Yhteisöllisyyden rakentuminen työyhteisön sosiaalisessa mediassa
Verducci, Aleksandra (2022)
Verducci, Aleksandra
2022
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305935
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten yhteisöllisyys rakentuu työyhteisön sosiaalisessa mediassa sekä millaisia mahdollisuuksia ja haasteita työyhteisön sosiaalinen media voi yhteisöllisyyden muodostumiselle luoda. Tutkimus on toteutettu Business Espoolle toimeksiantona ja tutkittavana työyhteisön sosiaalisen median alustana toimii Microsoft Teams, joka oli yrityspalveluverkoston käytössä tutkimusta tehtäessä.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui neljä Business Espoon palveluverkoston jäsentä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä analysointimenetelmänä sisällönanalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimusta ohjasi teknologian affordanssien näkökulma, jonka kautta tarkasteltiin yhteisöllisyyden muodostumista työyhteisön sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin kolme teemakokonaisuutta, joilla oli olennainen vaikutus yhteisöllisyyden muodostumiseen työyhteisön sosiaalisessa mediassa: käyttäjien käsitys yleisöstä, alustan tarjoama lisääntyvä näkyvyys sekä käyttäjien kokemat teknologiset haasteet. Näiden teemakokonaisuuksien avulla pyritään vastaamaan tutkimuksessa esitettyihin kysymyksiin. Tulokset antavat olettaa, että teknologisen alustan tarjoamat ominaisuudet eivät itsessään riitä luomaan yhteisöllisyyttä. Teknologisen alustan toiminnan mahdollisuudet rakentuvat käyttäjäkohtaisesti ja luovat mahdollisuuksia sekä haasteita yhteisöllisyyden rakentumiselle.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui neljä Business Espoon palveluverkoston jäsentä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen haastatteluaineisto analysoitiin käyttämällä analysointimenetelmänä sisällönanalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin teorialähtöisesti teemoittelemalla. Tutkimusta ohjasi teknologian affordanssien näkökulma, jonka kautta tarkasteltiin yhteisöllisyyden muodostumista työyhteisön sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin kolme teemakokonaisuutta, joilla oli olennainen vaikutus yhteisöllisyyden muodostumiseen työyhteisön sosiaalisessa mediassa: käyttäjien käsitys yleisöstä, alustan tarjoama lisääntyvä näkyvyys sekä käyttäjien kokemat teknologiset haasteet. Näiden teemakokonaisuuksien avulla pyritään vastaamaan tutkimuksessa esitettyihin kysymyksiin. Tulokset antavat olettaa, että teknologisen alustan tarjoamat ominaisuudet eivät itsessään riitä luomaan yhteisöllisyyttä. Teknologisen alustan toiminnan mahdollisuudet rakentuvat käyttäjäkohtaisesti ja luovat mahdollisuuksia sekä haasteita yhteisöllisyyden rakentumiselle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]