Arvojen viestintää tehostamassa : Keinoja organisaatioiden arvojen viestintään arvoihin sitouttamisen näkökulmasta
Karkkulainen, Emma (2022)
Karkkulainen, Emma
2022
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208126388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208126388
Tiivistelmä
Organisaatiolle määritellään tyypillisesti arvot, joiden tarkoitus on ohjata työntekijöitä ja organisaatiota saavuttamaan yhteisiä päämääriä. Jotta organisaatio hyötyy arvoista, on tärkeää, että työntekijät toimivat arvojen mukaisesti ja sitoutuvat niihin. Työntekijöiden tietoisuus arvoista perustuu työntekijöille suunnattuun arvojen viestintään. Parhaimmillaan arvojen viestintä myös edistää työntekijöiden sitoutumista arvoihin.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää henkilöstö- ja viestintäasiantuntijoiden käsityksiä arvojen viestinnästä ja sen suhteesta arvoihin sitoutumiseen. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa keskisuurista ja suurista organisaatioista. Aineisto analysoitiin käyttämällä kahta analyysikeinoa tyypittelyä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset antavat tietoa asiantuntijoiden käsityksistä organisaatioiden arvojen viestinnästä ja sen keinoista. Lisäksi tuloksissa tarkastellaan sitä, millaiset arvojen viestinnän keinot nähdään arvoihin sitoutumista edistävinä.
Tulokset osoittavat, että organisaatioiden työntekijöille suunnattu arvojen viestintä on monien asiantuntijoiden mielestä rutiininomaista. Tyypillisiä keinoja olivat erilaiset yksisuuntaiset viestintätavat, kuten intranetissä viestiminen, organisaatioiden johtohenkilöiden puheet ja arvoja kuvailevat visuaaliset keinot. Arvoihin sitoutuminen puolestaan tarkoitti asiantuntijoiden mukaan ennen kaikkea arvojen mukaan toimimista. Arvojen toteuttaminen koettiin olevan jokaisen työntekijän omalla vastuulla.
Työntekijän sitouttaminen arvoihin tulisi alkaa jo rekrytoinneissa. Tärkeitä arvoihin sitoutumista edistäviä viestinnällisiä toimia olivat muun muassa uuden työntekijän perehdytys, arvojen viestinnän konkreettisuus ja työnarviointikeskustelut. Myös eri rooleilla ja heidän viestinnällään nähtiin olevan vaikutuksia arvoihin sitoutumisen edistämisessä. Näitä henkilöitä olivat organisaation johtajat, henkilöstö- ja viestintäasiantuntijat sekä esihenkilöt ja tiimivetäjät. Arvojen viestintä koettiin arvoihin sitoutumista rakentavaksi etenkin silloin, kun se tapahtuu työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta vuorovaikutuksessa tapahtuvat arvojen viestinnän keinot olivat luonteeltaan pääasiassa kerta- tai kausiluontoisia.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää henkilöstö- ja viestintäasiantuntijoiden käsityksiä arvojen viestinnästä ja sen suhteesta arvoihin sitoutumiseen. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla kymmentä asiantuntijaa keskisuurista ja suurista organisaatioista. Aineisto analysoitiin käyttämällä kahta analyysikeinoa tyypittelyä ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tulokset antavat tietoa asiantuntijoiden käsityksistä organisaatioiden arvojen viestinnästä ja sen keinoista. Lisäksi tuloksissa tarkastellaan sitä, millaiset arvojen viestinnän keinot nähdään arvoihin sitoutumista edistävinä.
Tulokset osoittavat, että organisaatioiden työntekijöille suunnattu arvojen viestintä on monien asiantuntijoiden mielestä rutiininomaista. Tyypillisiä keinoja olivat erilaiset yksisuuntaiset viestintätavat, kuten intranetissä viestiminen, organisaatioiden johtohenkilöiden puheet ja arvoja kuvailevat visuaaliset keinot. Arvoihin sitoutuminen puolestaan tarkoitti asiantuntijoiden mukaan ennen kaikkea arvojen mukaan toimimista. Arvojen toteuttaminen koettiin olevan jokaisen työntekijän omalla vastuulla.
Työntekijän sitouttaminen arvoihin tulisi alkaa jo rekrytoinneissa. Tärkeitä arvoihin sitoutumista edistäviä viestinnällisiä toimia olivat muun muassa uuden työntekijän perehdytys, arvojen viestinnän konkreettisuus ja työnarviointikeskustelut. Myös eri rooleilla ja heidän viestinnällään nähtiin olevan vaikutuksia arvoihin sitoutumisen edistämisessä. Näitä henkilöitä olivat organisaation johtajat, henkilöstö- ja viestintäasiantuntijat sekä esihenkilöt ja tiimivetäjät. Arvojen viestintä koettiin arvoihin sitoutumista rakentavaksi etenkin silloin, kun se tapahtuu työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Tästä huolimatta vuorovaikutuksessa tapahtuvat arvojen viestinnän keinot olivat luonteeltaan pääasiassa kerta- tai kausiluontoisia.