Visualisoinnit päätöksenteon tukena
Oosi, Joel (2022)
Oosi, Joel
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208256737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208256737
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan visualisointien merkitystä päätöksentekoon vaikuttamisessa. Visualisoinnit ovat informaation esittämistä graafisessa muodossa kuvaajien avulla, ja niitä hyödynnetään analytiikan tulosten esittämisessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää visualisointien merkitystä erityisesti kommunikaation näkökulmasta ja tuoda esiin tekijöitä, jotka perustelevat visualisointien tärkeyttä päätöksentekoon vaikuttamisessa. Lisäksi tavoitteena on tutkia, millaisia visualisointien tulisi konkreettisesti olla, jotta niiden avulla kommunikoiminen olisi mahdollisimman tehokasta. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksena, ja tutkimusaineisto koostui yhteensä 27 teoksesta. Tutkimus koostuu visualisointien tarkastelemisesta osana analytiikkaprosessia, visualisointien avulla kommunikoimisesta, sekä päätöksentekoon vaikuttamisesta.
Tutkimus osoittaa visualisointien tärkeyden päätöksentekoon vaikuttamisessa, ympäristössä, jossa data on kaikkien saatavilla. Visualisointien hyödyntäminen päätöksenteossa ja analytiikan tulosten kommunikoinnissa mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen sekä organisaation kehittymisen. Nämä hyödyt realisoituvat kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun visualisointeja käytetään tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksen perusteella hyvässä visualisoinnissa on otettu huomioon, sekä yleisö, että ongelma. Visualisoinnin esitystavan tulisi olla sellainen, että sen avulla on mahdollista vastata liiketoiminnan ongelmaan. Visualisoinnin tulisi olla selkeä, mutta samalla informatiivinen, sillä harhaanjohtavat visualisoinnit aiheuttavat hämmennystä niiden lukijassa ja saattavat johtaa jopa liiketoiminnan kannalta negatiivisiin päätöksiin. Tutkimus osoittaa, että harhaanjohtavuuden välttämiseksi visualisoinneissa tulisi korostaa päätöksenteon kannalta tärkeimpiä asioita, jotta lukijan mielenkiinto ei keskity päätöksenteon kannalta epäoleellisiin tekijöihin. Tutkimuksen perusteella visualisoinneissa tehtävien ratkaisuiden tulisi olla aina perusteltuja. Esimerkiksi onnistunut värien käyttäminen tehostaa visualisointien tulkittavuutta, mutta toisaalta värien käyttäminen väärin vaikeuttaa tulkittavuutta.
Tutkimus osoittaa visualisointien tärkeyden päätöksentekoon vaikuttamisessa, ympäristössä, jossa data on kaikkien saatavilla. Visualisointien hyödyntäminen päätöksenteossa ja analytiikan tulosten kommunikoinnissa mahdollistaa kilpailuedun saavuttamisen sekä organisaation kehittymisen. Nämä hyödyt realisoituvat kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun visualisointeja käytetään tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Tutkimuksen perusteella hyvässä visualisoinnissa on otettu huomioon, sekä yleisö, että ongelma. Visualisoinnin esitystavan tulisi olla sellainen, että sen avulla on mahdollista vastata liiketoiminnan ongelmaan. Visualisoinnin tulisi olla selkeä, mutta samalla informatiivinen, sillä harhaanjohtavat visualisoinnit aiheuttavat hämmennystä niiden lukijassa ja saattavat johtaa jopa liiketoiminnan kannalta negatiivisiin päätöksiin. Tutkimus osoittaa, että harhaanjohtavuuden välttämiseksi visualisoinneissa tulisi korostaa päätöksenteon kannalta tärkeimpiä asioita, jotta lukijan mielenkiinto ei keskity päätöksenteon kannalta epäoleellisiin tekijöihin. Tutkimuksen perusteella visualisoinneissa tehtävien ratkaisuiden tulisi olla aina perusteltuja. Esimerkiksi onnistunut värien käyttäminen tehostaa visualisointien tulkittavuutta, mutta toisaalta värien käyttäminen väärin vaikeuttaa tulkittavuutta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]