Kouluhankkeiden tarjousvaiheen kehittäminen : Suunnittelunohjauksen ja kustannuslaskennan näkökulmasta
Paaso, Tuomas (2022)
Paaso, Tuomas
2022
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-08-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206285881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202206285881
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kehittää urakoitsijan kilpailukykyä koulurakennusten tarjousprosessissa KVR-toteutusmuodossa. Tarjousprosessin kehittäminen on jaettu suunnittelunohjauksen kannalta kriittisten kilpailukykytekijöiden löytämiseen, kustannuslaskennan menetelmien hyötyjen löytämiseen tarjousprosessissa sekä edellä mainittujen osatavoitteiden yhteen liittävän kehityssuunnitelman muodostamiseen.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuus- ja haastattelututkimuksen avulla. Kirjallisuustutkimuksessa perehdyttiin kouluhankkeiden tarjousprosessiin sekä käytiin läpi suunnitteluohjaukseen liittyvät rakennuksen mitoituksen, tiloille asetettavien teknisten ja pedagogisten vaatimusten sisältö. Lisäksi syvennyttiin eri kustannuslaskentamenetelmiin, joita tarjousvaiheessa voidaan hyödyntää, vertailemalla niihin käytettävää panosta ja tulosten tarkkuutta.
Työn empiirisessä osuudessa tehtiin teemahaastattelut kohdeyrityksen kuudelle henkilölle kouluhankkeiden rakennuttamisen ja liiketoiminnan kehittämisen puolelta sekä yhdelle kohdeyrityksen ulkopuoliselle arkkitehdille. Haastatteluissa selvitettiin kriittiset avaintekijät tarjousprosessissa kilpailukyvyn parantamisen kannalta, johon yhtenä merkittävänä osana kuuluu kustannuslaskentamenetelmien hyötyjen liittäminen osaksi suunnittelunohjausta. muut avaintekijät liittyvät tarjousryhmän toimintaan ja suunnitelmien kehittämiseen, jossa merkittävänä kohtana on pedagogiikan huomioon ottaminen. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin ohje avaintekijöiden tunnistamiseksi ja niiden tarkentamiseksi, minkä pohjalta voidaan ottaa kehityksen askeleet. Tämän lisäksi luotiin kuvaus ja ohje kustannuslaskennan kehityssuunnitelman toteuttamiseksi.
Tutkimustuloksena saadut avaintekijät auttavat kohdeyritystä parantamaan kilpailukykyä. Tutkimuksen tuotokset ovat ohjeellinen pohja toiminnan kehittämiselle ja uusien tapojen jalkauttamiselle osaksi kohdeyrityksen toimintaa, joten tulosten soveltaminen muihin yrityksiin tai muuhun toimintaan voi olla haastavaa ja tulosten yleistämistä kannattaa pohtia kriittisesti. Jatkotutkimuksena löydettyjä avaintekijöitä voitaisiin tarkentaa kohdeyrityksessä tehtävätasolle tarjousryhmän toiminnan parantamiseksi sekä etsiä niitä lisää. Nämä vaiheet tulisi suorittaa työssä käytetyn haastattelumenetelmän mukaisesti ja haastateltavien joukkoa tulisi laajentaa. Lisäksi kustannuslaskennan kehityssuunnitelmaa voitaisiin jatkojalostaa niin, että suunnitelman tuloksena saatua laskentatyökalua laajennetaan osaksi yrityksen muuta tietokanta- ja mallinnusohjelmaa.
Tutkimus toteutettiin kirjallisuus- ja haastattelututkimuksen avulla. Kirjallisuustutkimuksessa perehdyttiin kouluhankkeiden tarjousprosessiin sekä käytiin läpi suunnitteluohjaukseen liittyvät rakennuksen mitoituksen, tiloille asetettavien teknisten ja pedagogisten vaatimusten sisältö. Lisäksi syvennyttiin eri kustannuslaskentamenetelmiin, joita tarjousvaiheessa voidaan hyödyntää, vertailemalla niihin käytettävää panosta ja tulosten tarkkuutta.
Työn empiirisessä osuudessa tehtiin teemahaastattelut kohdeyrityksen kuudelle henkilölle kouluhankkeiden rakennuttamisen ja liiketoiminnan kehittämisen puolelta sekä yhdelle kohdeyrityksen ulkopuoliselle arkkitehdille. Haastatteluissa selvitettiin kriittiset avaintekijät tarjousprosessissa kilpailukyvyn parantamisen kannalta, johon yhtenä merkittävänä osana kuuluu kustannuslaskentamenetelmien hyötyjen liittäminen osaksi suunnittelunohjausta. muut avaintekijät liittyvät tarjousryhmän toimintaan ja suunnitelmien kehittämiseen, jossa merkittävänä kohtana on pedagogiikan huomioon ottaminen. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin ohje avaintekijöiden tunnistamiseksi ja niiden tarkentamiseksi, minkä pohjalta voidaan ottaa kehityksen askeleet. Tämän lisäksi luotiin kuvaus ja ohje kustannuslaskennan kehityssuunnitelman toteuttamiseksi.
Tutkimustuloksena saadut avaintekijät auttavat kohdeyritystä parantamaan kilpailukykyä. Tutkimuksen tuotokset ovat ohjeellinen pohja toiminnan kehittämiselle ja uusien tapojen jalkauttamiselle osaksi kohdeyrityksen toimintaa, joten tulosten soveltaminen muihin yrityksiin tai muuhun toimintaan voi olla haastavaa ja tulosten yleistämistä kannattaa pohtia kriittisesti. Jatkotutkimuksena löydettyjä avaintekijöitä voitaisiin tarkentaa kohdeyrityksessä tehtävätasolle tarjousryhmän toiminnan parantamiseksi sekä etsiä niitä lisää. Nämä vaiheet tulisi suorittaa työssä käytetyn haastattelumenetelmän mukaisesti ja haastateltavien joukkoa tulisi laajentaa. Lisäksi kustannuslaskennan kehityssuunnitelmaa voitaisiin jatkojalostaa niin, että suunnitelman tuloksena saatua laskentatyökalua laajennetaan osaksi yrityksen muuta tietokanta- ja mallinnusohjelmaa.