Sara Hildénin uusi taidemuseo
Holmlund, Annika (2022)
Holmlund, Annika
2022
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208246707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208246707
Tiivistelmä
Syksyllä 2020 järjestettiin yleinen kansainvälinen arkkitehtuurikilpailu Sara Hildénin uuden taidemuseorakennuksen suunnittelusta. Kilpailulla haettiin korkeatasoista ehdotusta, joka täyttäisi arkkitehtoniset ja teknis-taloudelliset vaatimukset kestävä kehitys huomioiden. Uusi taidemuseo tulee sijoittumaan kulttuurihistoriallisesti merkittävälle Finlaysonin alueelle Tampereen keskustaan. Kilpailun järjestäjinä toimivat keskinäinen työeläkeyhtiö Varma, Sara Hildénin Säätiö ja Tampereen kaupunki.
Tämä diplomityö perustuu Sara Hildénin taidemuseon arkkitehtuurikilpailuun palauttamaani ehdotukseen. Työssä esitellään kilpailun taustoja, kilpailualue ja sen historiaa, sekä kilpailuehdotuksesta jatkokehitelty suunnitelma.
Suunnitelmani lähtökohtana oli suunnitella toiminnallinen ja esteettisesti mielenkiintoinen rakennus, joka ottaa rohkeasti paikkansa näyttävässä tehdasympäristössä olematta liian dominoiva. Suunnitelman arkkitehtonisesti kantava idea kumpuaa ympäristöstä. Rakennuksen pohjamuoto on seurausta pyrkimyksestä säilyttää suunnittelualueella sijaitsevat historiallisesti arvokkaat puut. Rakennusmassan visuaalinen jakaminen pienempiin osiin sujuvoittaa kokemuksellista siirtymää vanhan tehdasmiljöön suurten rakennusten hallitsemalta alueelta pienimittavaavaiselle asuinalueelle.
Finlaysonin alueella hallitseva materiaali on tiili ja se valikoitui julkisivumateriaaliksi myös suunnittelemalleni museorakennukselle. Tiilten väriksi valikoitui vaalea harmaa, jonka ansiosta uusi rakennus erottuu selkeästi vanhasta. Tiili mahdollistaa erilaisten tekstuurien tuomisen julkisivuun. Julkisivuaihe, kangas, on toteutettavissa suuressa mittakaavassa abstraktina reliefiaiheena. Kankaalla on merkittävä yhteys Sara Hildéniin, maalaustaiteeseen, sekä Finlaysonin alueeseen.
Rakennuksen sisätilat noudattavat kilpailuohjelman mukaista tilaohjelmaa. Erityistä huomiota on kiinnitetty näyttelytilojen toimivuuteen ja monimuotoisuuteen kilpailuohjelmassa toivotun eleettömyyden ehdoilla.
Diplomityö sisältää suunnitelmaa käsittelevän osan lisäksi kirjallisen osion. Suunnitelman tukena on kirjallisuuteen nojaavaa pohdintaa taidemuseorakennuksen suhteesta esiteltävään taiteeseen. Osiossa keskitytään taidemuseon visuaalisiin, ja sen kautta toiminnallisiin, ominaisuuksiin sekä taiteen ja museoarkkitehtuurin väliseen vuorovaikutukseen. In autumn 2020, an open international architecture competition was held for the design of the new Sara Hildén Art Museum building. The aim of the competition was to find a high-quality proposal that would meet the architectural and techno-economic requirements while considering sustainability goals. The new museum building will be located in the nationally significant built cultural environment of the Finlayson area in the city center of Tampere. The organizers of the competition were the Varma Mutual Pension Insurance Company, the Sara Hildén Foundation, and the City of Tampere.
This thesis is based on the proposal I submitted to the architecture competition of the Sara Hildén Art Museum. The thesis presents background on the competition, the competition area, and its history, as well as the further developed plan based on the competition proposal.
The premise of my plan was to design a functional and aesthetically interesting building that boldly takes its place in the factory environment without being too domineering. The architecturally supporting idea of the plan springs from the environment. The footprint of the building is the result of an effort to preserve the historically important trees lining the competition area. The visual division of the building mass into smaller parts facilitates the experiential transition from the area dominated by the large old factory buildings to the small-scale residential area.
