Kumppanuuden muodostuminen ja sen onnistumiseen vaikuttavat tekijät informaatioteknologian asiakas-toimittajasuhteissa
Kamula, Jami (2022)
Kamula, Jami
2022
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202207296130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202207296130
Tiivistelmä
Osana laajempaa liiketoiminnan muutosta yritysten ydinosaamista hyödyntäviin strategioihin, ulkoistamisesta on tullut vakiintunut tapa yritysmaailmassa keskittyä yrityksen toiminnan kannalta olennaiseen. Informaatioteknologian ulkoistaminen on yksi suurimmista ulkoistuksen kohteista, mutta niiden haasteena ovat olleet epäonnistuneet projektit ja toteutukset. Ulkoistus on myös perinteisesti perustunut asiakas- ja toimittajaorganisaation välisille sopimuksille. Informaatioteknologian kehitys on kuitenkin johtanut siihen, että teknologian merkitys koko yrityksen kannattavuuteen on kasvanut merkittävästi. Tällöin informaatioteknologiaan liittyvässä ulkoistamisessa asiakkaan ja toimittajan välisellä suhteella on aiempaa isompi painoarvo liiketoimintatavoitteissa onnistumisessa. Sopimuksiin perustuvan käytännön sijasta ulkoistaminen on kehittynyt kumppanuuteen perustuvaan suhteeseen, jossa asiakas ja toimittaja yhdessä jakavat suuremman osan liiketoimintaan liittyvistä riskeistä kuten myös voitoista. Kumppanuussuhteen onnistuminen ei myöskään ole itsestäänselvyys vaan, jotta asiakas ja toimittaja saadaan työskentelemään yhteisten tavoitteiden eteen, on ensin onnistuttava yhteistyön muodostamisessa. Tämä kandidaatintutkielma pyrkii löytämään olemassa olevasta tutkimuksesta olennaisia tekijöitä, joita kumppanuuden onnistuminen edellyttää.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa käsiteltiin informaatioteknologian ulkoistamisen ja siihen liittyvän ulkoistamiskumppanuuden kehitystä ja merkitystä osana modernin organisaation strategian toteutumista. Tutkimuksen keskiössä oli asiakas-toimittajasuhde, eli ulkoistamiskumppanuuden osapuolien (asiakas- ja toimittajayrityksen) välinen vuorovaikutus. Tutkimuksen avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, mitä tekijöitä on liitettävissä ulkoistamiskumppanuuden onnistumiseen informaatioteknologian asiakas-toimittajasuhteissa. Ulkoistamiskumppanuuteen löydettiin useita näkökulmia, joista jokaisessa on onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä. Asiakas-toimittajasuhdetta tutkiva kirjallisuus korosti keskeisesti luottamusta, kommunikaatiota ja johdon tukea. Tämän lisäksi ulkoistamiskumppanuuden toteutukseen löytyi tutkimusta ulkoistamisprojektien johtamiseen liittyvien tekijöiden kuten myös tekniseen ja sopimuksien toteuttamiseen liittyvien tekijöiden näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksina ulkoistamiskumppanuuden käsite voidaan nähdä terminä, jonka alle sijoittuu monia näkökulmia yhteistyön onnistumiseen liittyen. Ulkoistamiskumppanuus voi lisäksi keskittyä vaihtelevasti aina yksittäisien ohjelmistojen ja ohjelmistokehityksen ulkoistamisesta, organisaation koko informaatioteknologiaportfolion ulkoistamiseen. Tavallisimmin portfolio koostuu kuitenkin useamman toimittajan järjestelmistä, jolloin kokonaisuus on jaettavissa pienempiin hallittaviin osiin.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksessa käsiteltiin informaatioteknologian ulkoistamisen ja siihen liittyvän ulkoistamiskumppanuuden kehitystä ja merkitystä osana modernin organisaation strategian toteutumista. Tutkimuksen keskiössä oli asiakas-toimittajasuhde, eli ulkoistamiskumppanuuden osapuolien (asiakas- ja toimittajayrityksen) välinen vuorovaikutus. Tutkimuksen avulla pyrittiin vastaamaan kysymykseen, mitä tekijöitä on liitettävissä ulkoistamiskumppanuuden onnistumiseen informaatioteknologian asiakas-toimittajasuhteissa. Ulkoistamiskumppanuuteen löydettiin useita näkökulmia, joista jokaisessa on onnistumisen kannalta keskeisiä tekijöitä. Asiakas-toimittajasuhdetta tutkiva kirjallisuus korosti keskeisesti luottamusta, kommunikaatiota ja johdon tukea. Tämän lisäksi ulkoistamiskumppanuuden toteutukseen löytyi tutkimusta ulkoistamisprojektien johtamiseen liittyvien tekijöiden kuten myös tekniseen ja sopimuksien toteuttamiseen liittyvien tekijöiden näkökulmista.
Tutkimuksen tuloksina ulkoistamiskumppanuuden käsite voidaan nähdä terminä, jonka alle sijoittuu monia näkökulmia yhteistyön onnistumiseen liittyen. Ulkoistamiskumppanuus voi lisäksi keskittyä vaihtelevasti aina yksittäisien ohjelmistojen ja ohjelmistokehityksen ulkoistamisesta, organisaation koko informaatioteknologiaportfolion ulkoistamiseen. Tavallisimmin portfolio koostuu kuitenkin useamman toimittajan järjestelmistä, jolloin kokonaisuus on jaettavissa pienempiin hallittaviin osiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9001]