Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiikan verkko-opetuksen saavutettavuus

Halme, Leena (2022)

 
Avaa tiedosto
HalmeLeena.pdf (704.1Kt)
Lataukset: 



Halme, Leena
2022

Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208176492
Tiivistelmä
Euroopan neuvostossa on yhtenäinen pyrkimys parantaa digitaalisten palveluiden saavutettavuutta. Suomessa vuonna 2019 voimaan tullut laki digitaalisten palveluiden saavutettavuudesta pyrkii takaamaan kaikille kansalaisille yhdenvertaiset palvelut eurooppalaisen linjauksen mukaisesti.

Saavutettava verkko-opetus mahdollistaa oppimisympäristön, joka on kaikille opiskelijoille tasa-arvoinen ja edesauttaa parempia oppimistuloksia. Hyvässä oppimisympäristössä opiskelija tietää, mitkä asiat ovat olennaisia oppimisen kannalta ja pääsee käsiksi vaivatta kaikkeen kurssiin liittyvään sisältöön.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin matematiikan verkko-opetuksen saavutettavuutta aluksi kirjallisuuskatsauksen avulla. Lopuksi analysoitiin Tampereen yliopiston matematiikan opintojakson Multivariable Calculus saavutettavuutta tapaustutkimuksena.

Kirjallisuuskatsauksessa saavutettavuuteen perehdyttiin kolmen teorian kautta. Ensimmäinen teoria oli Universal Design for Learning -malli, joka tähtää kokonaisvaltaisesti saavutettavaan opetukseen. Toinen teoria oli verkkosisällön saavutettavuuden ohjekirja, joka on saavutettavuutta tukeva tekninen standardi. Kolmas teorioista käsittelee saavutettavuutta matematiikan opetuksen näkökulmasta. Kirjallisuustutkimuksen nojalla syntyi saavutettavan matematiikan verkko-opetuksen viitekehys ja mittaristo. Lisäksi tutustuttiin tarkemmin Multivariable Calculus -opintojaksoon liittyvään matematiikkaan.

Viitekehyksen mukaan saavutettavalle matematiikan opetukselle on keskeistä asettaa tavoitteet. Tavoitteisiin pääsemistä tukee toimiva tekniikka, materiaalit, opetus, harjoittelu ja arviointi. Opiskelijalle mahdollistetaan valintoja ja tarvittaessa henkilökohtaista tukea. Saavutettavan matematiikan opetuksen mittaristo koostuu kysymyksistä. Viitekehyksen ja mittariston avulla analysoitiin Multivariable Calculus -opintojakson saavutettavuutta, jonka seurauksena saatiin muutamia kehitysideoita sen edelleen parantamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste