Lukiolaisten jatko-opintojen motiivit ja opinto-ohjaus jatko-opintosuunnittelun tukena
Puro, Netta (2022)
Puro, Netta
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208106347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202208106347
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät motivoivat lukiolaisia heidän jatko-opintosuunnitelmissaan ja millaisena he kokevat saamansa opinto-ohjauksen lukiossa. Lukiolaisilta vaaditaan vuoden 2020 opiskelijavalintauudistuksen myötä aikaisempaa suunnittelua tulevaisuuden jatkokouluttautumisen suhteen, ja sen myötä myös opinto-ohjauksen merkitys on korostunut. Teoreettisena viitekehyksenä motivaation tarkastelussa toimi Decin ja Ryanin itsemääräämisteoria. Opinto-ohjausta tarkasteltiin puolestaan opetussuunnitelman ja hyvän ohjauksen kriteereiden näkökulmasta.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisesti. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakehaastattelulla yhdessä pirkanmaalaisessa lukiossa. Tutkimuksen kohteena olivat toisen vuosikurssin opiskelijat. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Aineiston analyysi jaettiin tutkimuskysymysten mukaan siten, että ensin analysoitiin lukiolaisten koulutusvalintojen motiiveja ja sen jälkeen tapoja, joilla opinto-ohjaus on auttanut lukiolaisia. Viimeiseksi analysoitiin puutteita, joita lukiolaiset olivat kokeneet opinto-ohjauksessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että sisäiset motiivit, erityisesti oma mielenkiinto, omat arvot ja työn mielekkyys, ohjaavat ensisijaisesti lukiolaisten jatko-opintosuunnitelmia. Muita motiiveja, joita lukiolaiset kertoivat jatko-opintosuunnitelmilleen, olivat omat taipumukset tai kyvyt, ammatin työllisyystilanne, palkka, koulutuksen sijainti ja työn työympäristö. Näistä neljä viimeisintä luokiteltiin ulkoisiksi motiiveiksi.
Lukiolaisten kokemukset heidän lukiossa saamastaan opinto-ohjauksesta olivat positiivisia. Eniten apua lukiolaiset kokivat saaneensa siitä, että he olivat saaneet tietoa käytännöllisistä asioista ja erilaisista koulutusvaihtoehdoista. Opinto-ohjaus oli myös auttanut lukiolaisia löytämään omaa koulutussuuntaa ja omia vahvuuksia. Opinto-ohjauksesta annettiin vain vähän kritiikkiä, ja se liittyi siihen, että jotkut lukiolaiset kokivat, etteivät he olleet saaneet tarpeeksi tietoa tai tarpeeksi henkilökohtaista apua valintoihinsa.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisesti. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakehaastattelulla yhdessä pirkanmaalaisessa lukiossa. Tutkimuksen kohteena olivat toisen vuosikurssin opiskelijat. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisella sisällönanalyysillä. Aineiston analyysi jaettiin tutkimuskysymysten mukaan siten, että ensin analysoitiin lukiolaisten koulutusvalintojen motiiveja ja sen jälkeen tapoja, joilla opinto-ohjaus on auttanut lukiolaisia. Viimeiseksi analysoitiin puutteita, joita lukiolaiset olivat kokeneet opinto-ohjauksessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että sisäiset motiivit, erityisesti oma mielenkiinto, omat arvot ja työn mielekkyys, ohjaavat ensisijaisesti lukiolaisten jatko-opintosuunnitelmia. Muita motiiveja, joita lukiolaiset kertoivat jatko-opintosuunnitelmilleen, olivat omat taipumukset tai kyvyt, ammatin työllisyystilanne, palkka, koulutuksen sijainti ja työn työympäristö. Näistä neljä viimeisintä luokiteltiin ulkoisiksi motiiveiksi.
Lukiolaisten kokemukset heidän lukiossa saamastaan opinto-ohjauksesta olivat positiivisia. Eniten apua lukiolaiset kokivat saaneensa siitä, että he olivat saaneet tietoa käytännöllisistä asioista ja erilaisista koulutusvaihtoehdoista. Opinto-ohjaus oli myös auttanut lukiolaisia löytämään omaa koulutussuuntaa ja omia vahvuuksia. Opinto-ohjauksesta annettiin vain vähän kritiikkiä, ja se liittyi siihen, että jotkut lukiolaiset kokivat, etteivät he olleet saaneet tarpeeksi tietoa tai tarpeeksi henkilökohtaista apua valintoihinsa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]