value for each, after which the dynamics of the interactions are investigated in greater detail.
Different types of perceived value are discovered on the stakeholders, in which the experiential framework fits well with customers, economic with firm, but both approaches can be seen in the value perceived by modders. Three positive feedback loops are discovered in the co-creation system of the three shareholders. Each stakeholder is primarily involved in at least one of the loops, but the importance of the modders gets particularly emphasized.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6420]