Perheiden hyvinvointi ja varhaiskasvatus koronapandemian aikana
Koivisto, Johanna (2022)
Koivisto, Johanna
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-09-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206305918
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa on tutkittu perheiden hyvinvointia koronapandemian ajalta sekä varhaiskasvatuksen vaikutusta siihen. Tutkimuksen painopisteenä ovat perheet sekä heidän kokemuksensa hyvinvoinnistaan koronapandemian aikana. Myös varhaiskasvatuksen opettajien kokemukset varhaiskasvatuksen ja perheiden tilanteesta ja hyvinvoinnista on huomioitu. Näin ollen perheiden hyvinvointia tutkittiin sekä heidän omien kokemusten pohjalta että varhaiskasvatuksen opettajien havaintojen kautta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisillä kyselyillä. Vanhemmille ja opettajille oli omat kyselyt. Tutkimuksen aineisto kerättiin Etelä-Suomessa olevista varhaiskasvatusyksiköistä. Tutkimusaineisto kerättiin täysin anonyymisti. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koronapandemialla on ollut merkitystä perheiden hyvinvointiin monella elämän osa-alueella. Tulokset nostivat selvästi esiin, että vanhemmat kokivat koronapandemian vaikuttaneen erityisesti siihen, että perheen jäsenet olivat paljon enemmän kotona, jonka puolestaan nähtiin vaikuttaneen perheen hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Positiiviseksi koettiin perheen lisääntynyt yhdessä vietetty aika, negatiivisena nähtiin perheenjäsenten vähentynyt oma-aika, harrastukset ja sosiaalisetkontakti, jotka ovat olleet tauolla.
Sosiaalisten kontaktien vähentymisen ja harrastusten tauolla olon koettiin vaikuttavan moninaisesti koko perheen hyvinvointiin. Vanhemmat kokivat erityisesti paineita lastensa sosiaalisten taitojen kehityksestä sekä kaverisuhteiden muodostumisesta ja ylläpitämisestä. Lisäksi vanhemmat kokivat lapsien aktivoinnin sekä kehittävien aktiviteettien tarjoamisen pelkästään kotioloissa haastavaksi. Varhaiskasvatuksen katsottiin tarjoavan paljon laadukkaita ja ikätasolle sopivia aktiviteetteja lapsille sekä samalla tukevan lasten sosiaalisten taitojen kehitystä. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat tutkimuksen mukaan kokeneet koronapandemian vaikuttaneen vähäisesti perheiden hyvinvointiin, yhtenä selityksenä tälle oli varhaiskasvatuksen pysyminen auki koko pandemian ajan. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että koronapandemia on vaikuttanut perheiden hyvinvointiin, mutta tulokset eivät suoranaisesti kerro sitä, kuinka merkittäviä nämä vaikutukset ovat katsottuna. Vaikutukset ovat siis tässä tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan olleet enemmänkin koronapandemiasta johtuvien rajoitusten aiheuttamia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisillä kyselyillä. Vanhemmille ja opettajille oli omat kyselyt. Tutkimuksen aineisto kerättiin Etelä-Suomessa olevista varhaiskasvatusyksiköistä. Tutkimusaineisto kerättiin täysin anonyymisti. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koronapandemialla on ollut merkitystä perheiden hyvinvointiin monella elämän osa-alueella. Tulokset nostivat selvästi esiin, että vanhemmat kokivat koronapandemian vaikuttaneen erityisesti siihen, että perheen jäsenet olivat paljon enemmän kotona, jonka puolestaan nähtiin vaikuttaneen perheen hyvinvointiin sekä positiivisesti että negatiivisesti. Positiiviseksi koettiin perheen lisääntynyt yhdessä vietetty aika, negatiivisena nähtiin perheenjäsenten vähentynyt oma-aika, harrastukset ja sosiaalisetkontakti, jotka ovat olleet tauolla.
Sosiaalisten kontaktien vähentymisen ja harrastusten tauolla olon koettiin vaikuttavan moninaisesti koko perheen hyvinvointiin. Vanhemmat kokivat erityisesti paineita lastensa sosiaalisten taitojen kehityksestä sekä kaverisuhteiden muodostumisesta ja ylläpitämisestä. Lisäksi vanhemmat kokivat lapsien aktivoinnin sekä kehittävien aktiviteettien tarjoamisen pelkästään kotioloissa haastavaksi. Varhaiskasvatuksen katsottiin tarjoavan paljon laadukkaita ja ikätasolle sopivia aktiviteetteja lapsille sekä samalla tukevan lasten sosiaalisten taitojen kehitystä. Varhaiskasvatuksen opettajat ovat tutkimuksen mukaan kokeneet koronapandemian vaikuttaneen vähäisesti perheiden hyvinvointiin, yhtenä selityksenä tälle oli varhaiskasvatuksen pysyminen auki koko pandemian ajan. Kaiken kaikkiaan tutkimuksen tulokset osoittivat, että koronapandemia on vaikuttanut perheiden hyvinvointiin, mutta tulokset eivät suoranaisesti kerro sitä, kuinka merkittäviä nämä vaikutukset ovat katsottuna. Vaikutukset ovat siis tässä tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan olleet enemmänkin koronapandemiasta johtuvien rajoitusten aiheuttamia.