Kiireellisen sijoituksen päätöksenteko lastensuojelun sosiaalityöntekijän työnä
Lamponen, Tuuli (2022)
Lamponen, Tuuli
Tampere University
2022
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-08-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2509-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2509-1
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee kiireellisen sijoituksen päätöksentekoa sosiaalityöntekijöiden arkisena työnä ja työkäytäntöinä. Tutkimus kiinnittyy osaksi arviointia ja päätöksentekoa koskevaan tutkimuskeskusteluun. Tutkimuksen metodologinen pohja on konstruktionismissa, jossa tiedon ymmärretään saavan merkityksensä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimus perustuu etnografiseen lähestymistapaan. Aineisto on kerätty vuosina 2015–2016, ja se muodostuu havainnointiaineistosta ja asiantuntijahaastatteluista (51). Aineistot on koodattu Atlas.TI-ohjelmaa käyttäen ja analysoitu sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoittaa, että arviointi ja päätöksenteko on monivaiheista ja sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaa. Arviointi ja päätöksenteko erottuvat erillisiksi prosessin osiksi, jotka kuitenkin tapahtuvat osittain limittäisinä ja päällekkäisinä. Arvioinnin käynnistymisen piste ei hahmotu samanlaisena kaikissa tilanteissa. Arvioinnin aloittaminen edellyttää lapseen kohdistuvan välittömän vaaran todentamisen tai epäilyn lapsen hyvinvoinnin ja turvallisuuden vaarantumisesta.
Välittömän vaaran tilanteet ovat jaettavissa 1) selkeisiin välittömän vaaran tilanteisiin, 2) tilanteisiin, joissa on epäily välittömästä vaarasta ja 3) epävarman välittömän vaaran tilanteisiin. Arviointi näyttäytyy erottamattomana mutta itsenäisenä osana päätöksenteon prosessia. Arviointivaiheessa sosiaalityöntekijä muodostaa arviointipohjaa erilaisten tiedontyyppien kuten esimerkiksi intuitiivisen tiedon, faktatiedon, kokemuksellisen- tai tunnetiedon analyysin avulla. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia tiedontyyppejä. Toisinaan arviointia tehdään tilanteissa, joissa on merkittäviä tiedon aukkoja tai ei juuri lainkaan tietoa. Analyysi tapahtuu tietotyön avulla: tietoa punni- ten ja puntaroiden, vahvistumisen tai poissulkemisen kautta. Tietotyötä tehdään tieto- hierarkkisissa sosiaalisissa suhteissa lapsen, vanhempien, työparin, tiimin, esimiehen ja muiden ammattilaisten kanssa. Päätöksenteko määrittyy näin ollen sosiaalisena vuorovaikutussuhteissa tapahtuvana työnä ajallisena kehämäisesti etenevänä prosessina, jossa on toisistaan erottuvia työvaiheita.
Arviointipohjan rakentuminen mahdollistaa päätöksenteon läpiviemisen aina ratkaisuun asti. Sosiaalityöntekijän läpi viemä kiireellisen sijoituksen päätöksenteon prosessi tapahtuu erilaisissa ympäristöissä menneen ajan, nykyisyyden ja tulevaisuuden aikapoluilla. Näin ollen, tehdessään päätöstä, sosiaalityöntekijä pyrkii rakentamaan tulkintaa päätöksenteossaan lapsen historian mukanaan tuomaan ymmärrykseen peilaten, nykyisyydessä olevien tietojen varassa ja tulevaisuuteen suuntaavaan tietoon tukeutuen tilanteissa, joita leimaa kiire ja käytettävissä olevan tiedon pirstaleisuus. Päätöksenteon vaikutuksia arvioidaan nykyisyyden lisäksi myös suhteessa tulevaisuuteen ja toivottuun muutokseen lapsen elämässä. Päätöksenteolla pyritään vaikuttamaan lap- sen parempaan tulevaisuuteen.
Tutkimus osoittaa, että arviointi ja päätöksenteko on monivaiheista ja sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaa. Arviointi ja päätöksenteko erottuvat erillisiksi prosessin osiksi, jotka kuitenkin tapahtuvat osittain limittäisinä ja päällekkäisinä. Arvioinnin käynnistymisen piste ei hahmotu samanlaisena kaikissa tilanteissa. Arvioinnin aloittaminen edellyttää lapseen kohdistuvan välittömän vaaran todentamisen tai epäilyn lapsen hyvinvoinnin ja turvallisuuden vaarantumisesta.
Välittömän vaaran tilanteet ovat jaettavissa 1) selkeisiin välittömän vaaran tilanteisiin, 2) tilanteisiin, joissa on epäily välittömästä vaarasta ja 3) epävarman välittömän vaaran tilanteisiin. Arviointi näyttäytyy erottamattomana mutta itsenäisenä osana päätöksenteon prosessia. Arviointivaiheessa sosiaalityöntekijä muodostaa arviointipohjaa erilaisten tiedontyyppien kuten esimerkiksi intuitiivisen tiedon, faktatiedon, kokemuksellisen- tai tunnetiedon analyysin avulla. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia tiedontyyppejä. Toisinaan arviointia tehdään tilanteissa, joissa on merkittäviä tiedon aukkoja tai ei juuri lainkaan tietoa. Analyysi tapahtuu tietotyön avulla: tietoa punni- ten ja puntaroiden, vahvistumisen tai poissulkemisen kautta. Tietotyötä tehdään tieto- hierarkkisissa sosiaalisissa suhteissa lapsen, vanhempien, työparin, tiimin, esimiehen ja muiden ammattilaisten kanssa. Päätöksenteko määrittyy näin ollen sosiaalisena vuorovaikutussuhteissa tapahtuvana työnä ajallisena kehämäisesti etenevänä prosessina, jossa on toisistaan erottuvia työvaiheita.
Arviointipohjan rakentuminen mahdollistaa päätöksenteon läpiviemisen aina ratkaisuun asti. Sosiaalityöntekijän läpi viemä kiireellisen sijoituksen päätöksenteon prosessi tapahtuu erilaisissa ympäristöissä menneen ajan, nykyisyyden ja tulevaisuuden aikapoluilla. Näin ollen, tehdessään päätöstä, sosiaalityöntekijä pyrkii rakentamaan tulkintaa päätöksenteossaan lapsen historian mukanaan tuomaan ymmärrykseen peilaten, nykyisyydessä olevien tietojen varassa ja tulevaisuuteen suuntaavaan tietoon tukeutuen tilanteissa, joita leimaa kiire ja käytettävissä olevan tiedon pirstaleisuus. Päätöksenteon vaikutuksia arvioidaan nykyisyyden lisäksi myös suhteessa tulevaisuuteen ja toivottuun muutokseen lapsen elämässä. Päätöksenteolla pyritään vaikuttamaan lap- sen parempaan tulevaisuuteen.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4862]