Kuka minä olen? : Identiteettikysymyksiä kurdiopiskelijoiden elämässä
Khezri, Samran (2022)
Khezri, Samran
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-06-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305923
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää kurdiopiskelijoiden käsityksiä omasta identiteetistään ja oman paikkansa löytämisestä uudesta yhteiskunnasta, ja niitä tekijöitä, jotka ovat edesauttaneet heitä tässä prosessissa.
Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää niitä tekijöitä, jotka edesauttavat pakolaisnuoria löytämään oman paikkansa uudessa maassa. Lisäksi selvitettiin motivaatioon liittyviä tekijöitä, jotka ovat auttaneet heitä löytämään ja rakentamaan oman identiteettinsä uudessa maassa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena tutkimuksena haastattelemalla kahdeksaa kurdiopiskelijaa, jotka ovat tulleet Suomeen kouluikäisinä.
Analyysin tuloksena syntyi viisi teemaa, joihin haastateltavien kokemukset tiivistyivät: 1) olla oma itse, 2) oman äidinkielen merkitys, 3) perheen tuki, 4) ympäristön vastaanotto ja hyväksyntä sekä 5) vaikuttaminen. Teemat yhdistivät haastateltavia toisiinsa monesta näkökulmasta.
Tulosten mukaan oman identiteetin edustaminen, oman äidinkielen hyvä osaaminen, perheen tuki, vastaanottavan yhteiskunnan hyväksyntä ja myös halu vaikuttaa omaan tulevaisuuteen näyttivät olevan oman paikkansa löytämiseen vaikuttavat avaintekijät. Näiden tekijöiden avulla osallistujat olivat oppineet tuntemaan uudella tavalla, kuka he ovat, mihin he ovat kykeneviä ja millaisia mahdollisuuksia heillä on tulevaisuutta ajatellen. Tulokset herättävät uusia tutkimusaiheita eri näkökulmista, joista voisi olla konkreettisia hyötyjä monikulttuurisessa Suomessa.
Tutkimuksen lähtökohtana oli löytää niitä tekijöitä, jotka edesauttavat pakolaisnuoria löytämään oman paikkansa uudessa maassa. Lisäksi selvitettiin motivaatioon liittyviä tekijöitä, jotka ovat auttaneet heitä löytämään ja rakentamaan oman identiteettinsä uudessa maassa. Tutkimus toteutettiin narratiivisena tutkimuksena haastattelemalla kahdeksaa kurdiopiskelijaa, jotka ovat tulleet Suomeen kouluikäisinä.
Analyysin tuloksena syntyi viisi teemaa, joihin haastateltavien kokemukset tiivistyivät: 1) olla oma itse, 2) oman äidinkielen merkitys, 3) perheen tuki, 4) ympäristön vastaanotto ja hyväksyntä sekä 5) vaikuttaminen. Teemat yhdistivät haastateltavia toisiinsa monesta näkökulmasta.
Tulosten mukaan oman identiteetin edustaminen, oman äidinkielen hyvä osaaminen, perheen tuki, vastaanottavan yhteiskunnan hyväksyntä ja myös halu vaikuttaa omaan tulevaisuuteen näyttivät olevan oman paikkansa löytämiseen vaikuttavat avaintekijät. Näiden tekijöiden avulla osallistujat olivat oppineet tuntemaan uudella tavalla, kuka he ovat, mihin he ovat kykeneviä ja millaisia mahdollisuuksia heillä on tulevaisuutta ajatellen. Tulokset herättävät uusia tutkimusaiheita eri näkökulmista, joista voisi olla konkreettisia hyötyjä monikulttuurisessa Suomessa.