Technical Identities in a University Merger : Organisational, Disciplinary and Individual Perspectives
Vellamo, Tea (2022)
Vellamo, Tea
Tampere University
2022
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-09-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2521-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2521-3
Tiivistelmä
Korkeakoulujen yhdistymisiä tapahtuu merkittävästi Suomessa, joten kiinnostus ja tarve tutkia näitä muutoksia on lisääntynyt. Suuremmat ja monialaiset yliopistot nähdään kilpailukykyisempinä kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Viimeisen vuosikymmenen aikana on tapahtunut useita yhdistymisiä korkeakoulusektorien sisällä, mutta duaalijärjestelmää ei ole aikaisemmin fuusioissa haastettu. Tampereen korkeakoulujen fuusiossa haastetiin myös duaalimallin rajoja.
Mahdollisuus analysoida meneillään olevaa korkeakoulujen yhdistymisprosessia kolmen eri korkeakoulun, Tampereen yliopiston (TaU/UTa), Tampereen teknillisen yliopiston (TTY/TUT) ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) välillä, tarjoaa näkökulman suomalaisen korkeakoulujärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä. Tampereen korkeakoulujen yhdistymisprosessi on poikkeuksellinen, koska se haastaa myös tekniikan alan yliopistokoulutuksen perinteitä. Se on mielenkiintoinen myös siksi, että sen seurauksena Suomessa on entistä vähemmän yksialaisia teknisiä yliopistoja, kun taas vastuu tekniikan yliopistokoulutuksesta (DI-tutkinnonanto-oikeus) on laajentunut alueellisesti.
Tampereen korkeakoulujen yhdistymisen tarkoituksena on yhdistää teknologiaa, terveyttä ja yhteiskuntaan suuressa monialaisessa yliopistossa, yhdessä yliopistokonsortion omistaman ammattikorkeakoulun kanssa. Uuden yliopistokonsortion visio ja itse organisaation muutos voivat muodostaa uhan tai ainakin tarpeen uudelleen arvioida tekniikan alan identiteettiä yksilö-, tieteenala- tai organisaatiotasolla. Identiteetti nähdään kattavana teoreettisena käsitteenä, jonka avulla analysoidaan korkeakoulujen yhdistymisprosessia.
Kaikissa tämän väitöskirjan artikkeleissa yritetään vastata eri näkökulmasta siihen, miten tekninen identiteetti rakennetaan suhteessa muihin yhdistymisprosessin osapuoliin ja suhteessa organisaation sisäisiin muutoksiin. Väitöskirjan artikkelit muodostavat temaattisen kokonaisuuden, joka esittää teknisen identiteetin yksilötasosta, tieteenala- ja organisaatiotasolle.
Erityisesti teknisten yliopistojen identiteettiä on tutkittu vähän. Tämä tutkimus auttaa ymmärtämään teknisten yliopistojen erityispiirteitä organisaatiokategoriana. Organisaatiotason identiteetti on keskeinen, koska yhdistyminen haastaa väistämättä tämän identiteetin ja tekee uuden yliopiston organisaatioidentiteetin rakentamisesta välttämätöntä. Institutionaalinen identiteetti vaikuttaa myös organisaation sisäisiin identiteetteihin, jotka rakentuvat suhteessa siihen.
Korkeakoulutuksen yhteydessä tieteenalaa on pidetty tärkeimpänä lähtökohtana ja kollektiivisen organisaation rajat ylittävän identiteetin muodostamiselle. Väitöskirjan tavoitteena on lisätä ymmärrystä yliopistojen yhdistymisprosesseista ja niihin liittyvistä identiteettikysymyksistä teknisillä aloilla.
Kaikissa artikkeleissa empiirinen konteksti on Tampereen korkeakoulujen yhdistymisprosessi ja yhteinen teoreettinen tutkimuskohde on identiteetti. Tutkimuksen aikataulu mahdollisti yhdistymisprosessin seuraamisen prosessin alkamisesta uuden yliopiston alkuvuosiin.