The dominant material of the buildings of the Finlayson area is brick. I chose brick to be the façade material for my proposed museum building, as well. To help the building stand out from its surroundings, the color of the bricks is light grey. Brick makes it possible to introduce different textures to the facade. The facade subject, fabric, can be implemented on a large scale as an abstract relief in brick. The canvas has a significant connection to both Sara Hildén, the art of painting, and the Finlayson area.
The interior spaces of the building follow the room program provided in the competition program. Special attention was paid to the functionality and diversity of the exhibition spaces under the conditions of the competition program.
In addition to the part presenting the plan, this diploma thesis includes a written section. The design choices are supported by literature-based reflection on the relationship between the museum building, and the art displayed there. The section focuses on the visual, and thereby some functional, characteristics of art museums, as well as the interaction between art and museum architecture.
Tämä diplomityö perustuu Sara Hildénin taidemuseon arkkitehtuurikilpailuun palauttamaani ehdotukseen. Työssä esitellään kilpailun taustoja, kilpailualue ja sen historiaa, sekä kilpailuehdotuksesta jatkokehitelty suunnitelma.
Suunnitelmani lähtökohtana oli suunnitella toiminnallinen ja esteettisesti mielenkiintoinen rakennus, joka ottaa rohkeasti paikkansa näyttävässä tehdasympäristössä olematta liian dominoiva. Suunnitelman arkkitehtonisesti kantava idea kumpuaa ympäristöstä. Rakennuksen pohjamuoto on seurausta pyrkimyksestä säilyttää suunnittelualueella sijaitsevat historiallisesti arvokkaat puut. Rakennusmassan visuaalinen jakaminen pienempiin osiin sujuvoittaa kokemuksellista siirtymää vanhan tehdasmiljöön suurten rakennusten hallitsemalta alueelta pienimittavaavaiselle asuinalueelle.
Finlaysonin alueella hallitseva materiaali on tiili ja se valikoitui julkisivumateriaaliksi myös suunnittelemalleni museorakennukselle. Tiilten väriksi valikoitui vaalea harmaa, jonka ansiosta uusi rakennus erottuu selkeästi vanhasta. Tiili mahdollistaa erilaisten tekstuurien tuomisen julkisivuun. Julkisivuaihe, kangas, on toteutettavissa suuressa mittakaavassa abstraktina reliefiaiheena. Kankaalla on merkittävä yhteys Sara Hildéniin, maalaustaiteeseen, sekä Finlaysonin alueeseen.
Rakennuksen sisätilat noudattavat kilpailuohjelman mukaista tilaohjelmaa. Erityistä huomiota on kiinnitetty näyttelytilojen toimivuuteen ja monimuotoisuuteen kilpailuohjelmassa toivotun eleettömyyden ehdoilla.
Diplomityö sisältää suunnitelmaa käsittelevän osan lisäksi kirjallisen osion. Suunnitelman tukena on kirjallisuuteen nojaavaa pohdintaa taidemuseorakennuksen suhteesta esiteltävään taiteeseen. Osiossa keskitytään taidemuseon visuaalisiin, ja sen kautta toiminnallisiin, ominaisuuksiin sekä taiteen ja museoarkkitehtuurin väliseen vuorovaikutukseen.
This thesis is based on the proposal I submitted to the architecture competition of the Sara Hildén Art Museum. The thesis presents background on the competition, the competition area, and its history, as well as the further developed plan based on the competition proposal.
The premise of my plan was to design a functional and aesthetically interesting building that boldly takes its place in the factory environment without being too domineering. The architecturally supporting idea of the plan springs from the environment. The footprint of the building is the result of an effort to preserve the historically important trees lining the competition area. The visual division of the building mass into smaller parts facilitates the experiential transition from the area dominated by the large old factory buildings to the small-scale residential area.
The dominant material of the buildings of the Finlayson area is brick. I chose brick to be the façade material for my proposed museum building, as well. To help the building stand out from its surroundings, the color of the bricks is light grey. Brick makes it possible to introduce different textures to the facade. The facade subject, fabric, can be implemented on a large scale as an abstract relief in brick. The canvas has a significant connection to both Sara Hildén, the art of painting, and the Finlayson area.
The interior spaces of the building follow the room program provided in the competition program. Special attention was paid to the functionality and diversity of the exhibition spaces under the conditions of the competition program.
In addition to the part presenting the plan, this diploma thesis includes a written section. The design choices are supported by literature-based reflection on the relationship between the museum building, and the art displayed there. The section focuses on the visual, and thereby some functional, characteristics of art museums, as well as the interaction between art and museum architecture.