Tutkimusaineisto muodostuu asiakirjoista, kyselyvastauksista ja haastatteluista. Tutkimusmenetelmät ovat laadullisia ja perustuvat sisällönanalyysiin. Metodologisesti kaikki artikkelit ovat laadullista tutkimusta haastatteluista, kyselylomakkeista, virallisista asiakirjoista ja muusta Tampereen sulautumisprosessiin liittyvästä suunnittelumateriaalista. Aineisto on kerätty pääasiassa teknisten alojen näkökulmasta. Sisällönanalyysi perustuu dialogiseen lähestymistapaan ja aineiston lukemiseen rinnakkain teorian kanssa.
Mahdollisuus analysoida meneillään olevaa korkeakoulujen yhdistymisprosessia kolmen eri korkeakoulun, Tampereen yliopiston (TaU/UTa), Tampereen teknillisen yliopiston (TTY/TUT) ja Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) välillä, tarjoaa näkökulman suomalaisen korkeakoulujärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä. Tampereen korkeakoulujen yhdistymisprosessi on poikkeuksellinen, koska se haastaa myös tekniikan alan yliopistokoulutuksen perinteitä. Se on mielenkiintoinen myös siksi, että sen seurauksena Suomessa on entistä vähemmän yksialaisia teknisiä yliopistoja, kun taas vastuu tekniikan yliopistokoulutuksesta (DI-tutkinnonanto-oikeus) on laajentunut alueellisesti.
Tampereen korkeakoulujen yhdistymisen tarkoituksena on yhdistää teknologiaa, terveyttä ja yhteiskuntaan suuressa monialaisessa yliopistossa, yhdessä yliopistokonsortion omistaman ammattikorkeakoulun kanssa. Uuden yliopistokonsortion visio ja itse organisaation muutos voivat muodostaa uhan tai ainakin tarpeen uudelleen arvioida tekniikan alan identiteettiä yksilö-, tieteenala- tai organisaatiotasolla. Identiteetti nähdään kattavana teoreettisena käsitteenä, jonka avulla analysoidaan korkeakoulujen yhdistymisprosessia.
Kaikissa tämän väitöskirjan artikkeleissa yritetään vastata eri näkökulmasta siihen, miten tekninen identiteetti rakennetaan suhteessa muihin yhdistymisprosessin osapuoliin ja suhteessa organisaation sisäisiin muutoksiin. Väitöskirjan artikkelit muodostavat temaattisen kokonaisuuden, joka esittää teknisen identiteetin yksilötasosta, tieteenala- ja organisaatiotasolle.
Erityisesti teknisten yliopistojen identiteettiä on tutkittu vähän. Tämä tutkimus auttaa ymmärtämään teknisten yliopistojen erityispiirteitä organisaatiokategoriana. Organisaatiotason identiteetti on keskeinen, koska yhdistyminen haastaa väistämättä tämän identiteetin ja tekee uuden yliopiston organisaatioidentiteetin rakentamisesta välttämätöntä. Institutionaalinen identiteetti vaikuttaa myös organisaation sisäisiin identiteetteihin, jotka rakentuvat suhteessa siihen.
Korkeakoulutuksen yhteydessä tieteenalaa on pidetty tärkeimpänä lähtökohtana ja kollektiivisen organisaation rajat ylittävän identiteetin muodostamiselle. Väitöskirjan tavoitteena on lisätä ymmärrystä yliopistojen yhdistymisprosesseista ja niihin liittyvistä identiteettikysymyksistä teknisillä aloilla.
Kaikissa artikkeleissa empiirinen konteksti on Tampereen korkeakoulujen yhdistymisprosessi ja yhteinen teoreettinen tutkimuskohde on identiteetti. Tutkimuksen aikataulu mahdollisti yhdistymisprosessin seuraamisen prosessin alkamisesta uuden yliopiston alkuvuosiin.
Tutkimusaineisto muodostuu asiakirjoista, kyselyvastauksista ja haastatteluista. Tutkimusmenetelmät ovat laadullisia ja perustuvat sisällönanalyysiin. Metodologisesti kaikki artikkelit ovat laadullista tutkimusta haastatteluista, kyselylomakkeista, virallisista asiakirjoista ja muusta Tampereen sulautumisprosessiin liittyvästä suunnittelumateriaalista. Aineisto on kerätty pääasiassa teknisten alojen näkökulmasta. Sisällönanalyysi perustuu dialogiseen lähestymistapaan ja aineiston lukemiseen rinnakkain teorian kanssa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4888]